Не рАБОти

Седем месеца и половина след отварянето му "АБО маркет" в Bulgaria Mall затвори

   ©  Георги Кожухаров

Експериментът "АБО маркет" - гигантски магазин в мол с щандове на български производители, просъществува точно седем месеца и половина. Обектът в Bulgaria Mall бе открит на 14 февруари и затвори на 28 септември. С това пробата в мол да има не магазин на верига, а друг формат, не издържа. Причините за неуспеха са разнопосочни: от това че беше проект на бизнесмен без опит в търговията на дребно, през гигантския размер на площта, а оттам и голямата сума за наем, през слабата реклама и организация.

Така засега се запазва моделът наематели на хипермаркети в молове да са веригите. А напоследък там конкуренцията съвсем оредя след фалита на "Пикадили" и Carrefour. Безспорният нов владетел на тези зони в софийските молове е "Билла". След като нае свободните площи в мола до хотел "Хемус" в столицата, в "Сердика център" и Mall Sofia, германската верига влиза и в Bulgaria Mall. Тук тя ще се състезава буквално със себе си, тъй като отдавна има обект точно в съседство.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    beky avatar :-|
    beky
    • + 9

    От наемателите се искаше наем 500 лв без ДДС на метър заета площ плюс такси за безкасово плащане от клиентите, плюс такси за банкови преводи. Срещу това можеха да продават на крайна цена на малцината посетители. Ялова идея.

    Нередност?
  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • - 1
    • + 13

    Като клиент мога да кажа, че останах разочарован, защото от първоначалните обещания, че това ще бъде магазин за български производители и то най-вече на храни, не се случи нищо такова. Звучеше като Халите 2.

    Оказа се, просто още един супермаркет с безразборно разпръснати по производител, а най-често по вносител продукти. Изключително трудно да намериш, каквото ти трябва.
    Българските продукти бяха малцинство.

    От разговор с управителя разбрах, че никота не мислено да бъде само за български производители. Просто нямало толкова, че да запълнят щандовете.
    Твърдеше, че имат най-добрия млечен и рибен отдел, но моите впечатления се разминаха с неговото твърдение.

    Трябва да призная, че действително имаха продукти, които не съм виждал никъде из големите вериги, но просто не можех с едно отиване да напазарувам всичко, което ми трябва.

    В крайна сметка стана Боила 2. Поне не периха на Метро, като боилите... :)

    Нередност?
  • 3
    Slick avatar :-|
    Slick
    • + 11

    Логиката винаги тържествува.

    Нередност?
  • 4
    iliaivanov2012 avatar :-|
    iliaivanov2012
    • + 24

    Або беше отлична концепция, но със сгрешено изпълнение. Такива неща като мърчъндайзинг, маркетинг и реклама останаха непонятни за пернишкия меринджей. Така и никой не разбра, че в магазина има много добра гроздова ракия за 9,40 лв. на литър, олио с цени около 20% под стандартните или пък сирене - смес за 12 лв. килограма. Наскоро дори имах случай на разочарована позната, която искала да си купи шоколад "Милка", но там нямало.. Е, всъщност имаше, зад акумулаторите, между тенджерите и един от 100-те щанда за месо.

    Ако проектът все пак види бял свят в Трейд Хаус Уест, защото действително в момента там тече зареждане на стока, дано въпросният меринджей ме чете и запомни:

    Магазинът трябва да води клиента в посока обратна на часовниковата стрелка, всъщност единственото, което беше правилно и в досегашния формат.

    Винаги се започва с плодовете и зеленчуците - клиентът подсъзнателно ще се върне за още в края на пазаруването си, след което ще обиколи още веднъж, и ще вземе още нещо нездравословно.

    Регалите трябва да бъдат разположени по вид на продукта, а не по производител - саламът е салам, не е нужно да го има на най-различни места, защото така винаги ще има висок брак за част от продуктите. Освен това, клиентът трябва да може да избере от познати марки. Непознатите могат да бъдат бонус, но трябва да има и популярни.

    Рекламната брошура е ежеседмична - така магазинът напомня за себе си и отразява стоки с ниска, промоционална цена, заради които клиентът ще дойде, и ще купи и нещо друго.

    Нередност?
  • 5
    lxo07370614 avatar :-|
    lxo07370614
    • - 4
    • + 8

    Когато някой отваря магазин до магазина, мила моя майно льо, значи гласи само едно - да изглежда красиво в Ексел-а и после да шитне веригата от магазини.
    Билла да не стяга екзит?

    Нередност?
  • 6
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov
    • + 8

    даже не го бях чувал този магазин :(

    Нередност?
  • 7
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter
    • + 5

    Площта беше абсурдно голяма. Предполагам управителите на мола са чакали просто по-добро предложение. Мен слабо ме интересува, колко вида вносни неща има, но независими местни производители определено трудно се намират.

    Нередност?
  • 8
    diego avatar :-|
    Diego
    • + 12

    Още от пръв поглед си личеше, че меринджеят Викилски е с външен вид и мислене на пернишки автоджамбазин. Резулттатът е логичен.

    Нередност?
  • 9
    kilmer avatar :-|
    kilmer
    • - 1
    • + 2

    Е някой очаквал ли е друго..? Едно недоразумение очевидно може да е обречено само на неуспех.

    Нередност?
  • 10
    mimi.dimitrova avatar :-|
    mimi.dimitrova

    Статията е много точна, особенно що се отнася до рекламата - разбирам за този магазин от статия, че са затворили.

    Мисля, че има потенциал в подобна идея, но трябва доста по-силен брандинг, тъй като най-малкото продукта има идентичност - "Български магазин".

    И последно - Името е доста слабо, напомня ми на хипермаркета на Апу от Семейство Сипсън.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал