Lavazza ще се продава от "Кока-Кола" вместо от "Софсток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Lavazza ще се продава от "Кока-Кола" вместо от "Софсток"

Собственикът на "Софсток" Мирослав Печев казва, че маржовете в бизнеса с кафе за дистрибутори са около 20%. Компанията става официален дистрибутор на кафе брандовете Kimbo, Housrbrandt, Mogi, Bristot

Lavazza ще се продава от "Кока-Кола" вместо от "Софсток"

Досегашният търговец на Мирослав Печев ще внася четири нови марки кафе

Мара Георгиева
46893 прочитания

Собственикът на "Софсток" Мирослав Печев казва, че маржовете в бизнеса с кафе за дистрибутори са около 20%. Компанията става официален дистрибутор на кафе брандовете Kimbo, Housrbrandt, Mogi, Bristot

© Надежда Чипева


След почти четвърт век дистрибуторската компания на Мирослав Печев "Софсток" спира да внася италианското кафе Lavazza. От първи октомври бизнесът е поет от българското дружество на Coca Cola, като местната сделка е част от глобална в четири държави. За пазара на кафе в страната промяната е ключова, защото по данни на "Капитал" продажбите на продуктите на Lavazza за миналата година са били за 50 млн. лв., което поставя бранда на трето място след "Нестле" с оборот в сегмента за 92 млн. лв. и "Якобс Дау Егбертс БГ" с 53 млн. лв.

Новият дистрибутор всъщност е най-голямото дружество за напитки в страната с приходи от 358 млн. лв. за 2016, което освен газирани напитки и вода разпространява и чужди вносни брандове енергийни и алкохолни напитки.

За "Софсток" промяната също е едра - губи ключовия си продукт, но затова пък ще внася четири други бранда кафе, някои нови за страната.

Собственикът на "Софсток" Мирослав Печев казва, че маржовете в бизнеса с кафе за дистрибутори са около 20%. Компанията става официален дистрибутор на кафе брандовете Kimbo, Housrbrandt, Mogi, Bristot
Фотограф: Надежда Чипева

Промяната

"Софсток" е официален дистрибутор на Lavazza от 1993 г. "Решението за промяна е взето от фамилията Лаваца, с която имаме добри отношения и към която ще запазя уважение за цял живот. Семейството обаче реши, че кафето Lavazza ще бъде не във високия, а в средния сегмент, за да генерира по-големи обороти, и може би за тази цел са направили партньорство с "Кока-Кола" относно дистрибуцията. Разделихме се като приятели", коментира за "Капитал" Мирослав Печев, мажоритарен собственик на "Софсток". По думите му фирмата е знаела от една година за намеренията на италианската фамилия.

"Ние сме най-добрият дистрибутор на кафето Lavazza в света по данни на Nielsen Company. Но решението е глобално и явно България не може да бъде отделена. Става въпрос за бизнес и няма място за сантименти", обобщи Печев. И уточни, че наличностите на Lavazza в "Софсток" са били продадени до 1 октомври. "Наше задължение беше да предадем на новия дистрибутор данни за ритейла и ние го изпълнихме", заяви още той.

Партньорства за дистрибуция има сключени и между Lavazza и "Кока-Кола ХБК" в Гърция, Швейцария и Унгария, уточниха за "Капитал" от българския офис на компанията. Това за южната ни съседка е действащо от почти година, като там промяната е била заради слаби продажби на предишния вносител, пишат гръцки медии.

В групата на "Кока-Кола"

От "Кока-Кола ХБК" - България, уточниха за "Капитал" какво включва споразумението с Lavazza. "Нашето партньорство предвижда сътрудничество, основано на споделен ангажимент за по-нататъшно разширяване на присъствието на марката Lavazza в България. Ние поемаме търговията, дистрибуцията, търговския маркетинг и изпълнението на пазара. Lavazza ще продължи да работи за потребителския маркетинг, разработване на продукти и иновации, снабдяване и производство". От компанията уточниха също, че са създали специален екип "Горещи напитки", който ще се занимава с бранда Lavazza.

