С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 27 окт 2017, 7:00, 10701 прочитания

Страната на залязващото качество

Скандалите, свързани със спадове в контрола на производство в Япония, стават все по-чести

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Японските производство и лидерство винаги са били символ за качество. От автомобилите и електрониката до някои от най-качествените серии китари, етикетът Made in Japan се е доказал като една от гаранциите за отличен продукт и издръжливост. Няколко новини от последната година обаче поставиха под съмнение това твърдение. След като Toshiba застраши цялото си бъдеще заради счетоводен скандал през зимата на 2015 г., последван почти година по-късно от фалита на американското й ядрено звено Westinghouse, сега проблемите сред най-едрите представители на японската икономика стават все по-често срещано явление.

Силата на стоманата


Последният подобен скандал е с групата Kobe Steel. Третият по големина японски производител на стомана призна през октомври, че данни за силата и издръжливостта на някои алуминиеви и медни компоненти са били фалшифицирани от служители. Продуктите са били използвани в самолети, влакове и са били предвидени дори за космически совалки.

Скандалът доведе до пълен срив на акциите на Kobe Steel, чиято цена падна с 35%. Книжата на производителите на автомобили Toyota, Honda и Subaru, които излязоха с изявление, че са използвали въпросните материали при сглобяването на коли, също пострадаха. Конгломератът Hitachi пък обяви, че материалите са били ползвани и във влакове на компанията, които са били изнесени за Великобритания.

Според първоначални изчисления потенциалните разходи за смяна на частите ще достигнат около 133 млн. долара. Тази сума обаче не е големият проблем, а репутационният удар върху Kobe Steel. Акциите на компанията буквално потънаха и оттогава няма сигнали за възстановяване. Дори да оставим настрана съдебните дела, които очакват японския металургичен производител, ударът е не само по репутацията на Kobe Steel, а по имиджа на Япония като индустриална сила.



От транспортното министерство вече пратиха свои представители в няколко завода на Kobe Steel. Задачата им е да проверят къде точно са проблемите и дали компанията работи по разрешаването им. Но най-големият проблем при случая с Kobe Steel е, че фирмата за стомана завлича още много други компании, повечето от които лидери в сектора си. От групата поднесоха своите извинения на над 500 засегнати производителя.

Износът е основна част от икономиката на Япония и това се превръща в проблем и за правителството. Както повелява традицията в Страната на изгряващото слънце, лидерите на Kobe Steel се поклониха в знак на извинение. Тези традиции обаче отдавна вече не успокояват никого. Япония бе една от страните наред с Германия и САЩ, при които самото име на износител носеше блясък. Сега етикетите Made in Japan са заплашени от това да изгубят стойността си.

"Към момента не е ясно колко силен е ударът, но ако трябва в заводите да бъдат връщани автомобили и влакове, разходите ще бъдат огромни", коментира при излизането на новините за Kobe Steel Такеши Ирисава, анализатор в Tachibana Securities. "Има възможност компанията да поеме всички разходи по връщането на продуктите, ако се стигне до такова, наред с разходите по смяната на части."

Проблемите в автомобилния сектор

Признанието на Kobe Steel отвори една болезнена тема за цяла Япония - сигурността на японските производители. Само седмица преди новините около Kobe Steel производителят на автомобили Nissan обяви, че ще върне в заводите си над 1 млн. коли, след като регулаторните органи в страната стигнаха до заключението, че те са напуснали производствената линия, без да има квалифицирани инспектори, които да проверят качеството им. Nissan вече започна процедура по проверка на продукцията си. В допълнение към тези проблеми на групата, по неофициална информация компанията може също да е била сред жертвите на некачествената продукция на Kobe Steel.

През юли пък Honda върна 2.1 млн. автомобила, за да смени батерийни сензори, които носят опасност от пожар. Всички коли са продадени в САЩ. Година по-рано производителят на въздушни възглавници Takata обяви, че милиони автомобили от различни производители са засегнати от опасни негови продукти. Струпването на подобни новини естествено застрашава продажбите. В Япония напълно осъзнават заплахата, поради което и Министерството на транспорта в страната взима редица мерки като масови проверки. Самите компании също работят по въпроса.

"Тези проблеми се появяват прекалено често", коментира пред Bloomberg Кейта Кубота, инвестиционен мениджър във фонда Aberdeen Investment KK, базиран в Токио. "Не е честно да се говори само за проблеми в Япония, но инвеститорите вече са много по-внимателни, когато влагат парите си в японски компании", допълва той.

Изпълнителният директор на Nissan Хирото Саикава заяви, че са нужни драстични мерки за справяне с проблема и че от ръководството са взели решение да прекратят производството на автомобили в Япония за местния пазар. Заводите ще преустановят своята дейност, докато не бъде изяснен казусът с неквалифицираните инспектори и пуснатите коли без проверка на качеството. Според компанията целият процес ще отнеме около две седмици, след което заводите ще възстановят производството. Над 34 хил. коли ще бъдат реинспектирани, като това ще струва на Nissan около 88 млн. долара.

Нищо ново?

Според някои анализатори като Джеспър Кол от фонда WisdomTree Japan лошите новини всъщност са добър знак, защото показват, че японските производители вече признават грешките си и търсят тяхното решение. "Не вярвам, че сега има повече проблеми, отколкото някога е имало. Повече ме плаши американската индустрия, откъдето не идват такива новини", казва той.

Не липсват и други оптимисти като Никола Бенес от Board Director Training Institute of Japan: "Японците знаят каква е цената на бранда, знаят каква е цената на репутацията." Според него една от причините да има повече подобни новини е закон от 2006 г., който защитава от уволнение разкриващите подобни практики вътре в компаниите.

Така или иначе, разходите се трупат, наред с тях - и ударите по имиджа. Япония не може да си позволи още много такива, особено скандали с размерите на Кobe Steel. Те идват в момент, в който качеството на производството в Китай, където работната ръка струва далеч по-малко, се вдига с бързи темпове. Което е от особено значение за местната автомобилна индустрия, където според проучване на JDPower до няколко години средното качество на колите ще надмине средното за света. Япония е прекалено зависима от автосектора си, за да може със спокойствие да си позволи важността на етикета Made in Japan да залезе необезпокоявана.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Месечен бюлетин: Възможности за еврофинансиране за бизнеса

"Капитал" събира информация за програмите, по които компании могат да кандидатстват, както и за средствата, които са разпределени към фирми

10 дек 2018, 594 прочитания

Altria купува 45% от канадския производител на марихуана Cronos Altria купува 45% от канадския производител на марихуана Cronos

Цигареният гигант си поставя за цел да разнообразява бизнеса си

10 дек 2018, 622 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Резултатите на Amazon направиха Джеф Безос най-богатия човек в света

Компанията се представи над очакванията на анализаторите, акциите скочиха със 7%

ГЕРБ иска да пренасочи пари към послушни телевизии

Според временно оттеглен законопроект операторите ще ги излъчват задължително и ще им плащат и по специални цени

Как България не победи Макрон

Въпреки съпротивата на София, ЕС ще приеме въведе ограничения за товарния пътен транспорт

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Brexit няма да се реши утре; КАТ с пореден срив на системата

Емисия

DAILY @7PM // 10.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