Печалбата на Daimler намалява заради високите разходи за иновации

Високотехнологичната надпревара при автомобилните производители и постепенното изоставяне на дизела от индустрията ще струва скъпо на производителя

Продажбите на леки автомобили за тримесечието са достигнали рекордните 824 хил., което трябва да удовлетворява главния изпълнителен директор Дитер Цетче
Продажбите на леки автомобили за тримесечието са достигнали рекордните 824 хил., което трябва да удовлетворява главния изпълнителен директор Дитер Цетче    ©  Reuters
Продажбите на леки автомобили за тримесечието са достигнали рекордните 824 хил., което трябва да удовлетворява главния изпълнителен директор Дитер Цетче
Продажбите на леки автомобили за тримесечието са достигнали рекордните 824 хил., което трябва да удовлетворява главния изпълнителен директор Дитер Цетче    ©  Reuters

Нетната печалба на най-големия производител на луксозни автомобили в света Daimler е отчела сериозен спад през третото тримесечие, съобщава Financial Times. До голяма степен това се дължи на няколко скъпи инвестициите на германската компания в иновациите.

Спад в печалбата, въпреки продажбите

Въпреки че периодът от юли до септември не представлява изключение към серията от рекордни тримесечия на Daimler, приходите не съответстват на продажбите, които компанията - майка на Mercedes-Benz, е реализирал.

За периода компанията е продала рекордните 824 хил. автомобила, или с близо 9% повече спрямо същия период на предходната година. Оперативната печалба за тримесечието, възлизаща на 3.45 млрд. евро, обаче е с близо 14% по-ниска спрямо 4-те млрд. евро, реализирани от компанията година по-рано. Нетната печалба за периода също отчита спад с около 17% на годишна база, достигайки 2.27 млрд. евро.

С оглед на това, изглежда, че Daimler вече е част от нарастващия брой корпоративни гиганти, които въпреки развитието на бизнесите си се борят със застояващи или намаляващи печалби. В това отношение Daimler не представлява изключение, а основната дилема пред компанията ще бъде да намери начини за съкращаването на разходите си. От самата компания дори обясняват, че средствата, които заделят за иновации, са в основата на стагнацията при печалбите.

Въпреки че приходите на годишна база са нараснали с около 6%, достигайки 40.8 млрд. евро, печалбите на Daimler последователно са били "изяждани" от две инвестиции на стойност над 200 млн. евро. Те са били насочени към модернизация и пригаждане на вече съществуващи автомобили, докато компанията се бори срещу мерките за забрана на по-старите дизелови автомобили да влизат в редица европейски градове.

От компанията заявиха също, че са разширили бюджета си за инвестиции в проучвания и иновации с над 400 млн. евро - от 1.9 до 2.3 млрд. долара. Този ръст в разходите според съобщение на Daimler е "засенчил представянето" на подразделението на компанията, занимаващо се с производство на товарни автомобили. Продажбите на Daimler Trucks са нараснали с над 30%, достигайки 126 600 единици за периода. Приходите от този бизнес са нараснали с около 17% - до 9.2 млрд. евро, движени от сериозен ръст на продажбите в Северна Америка.

Насред преструктуриране и разследване

Борбата на компанията с ниските печалби изглежда ще бъде трудна с оглед на факта, че Daimler е в процес на обновяване на своята корпоративна структура, а още повече че Европейската комисия започна разследване сред германските автопроизводители за участие в картел.

Преди по-малко от седмица главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетче потвърди слуховете от края на юли, че компанията планира да се фокусира върху осигуряването на устойчиви печалби, като промени своята структура, разделяйки звената си за производство на леки и товарни автомобили. Това ще представлява и една от поредните трудни задачи пред Цетче.

Компанията е подложена и на допълнителен натиск, след като през септември еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестегер заяви, че служители от антимонополния отдел на комисията проверяват дали "пълното правно сътрудничество" между германските автомобилни компании не е всъщност незаконен картел. Тя отправи посланието си, след като германското сп. Der Spiegel съобщи през юли, че разговорите за техническите стандарти между Volkswagen, BMW и Daimler може би са им позволили да се договарят тайно относно ценообразуването.

Още от Капитал