Това не е първият продукт извън собствените, които "Кока-Кола ХБК" - България, дистрибутира в страната. От декември 2010 г. тя пое разпространението на енергийната напитка Monster, а от март 2013 - продуктите на Brown Forman - Jack Daniels, Finlandia Woodford Reserve, Early Times, Pepe Lopez. От април 2016 дружеството е дистрибутор и на портфолиото на шотландския производител на скоч Edrington Group: Macallan, Highland Park, Famous Grouse, Cutty Sark, Brugal, Snow Leopard.

Нови марки кафета за "Софсток"

"Софсток" ще продължи да бъде част от бизнеса с кафе в страната", заяви Мирослав Печев . По думите му компанията става официален дистрибутор на четири марки кафе: Kimbo, Housrbrandt, Mogi, Bristot. Първите три ще се разпространяват в заведения, а последната – в обектите за търговия на дребно.

"Досега официален представител на Kimbo беше фирма "Кидел", която ние купихме", съобщи Мирослав Печев. В Търговския регистър сделката не е отразена, според информацията там едноличен собственик на капитала на "Кидел" е Георги Иванов Бундев. За 2016 г. фирмата отчита 1.762 млн. лв. приходи и 59 хил. лв. печалба (611 хил. лв. приходи и 2 хил. лв. печалба за 2015).

Автор: Капитал

В "Софсток" работят 130 души. По думите на Мирослав Печев бизнесът с Lavazza е формирал 40% от общите приходи на "Софсток ЛТД". Поне за 2016 г. обаче данните показват доста по-силна зависимост - при общи приходи за 65.4 млн. лв. продажбите на кафе са били за 50 млн. лв., или 77% от бизнеса. По данни на сектора Lavazza е лидер в ХоРеКа канала.

"Маржовете в бизнеса с кафе за дистрибутори са около 20%. Но това е труден бизнес, правят се много инвестиции в професионални машини, тенти, чаши, захарчета. Като цяло голяма част от печалбата отива за реинвестиции. Най-печеливши на този пазар са заведенията", обобщи Мирослав Печев. И уточни, че дружеството му предвижда много рекламни кампании и дегустации на новите марки кафе след Нова година.

"След раздялата с Lavazza търся алтернатива, за да продължим работата. Целта е да не уволнявам хора", заяви Мирослав Печев. Той смята, че дистрибуцията на новите брандове кафе ще позволи на "Софсток" "да излезе по-силна, тъй като клиентите имат нужда от нещо ново на този пазар".

"Софсток" е вносител и на около 25 бранда алкохолни и безалкохолни напитки, сред които Bacardi Martini, минералната вода Evian, чайовете Twinings.

"Гранд хотел България" отваря през 2019 г.

През лятото на 2016 г. Мирослав Печев стана собственик на "Гранд хотел България", след като плати над 10 млн. евро на наследниците на Илия Павлов за неработещия хотел. Сградата е пред основен ремонт. Тя има девет нива и площ от 9.5 хил. кв.м, около 1/3 от която е хотелски стаи. От десет години се използва на абсолютния минимум - само в отдадените под наем сладкарница и книжарница. Печев обяви намерението си да инвестира още около 10 млн. евро в ремонт и дострояване в съседство, след което хотелът да стане петзвезден. По план сградата трябваше да отвори през 2018 г., но сега плановете са това да се случи през 2019.

"Нещата с хотел "България" вървят много бавно. Притеснен съм. Срещах се г-жа Фандъкова, не искаме да надстрояваме сградата. Запазваме всичко, което искат от Института за паметници на културата. И въпреки това администрацията е много тежка. Надявам се, че ще се прояви разбиране от хората, които дават разрешителни, и догодина ще започна да го правя, а през 2019 ще го отворя", коментира за "Капитал Мирослав Печев. Той притежава и Парк хотел "Витоша" в Студентски град.

