General Motors сложи край на автоиндустрията в Австралия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

General Motors сложи край на автоиндустрията в Австралия

General Motors произвеждаше в страната чрез General Motors Holden

General Motors сложи край на автоиндустрията в Австралия

И последният останал завод за коли в страната затвори врати

6092 прочитания

General Motors произвеждаше в страната чрез General Motors Holden

© Reuters


"Ако Австралия беше пожелала, можеше да задържи автомобилната си индустрия и да се възползва от новите тенденции за иновация в посока хибриди, електрически и автономни коли."

Тим Харкурт, икономист от University of New South Wales

Автомобилната индустрия официално напусна Австралия. В края на миналата седмица General Motors затвори завода си в предградията на град Елизабет, управляван от звеното General Motors - Holden, след над един век работа в страната. Само седмици преди това Toyota затвори фабриката си в щата Виктория - в същия щат, където и Ford затвори завода си две години по-рано. Така хиляди души останаха без работа, а затварянето на заводите отбелязва цялостния край на австралийското производство, през което са минали обичани коли като Ford Falcon, каран от Мел Гибсън в първия филм Mad Max. Разбира се, икономическият удар е по-голям от сантименталната стойност, особено за южните щати в Австралия, където, въпреки че има знаци за подобряване на икономиката, хората продължават да напускат на вълни.

"Очевидно е, че автомобилната индустрия е много важна за Австралия и сега, когато я няма, остава огромна дупка в икономиката на страната наред с дупка в инвестициите и работните места", коментира Джон Шпор, професор по икономика и директор на Австралийския институт за индустриална трансформация. "Заводът вкарваше милиарди долари в икономиката на юга. Тази загуба ще се усети много тежко."

General Motors Holden бе последния останал завод за коли в страната. Затварянето му съвпадна с годишното рали за стари модели коли, където се събраха над 25 хил. души
Източник: Reuters

Пир по време на чума

Австралийците "отпразнуваха" края на автомобилната си индустрия по странен начин, събирайки се на автомобилно рали, в което участваха над 1200 стари модела. Над 25 хил. гледаха самото събитие, докато в същото време последните коли от фабриката на GM излизаха и сложиха край на работата в завода, започнала преди повече от половин век.

Южна Австралия, която е на 60% пустиня, има много икономически проблеми. Докато други райони на континента се наслаждаваха на бума в миньорската индустрия на страната, южните щати поеха основно негативните ефекти от него - по-ниски заплати и по-скъпа валута. Безработицата в южните щати тази година спадна до 5.8% от 7%, но въпреки това все повече хора напускат района.

Краят на една индустрия

Автомобилната индустрия на Австралия смята за начало на историята си 1901 г., когато Харли Тарант прави първата кола, задвижвана от петрол, в малка фабрика в Мелбърн. Колите, правени в завода на GM, бяха най-добре продаваните в цяла Австралия до 2011 г., когато навлезе конкуренцията от по-евтини коли, идващи от Китай и Тайланд. Ford, GM и Toyota обявиха поотделно през 2013 и 2014 г., че ще спрат да произвеждат в южните щати. По това време в заводите работят над 11 хил. души.

"Ако Австралия беше пожелала, можеше да задържи автомобилната си индустрия и да се възползва от новите тенденции за иновация в посока хибриди, електрически и автономни коли", казва Тим Харкурт, икономист от University of New South Wales. Неговият университет работи с държавата за доклад по състоянието на автомобилния сектор през 2008 г. "Австралия се провали. Да оставиш цялата индустрия просто да умре е много тъжно."

Според General Motors почти три четвърти от нейните вече бивши работници са си намерили друга работа. Американската компания е помогнала нейните служители да продължат кариерата си на други места, но все още има близо хиляда души, които остават безработни.

Ефектът на вълната

"Повече се притесняваме за работата на компаниите доставчици и всички останали по веригата. Краят на автомобилната индустрия може да засегне хора, които дори не го очакват", казва Питър Сандеман, изпълнителен директор на AnglicareSA, християнска организация, която помага на южните райони на страната. Според Сандеман още над 2500 работни места ще бъдат загубени по веригата. През последната година той работи с властите в Елизабет в опит да осигури помощ за региона.

Фабриката на General Motors съществува от 1962 г. Заместването на завода в икономически аспект би бил много труден. Затварянето му ще се отрази и цялостно на населението на региона. Сравнение може да бъде направено с 2008 г., когато със затварянето на завода на Mitsubishi се отприщи най-голямата вълна на миграция от южните щати към други части на Австралия от началото на века.

Леки наченки на оптимизъм

За Южна Австралия все пак има светлина в тунела: правителството на страната обяви проект за отваряне на корабостроителница на стойност 70 млрд. долара. Оттам трябва да дойдат хиляди работни места, но основната част от програмата ще започне едва в началото на следващото десетилетие. "Това е след четири или пет години", казва Скот Бачелор, част от един от профсъюзите в производствения сектор на страната. "Ще има огромна дупка между края на автоиндустрията и създаването на работни места в корабостроителния сектор."

"Ако Австралия беше пожелала, можеше да задържи автомобилната си индустрия и да се възползва от новите тенденции за иновация в посока хибриди, електрически и автономни коли."

Тим Харкурт, икономист от University of New South Wales

Автомобилната индустрия официално напусна Австралия. В края на миналата седмица General Motors затвори завода си в предградията на град Елизабет, управляван от звеното General Motors - Holden, след над един век работа в страната. Само седмици преди това Toyota затвори фабриката си в щата Виктория - в същия щат, където и Ford затвори завода си две години по-рано. Така хиляди души останаха без работа, а затварянето на заводите отбелязва цялостния край на австралийското производство, през което са минали обичани коли като Ford Falcon, каран от Мел Гибсън в първия филм Mad Max. Разбира се, икономическият удар е по-голям от сантименталната стойност, особено за южните щати в Австралия, където, въпреки че има знаци за подобряване на икономиката, хората продължават да напускат на вълни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK