С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 20 окт 2017, 11:00, 21919 прочитания

Успешните български ICO истории

В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Бумът на финансиране чрез дигитални валути

Криптомания

След възхода на Bitcoin сега има втори дигитален бум - на набирането на финансиране чрез криптовалути. Много нови компании тръгват с идеи и обещания да разбият установени бизнес модели, но еуфорията и бързият ръст застрашително наподобяват балон

Иво Георгиев, AdEx:
"Балон има, но той няма да се спука изцяло, а ще останат само стойностните проекти, които наистина работят с блокчейн технология"
Деница Тюфекчиева, Propy:
"Вече имаше няколко резки корекции. Трябва да отмине модата да се правят ICO-та само заради самите ICO-та, за да се види кой има силата да остане"
Христо Тенчев, Lockchain:
"В момента има балон в почти всичко - акции, облигции, жилищен пазар. Според мен дългосрочно ще останат само проектите, които носят стойност."
В една дъждовна септемврийска вечер ентусиасти на тема криптовалути и блокчейн технология изпълват докрай една от залите на столичния клуб Culture Beat, за да станат част от 20-тата поредна среща от сериите Sofia Crypto Meetup. Организаторите и водещи на събититето, Владислав Драмалиев и Иво Василев, си спомнят от сцената за скромния старт на начинанието им – на първите срещи на тема криптовалути е имало едва седем души. Нарастването на интереса към блокчейн технологията и децентралализиране на финансовата система е световен феномен и България не е изключение от него – в страната има зараждаща се екосистема от компании, които работят по и чрез блокчейн технология, както и такива, които вече могат да се похвалят с успешно набиране на голям капитал чрез първоначално монетно предлагане (ICO). "Успешно" в средата на криптовалутите значи събиране на капитал на стойност над 10 млн. долара.

Със сигурност обаче заинтересованите в технологията и потенциалната финансова революция не са само хората на ежемесечната сбирка. Българската екосистема се разширява постоянно, а това засега не пречи общността им да е сплотена. Това си личи най-вече по участието на няколко хора в общи проекти. Драмалиев например, който е
основател на сайтовете BitHope.org, CryptoCrowd.org, както и съосновател на Българската Bitcoin асоциация, работи както по блокчейн проекта Aeternity, така и по развитието на компанията за децентрализиране на рекламния бизнес AdEx. И двете компании могат да се похвалят с успешни монетни предлагания – Aeternity набира над 35 млн. долара капитал чрез ICO, a AdEx - 12 млн. долара, колкото е и зададения от самата компания максимум. Никола Стоянов, който отговаря за бизнес развитието на Aeternity пък е посочен като съветник както на AdEx, така и на Lockchain, чиято цел е да премахне посредниците в хотелиерския и туристически бранш.


Сред криптообществото цари оптимизъм, въпреки постоянните дискусии дали криптовалутите са балон и дали той няма да се спука. Знак за това е, че освен изброените има и проекти в развитие. Например за края на годината свое ICO готви NexoBank, която се маркетира като "първата банка за дигитални активи". Засега за проекта се знае малко - сайтът й още не е активен, като от него се разбира чрез проекта е движен от компанията за бързи заеми "Кредисимо". От профилите й в Medium и Linkedin и от поканата за представянето й става ясно, че ще бъде базирана в Швейцария, а съосновател и изпълнителен директор на начинанието е бившият депутат от ДБГ Антони Тренчев.

Най-голямото българско ICO досега

От България вече има няколко успешни събирания на голям капитал чрез издаването на токени. Най-голям капитал е събран до момента от компанията Aeternity, която обаче не е изцяло българска. Регистрирана е в Лихтенщайн от живеещия в Германия Янислав Малахов, в проекта влизат и български имена като Драмалиев, Никола Стоянов и Стоян Василев. До момента компанията е събрала капитал от близо 35 млн. долара в рамките на две фази.



Aeternity е компания, която развива нов тип блокчейн технология, която да се справи с проблемите на сегашното поколение. Според представянето на компанията нейният продукт трябва да успее да промени мащабируемостта на блокчейн технологията, да осигури по-голяма поверителност на транзакциите и да направи самите транзакции по-бързи, отколкото са сега. Или накратко, тя е един от поне няколко проекта, набрали ICO финансиране в опит да предложат по-добро инфраструктурно решение от съществуващите, като се явяват един вид конкуренти на Etherium. Голямата неизвестна е коя от тях ще се окаже най-успешна и дали ще има бизнес за всички. Месец след Aeternity например конкурентен проект Tezos успя да набере 230 млн. долара. В момента пазарната капитализация на aeon token-ите на Aeternity е над 90 млн. долара, което означава, че купилите си през пролетта вече са си докарали над 100% доходност. От компанията отказаха да говорят пред "Капитал" за проекта и ICO-то.

Децентрализирай рекламния бизнес

Проблемите в рекламния бизнес не са от вчера – браншът е прословут с доминацията на Google и Facebook, граничеща с монопол на сектора. Сега една българска компания иска да промени целия модел в него, като използва блокчейн технология. Съоснована от Иво Георгиев и Димо Стоянов, AdEx е създадена още от самото начало с идеята да набере капитал чрез ICO и да използва блокчейн за разрушаване на установените правила в бранша., като премахне посредниците като Google AdSense и AdWords. Компанията е основана през 2016 г., но още тогава решава да забави ICO-то си до следващата година. "Имаше голям риск, затова решихме да го намалим, като съберем капитал след година и половина", казва Георгиев.

