// K2: Бизнесът / Компании
Успешните български ICO истории
В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология
Част от темата
Никола Александров и Христо Тенчев: За пет дена сме набрали почти 1.5 млн. долара
Създателите на LockChain пред "Капитал"
След възхода на Bitcoin сега има втори дигитален бум - на набирането на финансиране чрез криптовалути. Много нови компании тръгват с идеи и обещания да разбият установени бизнес модели, но еуфорията и бързият ръст застрашително наподобяват балон
![]() "Балон има, но той няма да се спука изцяло, а ще останат само стойностните проекти, които наистина работят с блокчейн технология" |
![]() "Вече имаше няколко резки корекции. Трябва да отмине модата да се правят ICO-та само заради самите ICO-та, за да се види кой има силата да остане" |
![]() "В момента има балон в почти всичко - акции, облигции, жилищен пазар. Според мен дългосрочно ще останат само проектите, които носят стойност." |
Със сигурност обаче заинтересованите в технологията и потенциалната финансова революция не са само хората на ежемесечната сбирка. Българската екосистема се разширява постоянно, а това засега не пречи общността им да е сплотена. Това си личи най-вече по участието на няколко хора в общи проекти. Драмалиев например, който е основател на сайтовете BitHope.org, CryptoCrowd.org, както и съосновател на Българската Bitcoin асоциация, работи както по блокчейн проекта Aeternity, така и по развитието на компанията за децентрализиране на рекламния бизнес AdEx. И двете компании могат да се похвалят с успешни монетни предлагания – Aeternity набира над 35 млн. долара капитал чрез ICO, a AdEx - 12 млн. долара, колкото е и зададения от самата компания максимум. Никола Стоянов, който отговаря за бизнес развитието на Aeternity пък е посочен като съветник както на AdEx, така и на Lockchain, чиято цел е да премахне посредниците в хотелиерския и туристически бранш.
Най-голямото българско ICO досега
От България вече има няколко успешни събирания на голям капитал чрез издаването на токени. Най-голям капитал е събран до момента от компанията Aeternity, която обаче не е изцяло българска. Регистрирана е в Лихтенщайн от живеещия в Германия Янислав Малахов, в проекта влизат и български имена като Драмалиев, Никола Стоянов и Стоян Василев. До момента компанията е събрала капитал от близо 35 млн. долара в рамките на две фази.
Aeternity е компания, която развива нов тип блокчейн технология, която да се справи с проблемите на сегашното поколение. Според представянето на компанията нейният продукт трябва да успее да промени мащабируемостта на блокчейн технологията, да осигури по-голяма поверителност на транзакциите и да направи самите транзакции по-бързи, отколкото са сега. Или накратко, тя е един от поне няколко проекта, набрали ICO финансиране в опит да предложат по-добро инфраструктурно решение от съществуващите, като се явяват един вид конкуренти на Etherium. Голямата неизвестна е коя от тях ще се окаже най-успешна и дали ще има бизнес за всички. Месец след Aeternity например конкурентен проект Tezos успя да набере 230 млн. долара. В момента пазарната капитализация на aeon token-ите на Aeternity е над 90 млн. долара, което означава, че купилите си през пролетта вече са си докарали над 100% доходност. От компанията отказаха да говорят пред "Капитал" за проекта и ICO-то.
Децентрализирай рекламния бизнес
Проблемите в рекламния бизнес не са от вчера – браншът е прословут с доминацията на Google и Facebook, граничеща с монопол на сектора. Сега една българска компания иска да промени целия модел в него, като използва блокчейн технология. Съоснована от Иво Георгиев и Димо Стоянов, AdEx е създадена още от самото начало с идеята да набере капитал чрез ICO и да използва блокчейн за разрушаване на установените правила в бранша., като премахне посредниците като Google AdSense и AdWords. Компанията е основана през 2016 г., но още тогава решава да забави ICO-то си до следващата година. "Имаше голям риск, затова решихме да го намалим, като съберем капитал след година и половина", казва Георгиев.
"Има много стъпки към едно успешно ICO. Първата е много сериозно събиране на информация за пазара, криптообществото – там ние вложихме много усилия", коментира Ванина Иванова, отговорник по разработване на технологията в компанията. "Трябва да имаш добро проучване, да имаш бизнес план и да знаеш къде са подводните камъни." Тя обръща внимание на това, че когато един нов проект се появи, цялото глобално общество в света на криптовалутите започва да се интересува от него.