50 млн. лв. са били продажбите на Lavazza за 2016 г. Това поставя бранда на трето място след "Нестле" с оборот в сегмента за 92 млн. лв. и "Якобс Дау Егбертс БГ" с 53 млн. лв.
Фотограф: Анелия Николова

След почти четвърт век дистрибуторската компания на Мирослав Печев "Софсток" спира да внася италианското кафе Lavazza. От първи октомври бизнесът е поет от българското дружество на Coca Cola, като местната сделка е част от глобална в четири държави. За пазара на кафе в страната промяната е ключова, защото по данни на "Капитал" продажбите на продуктите на Lavazza за миналата година са били за 50 млн. лв., което поставя бранда на трето място след "Нестле" с оборот в сегмента за 92 млн. лв. и "Якобс Дау Егбертс БГ" с 53 млн. лв.

Новият дистрибутор всъщност е най-голямото дружество за напитки в страната с приходи от 358 млн. лв. за 2016, което освен газирани напитки и вода разпространява и чужди вносни брандове енергийни и алкохолни напитки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    the_core avatar :-?
    The Core

    Винаги ми е било интересно защо кафето "Лаваца" в супермаркет по нашенско е с поне 2 лв. по-скъпо в сравнение с подобно в Италия?
    Нещо?...

  • 2
    wpo34378687 avatar :-|
    wpo34378687

    дори и "само бизнес ", си е гадно.Но така или иначе до каквото са се докоснали гръцките посредници,то все са оср..и работата.Вижте колко трудно,мудно и безкрайно тъпо работи супер бранда Икеа.Отделно лаваца печено в костинброд,на цени в италиански бар...моля,моля.Брандовете които ще налага тепърва са отдавна познати в Бг,но наистина не допадат на вкуса ни.Все пак му пожелавам успех на господина,и защо не собствен бранд кафе,не е трудно ,напр. Дъбов,Домани,Бианчи,Спетема,коитостават все по-добри....

  • 3
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    До коментар [#1] от "The Core":

    То да беше само кафето. :-) И в Испания Лавацата Куалита Роса е 3 Евро.

  • 4
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485

    До питащите за цената тук и навън - луди ли сте или се правите на такива? Колко са потребителите в Италия и Испания и колко тук?

  • 5
    bo_bi avatar :-|
    Bo YanP


    До коментар [#2] от "
    wpo34378687
    ":

    Не бих казал това.
    Според мен, Кимбо е по-добро кафе от Лаваца.
    Разбира де, това си по моите вкусове.

  • 6
    marks_nazi avatar :-|
    marks_nazi

    Кво ,значение има хората в дадена държаве,БЕ!?в най-бедната държава едно, че го продават по скъпо от държави със стандарт ,отделно и качеството е друго!!!един приятел се беше отказал от лавацата от 2 години насамименно от тия подбуди мизерно качество в сравнение с първите години на кафето..има и давидоф и всякво за всеки вкус..

  • 7
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    В статията си го пише - досега от лаваца са искали кафето им в бг да се позиционира във високия сегмент, докато вече искат да бъде в средния. Сега цената ще падне с 2 лв и ще стане същата като в повемето държави в западна европа, където лаваца винаги си е била среден клас кафе

    На малки пазари, какъвто беше българския до скоро, обикновено няма смисъл да си среден клас продукт - хората купуват или най-евтиното или нещо скъпо. С вдигането на доходите се появяват купувачите в средния сегмент.
    До коментар [#1] от "
    The Core
    ":

  • 8
    debonair avatar :-|
    Joro69

    "Но това е труден бизнес, правят се много инвестиции в професионални машини, тенти, чаши, захарчета. Като цяло голяма част от печалбата отива за реинвестиции. Най-печеливши на този пазар са заведенията".
    Най-обичам някой като почне така да се оплаква, като таксиджия. Типичният български бизнесмен, сакън някой да не му завиди на печалбите.
    Ще излезе, че хотелите ги купува с парите не от "Лаваца", а от "Евиан" и чай "Туинингс"...

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тежко е да си дистрибутор, вземат ти един продукт и си чао. Колкото и да се надява, тези марки нямат никакъв шанс да заменят Лаваца дори и частично. И все пак е добре, че прави усилие...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK