С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 19 окт 2017, 20:24, 23247 прочитания

Новият бизнес на "Монбат"

Дружеството на братя Бобокови предприе мащабна експанзия извън страната само за няколко месеца

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
263 млн. лв. са приходите на "Монбат" за 2016 г. Печалбата е 26.5 млн. лв.
Производството на литиево-йонни батерии засега е съсредоточено в EAS Batteries, която е и развоен център. Нова фабрика ще бъде изградена на следващ етап.
Три придобивания и четвърта сделка напът. "Монбат" вероятно е единствената българска компания, предприемала някога толкова мащабна и бърза експанзия извън страната в рамките само на няколко месеца. След като в средата на годината производителят на акумулатори обяви, че купува германските Gaia и EAS, преди месец стана ясно, че придобива италианската Piombifera. В момента пък подготвя евентуална сделка за Assad в Тунис.

Докато последните две предприятия влизат в класическия профил на групата - едното рециклира, а другото произвежда оловно-кисели батерии (виж другия текст по-долу), германските сделки са в сферата на литиево-йонните технологии и са изцяло нов бизнес за "Монбат". Затова и решението за покупката е стратегическо, а целта е компанията да се подготви да посрещне новите тенденции на пазара.


Цената на сделките все още не е обявена. Това, което е ясно засега, е, че за разширението компанията ще разчита на комбинация от дъгови книжа, банков заем и собствени средства. От "Монбат" вече съобщиха, че ще издадат до 60 млн. лв. конвертируеми облигации, с които да финансира част от инвестиционната си програма.

50-годишен хоризонт

До покупката на Gaia и EAS се стига след преглед на плана за развитие на групата през следващите 50 години. "Установихме, че след 30 до 50 години е твърде вероятно да има изменение в пропорциите на използване между литиево-йонните и конвенционалните батерии", казва изпълнителният директор на "Монбат" Петър Бозаджиев, който поема и управлението на новия бизнес. И добавя: "Много големи компании се провалят с това, че се асоциират с една технология, а не с предназначението й. Затова ние си казахме, че ще продължим да се занимаваме с мощност и енергия, но няма да сме сантиментални към оловото."



Преди две години "Монбат" решава да изследва приложенията на литиево-йонната технология и да види къде е нейното място. Най-популярната възможност - батерии за електромобили, отпада веднага, тъй като от компанията я оценяват като много рискова. "Не можем да сме Tesla, това не е нашето пространство, а и този бизнес е много опасен, тъй като те ангажира с огромни обеми, а оттеглянето на един клиент може да провали капацитета ти за една нощ", обяснява Бозаджиев. Дори и в момента компанията не работи с производители на автомобили, а е активна на вторичния пазар.

Потенциал "Монбат" открива в две области - т.нар. висока мощност, която има приложение в индустрията, и батериите за хибридни автобуси и камиони. Потенциален интерес представлява и трета сфера, отново насочена към индустрията, която позволява да се преодолеят пиковете в производството на електричество. Фокусът засега обаче пада върху първите две нишови приложения.

Германска технология

"Монбат" намира решение в технологията на двете германски компании. Gaia е създадена преди 21 години като класически стартъп и разработва т.нар. цилиндрични клетки с химия LFP (литий и железен сулфат). Зад нея стоят ентусиазирани инженери и агресивни инвеститори, като през годините са вложени 150 млн. евро.

Новата технология е надеждна, тъй като цилиндричните клетки са издръжливи на натиск и удар, а освен това LFP е единствената невзривяема химия в литиево-йонните батерии. Това отваря широко вратата за приложения в автобуси, влакове, камиони, подводници и др. През годините компанията развива и други проекти, включително еквивалент на стартерна батерия за Porsche. В крайна сметка обаче Gaia се проваля. "Проблемът не е бил технологичен, нито продуктов, а в започването на много развойни проекти с дълъг цикъл на сертификация и одобрение, което е изяло ресурсите им и те не са успели да стигнат до комерсиализация", обясни Бозаджиев.

Другата покупка на "Монбат" - EAS, всъщност отново е създадена от Gaia, която отделя звеното за производство на клетките като spin-off и го продава на американската Enersys. Купувачът има голям бизнес с конвенционални батерии (собственик е и на завод в Търговище), но и идея да развие на литиево-йонната технология. По една или друга причина няколко години по-късно компанията се отказва от намеренията си и продава EAS на британско дружество. Подобно на Gaia новият собственик също е със смели планове и недостатъчно ресурси да ги изпълни. Така в един момент и двете базирани в Германия компании влизат в процедура по ликвидация. "Монбат" пък се оказва наблизо - узрял за подобна сделка, като ги купува от ликвидаторите, по думите на Бозаджиев, "за много достъпна сума". Макар цената засега да не е ясна, в официална презентация на компанията наскоро беше посочена сума от 1 млн. евро като капиталови разходи за новия бизнес през тази година.

Стъпка по стъпка

В момента "Монбат" събира късчетата и обединява двете дружества в общо ядро. Създаден е Monbat Holding GmbH, който е общата финансираща и управляваща структура. Към холдинга са MNP, в което са всички активи, и оперативната компания EAS Batteries, в която работят около 30 души и която по същество е нещо средно между развоен център и малко производство. Изцяло се променя обаче бизнес моделът. "Създаваме универсалност и еднородност в производството на клетки, което намалява разходите и прави оперативния риск минимален", уточнява Бозаджиев. Компанията ще се фокусира само върху LFP (Gaia има разработена още една химия) и върху три типа клетки, които ще влизат в алтернативни модули, от които вече могат да се правят всякакви конфигурации. Част от проектите на Gaia ще отпаднат, но се запазва бизнесът с руските ракетоносители Proton. Компанията вече има и поръчка от НАСА за няколко батерии, които ще влязат в техен продукт.