Монетното предлагане на AdEx става на 30 юни. Компанията има време от един месец, за да набере капитал, като горната граница е от 40 хил. монети Ethereum, по това време около 12 млн. долара. Само осем часа по-късно всички монети са изкупени. "Бяхме изненадани, защото бяхме предвидили много повече време."
Самите рекламодатели също са въодушевени от идеята за AdEx. Компанията решава една от най-големите болки на рекламния пазар – плащането на пари без пълна отчетност и прозрачност. "Нашата платформа е напълно прозрачна – вижда се колко пъти е била показана една реклама, какви резултати има от нея", казва Иванова. Георгиев и Иванова са щастливи, защото интересът към AdEx е висок още преди самият продукт да бъде пуснат на пазара. Бета версията на AdEx трябва да бъде пусната през февруари 2018 г., но Иванова посочва, че заради бързата работа на екипа, това може да се случи и по-рано. Пазарната капитализация на AdEx монетите по текущи цени е 48 млн. долара.
На война с Airbnb
Христо Тенчев и Никола Александров са познати играчи в технологичния сектор на България. Тенчев стои зад проекти като XS Software и "СофтУни", докато Александров е изпълнителен директор на компанията за оптимизация на уебсайтове theSEO. Сега двамата искат да променят туристическия бизнес чрез новия си проект Lockchain. Целта на компанията е да премахне всякакви посредници. В момента тя събира капитал чрез своето ICO, като поставеният таван е 25 млн. долара.
На практика Lockchain иска да децeнтрилизира един вече децентрализиран от Airbnb модел. Тенчев и Александров обаче искат радикална промяна и изкореняване на всички възможни посредници. Дори Airbnb, която даде възможност на много хора да бъдат част от туристическия бизнес активно и е основен пример за разрушаване на традиционен бизнес, взима комисиона.
"Ние изграждаме два проекта в един. Единият е блокчейн engine, който ще е изцяло безплатен и с отворен код. Другият е marketplace, интегриран към този engine. Целта ни е да направим криптовалутата в основата на нашия блокчейн - LOC token, по-използваема. Тук идва нашата мотивация - ние притежаваме част от тези LOC. И това е причината и самата marketplace услуга да не е насочена към правене на максимални печалби. Дори компанията "Локчейн" да не прави печалби, стига да попуяризира token-а, той има потенциал да расте като стойност", казва Александров. "За обикновения потребител това ще бъде просто един сайт, на който може да отиде и да си резервива хотел или апартамент. Разликата ще бъде това, че ще е с около 20% по-евтино. Искаме да постигнем това един клиент, като отвори примерно booking.com и lockchain.co, да види, че нашата цена е по-атрактивна и да направи своето решение", обяснява той.
Екипът на Lockchain ще държи 25% от LOC токените. Общата сума на LOC токените е математически ограничена до 155 милиона. Инвеститорите ще получат веднъж закупените монети в техните портфейли и ще могат да ги използват след 1 декември 2017 г.
Имотен пазар на висока скорост
Блокчейн платформата за връзка между международни купувачи на имотния пазар Propy съществува от вече две години. Въпреки че основната работа по нея се върши в България, тя е регистрирана в Делауеър, САЩ. "На практика ние създаваме един децентрализиран регистър на имоти", казва Деница Тюфекчиева, съосновател и мениджър развитие в Propy. Работата с Propy става чрез токени, като ICO–то на компанията се случва между август и септември 2017 г. и тя успява да продаде 16 млн. токена – всичките на цена от 1 долара. В момента цената е по-ниска и е паднала до около 30 цента.
Тюфекчиева и останалият екип зад Propy се сблъскват с много проблеми по време на подготовката за ICO. "През юли месец, точно когато трябваше да започне предварителната продажба на токени, станаха някои от най-големите хаквания на системата. Цената на Ethereum беше особено волатилна и имаше настроение на несигурност", казва тя. Денят, в който компанията решава да пусне токените си на пазара и да започне набиране на средства по този начин, се оказва най-натовареният ден за мрежата на Ethereum в цялата му история. "Всичко се случваше много бавно", обяснява Тюфекчиева.