"Има много стъпки към едно успешно ICO. Първата е много сериозно събиране на информация за пазара, криптообществото – там ние вложихме много усилия", коментира Ванина Иванова, отговорник по разработване на технологията в компанията. "Трябва да имаш добро проучване, да имаш бизнес план и да знаеш къде са подводните камъни." Тя обръща внимание на това, че когато един нов проект се появи, цялото глобално общество в света на криптовалутите започва да се интересува от него.

Монетното предлагане на AdEx става на 30 юни. Компанията има време от един месец, за да набере капитал, като горната граница е от 40 хил. монети Ethereum, по това време около 12 млн. долара. Само осем часа по-късно всички монети са изкупени. "Бяхме изненадани, защото бяхме предвидили много повече време."

Самите рекламодатели също са въодушевени от идеята за AdEx. Компанията решава една от най-големите болки на рекламния пазар – плащането на пари без пълна отчетност и прозрачност. "Нашата платформа е напълно прозрачна – вижда се колко пъти е била показана една реклама, какви резултати има от нея", казва Иванова. Георгиев и Иванова са щастливи, защото интересът към AdEx е висок още преди самият продукт да бъде пуснат на пазара. Бета версията на AdEx трябва да бъде пусната през февруари 2018 г., но Иванова посочва, че заради бързата работа на екипа, това може да се случи и по-рано. Пазарната капитализация на AdEx монетите по текущи цени е 48 млн. долара.


На война с Airbnb

Христо Тенчев и Никола Александров са познати играчи в технологичния сектор на България. Тенчев стои зад проекти като XS Software и "СофтУни", докато Александров е изпълнителен директор на компанията за оптимизация на уебсайтове theSEO. Сега двамата искат да променят туристическия бизнес чрез новия си проект Lockchain. Целта на компанията е да премахне всякакви посредници. В момента тя събира капитал чрез своето ICO, като поставеният таван е 25 млн. долара.

На практика Lockchain иска да децeнтрилизира един вече децентрализиран от Airbnb модел. Тенчев и Александров обаче искат радикална промяна и изкореняване на всички възможни посредници. Дори Airbnb, която даде възможност на много хора да бъдат част от туристическия бизнес активно и е основен пример за разрушаване на традиционен бизнес, взима комисиона.

"Ние изграждаме два проекта в един. Единият е блокчейн engine, който ще е изцяло безплатен и с отворен код. Другият е marketplace, интегриран към този engine. Целта ни е да направим криптовалутата в основата на нашия блокчейн - LOC token, по-използваема. Тук идва нашата мотивация - ние притежаваме част от тези LOC. И това е причината и самата marketplace услуга да не е насочена към правене на максимални печалби. Дори компанията "Локчейн" да не прави печалби, стига да попуяризира token-а, той има потенциал да расте като стойност", казва Александров. "За обикновения потребител това ще бъде просто един сайт, на който може да отиде и да си резервива хотел или апартамент. Разликата ще бъде това, че ще е с около 20% по-евтино. Искаме да постигнем това един клиент, като отвори примерно booking.com и lockchain.co, да види, че нашата цена е по-атрактивна и да направи своето решение", обяснява той.

Екипът на Lockchain ще държи 25% от LOC токените. Общата сума на LOC токените е математически ограничена до 155 милиона. Инвеститорите ще получат веднъж закупените монети в техните портфейли и ще могат да ги използват след 1 декември 2017 г.

Имотен пазар на висока скорост

Блокчейн платформата за връзка между международни купувачи на имотния пазар Propy съществува от вече две години. Въпреки че основната работа по нея се върши в България, тя е регистрирана в Делауеър, САЩ. "На практика ние създаваме един децентрализиран регистър на имоти", казва Деница Тюфекчиева, съосновател и мениджър развитие в Propy. Работата с Propy става чрез токени, като ICO–то на компанията се случва между август и септември 2017 г. и тя успява да продаде 16 млн. токена – всичките на цена от 1 долара. В момента цената е по-ниска и е паднала до около 30 цента.

Тюфекчиева и останалият екип зад Propy се сблъскват с много проблеми по време на подготовката за ICO. "През юли месец, точно когато трябваше да започне предварителната продажба на токени, станаха някои от най-големите хаквания на системата. Цената на Ethereum беше особено волатилна и имаше настроение на несигурност", казва тя. Денят, в който компанията решава да пусне токените си на пазара и да започне набиране на средства по този начин, се оказва най-натовареният ден за мрежата на Ethereum в цялата му история. "Всичко се случваше много бавно", обяснява Тюфекчиева.

Въпреки трудностите, в Propy са доволни от резултатите и фирмата към момента е най-добре финансираният блокчейн проект в имотния сектор в световен мащаб. Може да се похвали и с повече от звезден екип от съветници, които помагат на компанията – Джереми Гарднър от Blockchain Capital, инвеститорът Дейвид Кован, който е и част от списъка "Мидас" на списание Forbes, и основателят на TechCrunch Майкъл Арингтън. Нещо, което различава Propy от останалите проекти, изброени горе, е, че всички те още от начало са създадени с идеята, че ще съберат капитал чрез ICO. При Propy случаят не е такъв и преди това компанията получава финансиране от бизнес ангели, както и допълнително финансиране за осъществяване на ICO-то. Propy прави събирането на капитал и по много по-бърз начин, като подготовката за издаване на токени отнема на екипа едва три месеца.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 852 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 601 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nestlé ускорява преструктурирането си

Най-голямата компания за храни в света ще се съсредоточи върху бързо развиващите се пазари

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10