Първата продуктова гама EasyBatteries (включваща продукти като EasyMarine, EasyBus и EasyRailway) ще започне да навлиза на пазара поетапно още през последното тримесечие или дори в средата на следващата година. През това време компанията ще работи върху нова генерация клетки (EasyHybrids), които ще започне да комерсиализира в средата на 2019 г.

Предимството на поетапното въвеждане на нови продукти е, че дружеството ще може правилно да определи гамата си и да се развие органично, така че спокойно да поеме инвестицията, когато на даден етап реши да изгради отделна мощност. Още през следващата година "Монбат" планира да започне частично да покрива оперативните си разходи от новия бизнес, а до края на 2019 г. предвижда капиталови разходи от порядъка на 10-15 млн. евро. "Изграждането на фабрика на зелено е много реалистично да се случи, но изисква отговорност и логика как да стане това", казва Бозаджиев.
Растеж на два континента

С придобиването на италианската Piombifera и евентуална сделка за тунизийската Assad "Монбат" ще разшири основния си бизнес

Освен че гледа към новите технологии, "Монбат" продължава да инвестира и в основния си бизнес - производство и рециклиране на акумулатори. Покупката на една от трите най-големи рециклиращи компании в Италия - Piombifera, може не само да подобри достъпа на българската група до оловни суровини, но и да доведе до създаването на допълнителен бизнес с висока добавена стойност. Придобиването на тунизийския завод за конвенционални батерии Assad пък ще й отвори вратата към перспективния африкански пазар. Освен допълнителен растеж за групата сделките се очаква да имат и синергиен ефект върху съществуващия бизнес.

Ценният лиценз

Италианската Piombifera на практика е била губеща компания на ръба на оцеляването и според изпълнителния директор на групата Петър Бозаджиев при равни други условия подобна покупка не би имала смисъл. Интересът на "Монбат" обаче е провокиран от лиценза, който италианското дружество има за събиране на отпадни батерии, и то на най-богатия на такива суровини пазар. Това за "Монбат" е важно, тъй като заради органичния й растеж наличието на такива батерии започва да изостава. "Това означава в един момент да започнем да губим паритет в суровината и респективно да натиснем маржа си надолу", обяснява Бозаджиев.
"Монбат" има и други планове. "Придобиването ще ни позволи да направим специализация на другите рециклиращи заводи в групата и практически ще създаде възможност за допълващ бизнес - преработка и добиване на калай и антимон. Там добавената стойност е много по-голяма, отколкото при оловото, което продаваме на трети страни", каза Бозаджиев.

Африканска база

За сделката в Тунис в момента тече обстоен дю дилиджънс, който включва не само финансов преглед, но също оперативен, рециклиращ и комерсиален. "Въпреки че растем стабилно, сме много предпазливи. Дяволът е в детайлите и не можем да си позволим да бъдем изненадани", казва Бозаджиев. Макар че всичко това предполага допълнителни усилия, по думите му с приключването на дю дилиджънса компанията на практика ще разполага с програма за възраждане и интеграция на бизнеса. По същия начин са се случили и германските сделки. "Разликата е, че Тунис и Италия са нещо, което можем да правим със затворени очи, тъй като е бизнес, който добре познаваме", добави той.

Предприятието в Тунис е интересно по няколко причини за "Монбат". Assad много лесно ще бъде интегриран в модела на работа на групата, а освен това има и доста добър пазарен дял в страната си - около 41% в момента, като преди е достигал 50%. Нещо повече, за разлика от италианската фабрика заводът в Тунис е печеливш и рентабилен с норми, близки до тези на "Монбат" (при която съотношението EBITDA/приходи е в рамките на 16-18%). Според Бозаджиев обаче в Тунис има по-голям потенциал и може да се достигне норма на EBITDA от 22%, тъй като там има достъп до по-евтино олово, най-вече скрап.

Евентуалното придобиване на Assad ще има и синергиен ефект за "Монбат", тъй като с модернизация на мощностите там ще могат да се произвеждат батерии за камиони като тези, които прави другото предприятие на групата - "Старт" в Добрич.

Сделката в Тунис обаче има и по-стратегическа цел - да осигури добър пазар за оловно-киселите батерии на българския производител в Африка. За това компанията ще разчита и на присъствието си в Нигерия, където отскоро има дружество. Обемите съвсем не са малки - групата произвежда 5.5 млн. батерии годишно и при стесняващ се европейски пазар е логично да потърси алтернативи. "В Африка се появяват много сериозни възможности за работа, но трябва да си на място", казва Бозаджиев. Тунис е добра база за това.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

FinTech Summit 2019: Финансовите технологии и изкуственият интелект FinTech Summit 2019: Финансовите технологии и изкуственият интелект

Оперативният директор и съосновател на "ЛогСентинел" Антон Герунов ще е лектор в конференцията на "Капитал"

18 фев 2020, 77 прочитания

HSBC съкращава 35 хил. служители и продава активи за 100 млрд. долара HSBC съкращава 35 хил. служители и продава активи за 100 млрд. долара

Като част от новата си 3-годишна стратегия банката ще промени бизнеса си в САЩ и Европа

18 фев 2020, 325 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Динамо софтуер": цена 50 млн. долара, 10 млн. за служителите

Българската софтуерна компания има нов мажоритарен собственик - американския фонд Francisco Partners

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10