Въпреки трудностите, в Propy са доволни от резултатите и фирмата към момента е най-добре финансираният блокчейн проект в имотния сектор в световен мащаб. Може да се похвали и с повече от звезден екип от съветници, които помагат на компанията – Джереми Гарднър от Blockchain Capital, инвеститорът Дейвид Кован, който е и част от списъка "Мидас" на списание Forbes, и основателят на TechCrunch Майкъл Арингтън. Нещо, което различава Propy от останалите проекти, изброени горе, е, че всички те още от начало са създадени с идеята, че ще съберат капитал чрез ICO. При Propy случаят не е такъв и преди това компанията получава финансиране от бизнес ангели, както и допълнително финансиране за осъществяване на ICO-то. Propy прави събирането на капитал и по много по-бърз начин, като подготовката за издаване на токени отнема на екипа едва три месеца.
Още по темата
Блокчейн платформата æternity основава фондации в България и Лихтенщайн
Целта им ще бъде стимулиране на научноизследователската дейност в блокчейн технологиите
7 яну 2019Платформата с българско участие Aeternity разработва блокчейн инфраструктура, която да надгради bitcoin и ethereum
9 ное 2018Българската LimeChain разработва решения за компании, използвайки новата технология
7 сеп 2018Дилемата пред стартъпите - ICO или венчър капитал?
Предприемачите са изправени пред ново предизвикателство за финансирането
22 яну 2018Едва 8% от блокчейн проектите от последните две години са все още активни
Доклад на Deloitte показва, че проектите, движени от организации, успяват да се задържат по-дълго
13 ное 2017Занижени очаквания свалиха цените на акциите на Booking.com и TripAdvisor
Книжата на онлайн платформите се обезцениха съответно с 11 и 18%
8 ное 2017Милиони долари в ethereum са замразени заради грешка в системата
Според различни източници става дума за сума между 100 и 300 млн. долара
8 ное 2017Инвеститори заведоха поредно дело срещу Tezos
Скандалите в проекта, събрал рекордните 232 млн. долара чрез ICO финансиране, продължават да се увеличават
6 ное 2017Twitter може за пръв път да излезе на печалба
Компанията оптимизира разходите си и очаква да е на плюс през последното тримесечие
30 окт 2017Българската компания Simvoly навлиза бързо в сектора с платформи за лесната направа на сайт
27 окт 2017Bitcoin обществото очаква отделянето на нова валута
Bitcoin Gold все още не се търгува на големите борси, но поставя въпроси
26 окт 2017Русия направи първи крачки към правна рамка за криптовалутите
Президентът Владимир Путин издаде заповед за нови регулации при използване на технологията
25 окт 2017Финтек компании отварят сметки и в български банки
Банките във Великобритания масово отказват да работят с компании, свързани с криптовалути
23 окт 2017След възхода на Bitcoin сега има втори дигитален бум - на набирането на финансиране чрез криптовалути. Много нови компании тръгват с идеи и обещания да разбият установени бизнес модели, но еуфорията и бързият ръст застрашително наподобяват балон
20 окт 2017Никола Александров и Христо Тенчев: За пет дена сме набрали почти 1.5 млн. долара
Създателите на LockChain пред "Капитал"
20 окт 2017Как да копаем биткойн, без да си цапаме ръцете
Дейта центрове започват да предлагат машини за добив на криптовалута под наем
7 окт 2017Емилиян Енев: Блокчейн изцяло ще промени начина, по който правим бизнес
Създателят и CEO на Recheck пред "Капитал"
6 окт 2017Дигитализацията вече преобръща начина, по който се произвежда и продава. Прозорецът за възможности е широко отворен за всички, а заплахата е мнозина да останат зад борда
6 окт 2017BP започва експериментална работа с блокчейн технологията
Петролната индустрия продължава да търси начини да модернизира работата си
3 окт 2017Купих си апартамент с блокчейн; Една за всички, всички за една; Гледай филм по Facebook
15 сеп 2017Брок Пиърс: България може да бъде голям играч в биткойн екосистемата
Инвеститорът и лектор на Digitalk 2017 пред "Капитал"
7 апр 2017Propy помага на инвеститори да купят втори дом в чужбина
Онлайн платформата и мобилно приложение се разработват в България
1 мар 2016
Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"
6 дек 2019, 852 прочитания

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"
6 дек 2019, 601 прочитания
6 дек 2019, 4069 прочитания
6 дек 2019, 2889 прочитания
6 дек 2019, 2336 прочитания
6 дек 2019, 2264 прочитания
6 дек 2019, 1916 прочитания
Най-голямата компания за храни в света ще се съсредоточи върху бързо развиващите се пазари