Европейските регулатори разшириха разследването срещу германските автокомпании

След BMW бяха проверени офисите на Volkswagen и Daimler

Краят на кризата във Volkswagen не изглежда близо, като това е вторият голям скандал с участието на германския производител на коли за последните 2 години.
Краят на кризата във Volkswagen не изглежда близо, като това е вторият голям скандал с участието на германския производител на коли за последните 2 години.    ©  Reuters
Краят на кризата във Volkswagen не изглежда близо, като това е вторият голям скандал с участието на германския производител на коли за последните 2 години.
Краят на кризата във Volkswagen не изглежда близо, като това е вторият голям скандал с участието на германския производител на коли за последните 2 години.    ©  Reuters

Европейските антитръстови регулатори разшириха разследването си срещу предполагаемо тайно споразумение между най-големите производителите на автомобили в Германия. След като Брюксел обяви, че ще проверява BMW, новите цели на проверката ще бъдат Daimler и Volkswagen, съобщава Reuters. През юли регулаторът на ЕС, отговарящ за конкуренцията, заяви, че разследва предполагаем картел сред най-големите производители на автомобили в Германия по подозрения, че са съгласували цените си за дизеловите и други технологии в продължение на близо 30 години.

Разследването

Централата на Volkswagen във Волфсбург и главният офис в Инголщад на дъщерната ѝ компания - Audi, са били претърсени от органите със заповед за обиск, съобщиха в официално изявление от VW. Говорителят на Daimler Уте Вуест заяви, че подобна процедура е извършена и в техния централен комплекс в Щутгарт. Първи са били претърсени офисите на BMW, потвърдиха от базираната в Мюнхен група.

За пръв път през юни списание Spiegel съобщи за картела и публикува информация, че BMW, Daimler, Volkswagen, както и дъщерните ѝ компании Porsche и Audi са действали координирано от 1990 г., за да уговарят автомобилните технологии, разходите и доставките с цел да поемат пълен контрол над дизеловото гориво.

От VW твърдят, че през годините са си сътрудничили успешно с Европейската комисия и все още не е ясно дали ще бъдат повдигнати обвинения срещу тях. От ЕК отказаха да дадат подробности около разследването, тъй като "се опасяват, че са нарушени европейските регулативни правила и има съмнения за нелоялни бизнес практики".

От комисията обясниха, че мащабното разследване не означава, че някоя от компаниите е обявена за виновна в нелоялна конкуренция. Стратегическото сътрудничество между германски компании за производство на автомобили не е необичайно, но ако е нарушено законодателство на ЕС, те могат да бъдат глобени с до 10% от годишните си приходи.

Надеждите на някои от замесените компании

Анализаторът Айтор Ориц смята, че разследващите органи не са длъжни да събират документи или да копират данни на място в сградите им, след като някои от компаниите предлагат информация за смекчаване на вината. "VW и Daimler се надяват да им бъде смекчена вината, не знаем с каква информация разполагат и дали знаят кои продукти, или услуги са замесени в схемата." Според европейското законодателство първата компания, която окаже съдействие на разследващите органи, ще получи пълен имунитет и няма да бъдат повдигнати обвинения срещу нея. Втората, която предостави съществена информация, ще ѝ бъде смекчена вината наполовина, ако "показанията имат голямо значение при процеса", отбелязва Deutsche Welle.

Европейският комисар по конкуренцията Маргрет Вестагер заяви през септември, че се провежда разследване, което да определи дали "напълно законното сътрудничество между германските производители на коли" е считано за противозаконен картел.

Volkswagen, BMW и Daimler разработваха съвместно различни технологии, свързани с резервоарите на колите, спирачките и трансмисиите. В проекта участваха 200 служители в 60 работни групи, а най-популярният беше за създаването на дизеловото гориво AdBlue, което намалява вредните емисии.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България