С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 27 окт 2017, 7:00, 10401 прочитания

Страната на залязващото качество

Скандалите, свързани със спадове в контрола на производство в Япония, стават все по-чести

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Главният изпълнителен директор на Kobe Steel подаде оставка

Хироя Кавасаки ще се оттегли в началото на април, след като в края на 2017 г. японската металургична компания призна, че е фалшифицирала данни за качеството на продукцията си

6 мар 2018

Канадска инвестиционна компания купува Westinghouse за 4.6 млрд. долара

Японската Toshiba най-накрая продава проблемното си ядрено звено

7 яну 2018

Над 500 компании са засегнати от некачествената продукция на Kobe Steel

Списъкът с фалшивите данни за материалите на японския металургичен производител се увеличава

16 окт 2017

Акциите на Kobe Steel се сринаха с 35% заради измама с качеството на продукцията

Японската металургична компания призна, че е фалшифицирала данни за здравината и издръжливостта на свои материали

11 окт 2017
Японските производство и лидерство винаги са били символ за качество. От автомобилите и електрониката до някои от най-качествените серии китари, етикетът Made in Japan се е доказал като една от гаранциите за отличен продукт и издръжливост. Няколко новини от последната година обаче поставиха под съмнение това твърдение. След като Toshiba застраши цялото си бъдеще заради счетоводен скандал през зимата на 2015 г., последван почти година по-късно от фалита на американското й ядрено звено Westinghouse, сега проблемите сред най-едрите представители на японската икономика стават все по-често срещано явление.

Силата на стоманата

Последният подобен скандал е с групата Kobe Steel. Третият по големина японски производител на стомана призна през октомври, че данни за силата и издръжливостта на някои алуминиеви и медни компоненти са били фалшифицирани от служители. Продуктите са били използвани в самолети, влакове и са били предвидени дори за космически совалки.

Скандалът доведе до пълен срив на акциите на Kobe Steel, чиято цена падна с 35%. Книжата на производителите на автомобили Toyota, Honda и Subaru, които излязоха с изявление, че са използвали въпросните материали при сглобяването на коли, също пострадаха. Конгломератът Hitachi пък обяви, че материалите са били ползвани и във влакове на компанията, които са били изнесени за Великобритания.

Според първоначални изчисления потенциалните разходи за смяна на частите ще достигнат около 133 млн. долара. Тази сума обаче не е големият проблем, а репутационният удар върху Kobe Steel. Акциите на компанията буквално потънаха и оттогава няма сигнали за възстановяване. Дори да оставим настрана съдебните дела, които очакват японския металургичен производител, ударът е не само по репутацията на Kobe Steel, а по имиджа на Япония като индустриална сила.



От транспортното министерство вече пратиха свои представители в няколко завода на Kobe Steel. Задачата им е да проверят къде точно са проблемите и дали компанията работи по разрешаването им. Но най-големият проблем при случая с Kobe Steel е, че фирмата за стомана завлича още много други компании, повечето от които лидери в сектора си. От групата поднесоха своите извинения на над 500 засегнати производителя.

Износът е основна част от икономиката на Япония и това се превръща в проблем и за правителството. Както повелява традицията в Страната на изгряващото слънце, лидерите на Kobe Steel се поклониха в знак на извинение. Тези традиции обаче отдавна вече не успокояват никого. Япония бе една от страните наред с Германия и САЩ, при които самото име на износител носеше блясък. Сега етикетите Made in Japan са заплашени от това да изгубят стойността си.

"Към момента не е ясно колко силен е ударът, но ако трябва в заводите да бъдат връщани автомобили и влакове, разходите ще бъдат огромни", коментира при излизането на новините за Kobe Steel Такеши Ирисава, анализатор в Tachibana Securities. "Има възможност компанията да поеме всички разходи по връщането на продуктите, ако се стигне до такова, наред с разходите по смяната на части."

Проблемите в автомобилния сектор

Признанието на Kobe Steel отвори една болезнена тема за цяла Япония - сигурността на японските производители. Само седмица преди новините около Kobe Steel производителят на автомобили Nissan обяви, че ще върне в заводите си над 1 млн. коли, след като регулаторните органи в страната стигнаха до заключението, че те са напуснали производствената линия, без да има квалифицирани инспектори, които да проверят качеството им. Nissan вече започна процедура по проверка на продукцията си. В допълнение към тези проблеми на групата, по неофициална информация компанията може също да е била сред жертвите на некачествената продукция на Kobe Steel.

През юли пък Honda върна 2.1 млн. автомобила, за да смени батерийни сензори, които носят опасност от пожар. Всички коли са продадени в САЩ. Година по-рано производителят на въздушни възглавници Takata обяви, че милиони автомобили от различни производители са засегнати от опасни негови продукти. Струпването на подобни новини естествено застрашава продажбите. В Япония напълно осъзнават заплахата, поради което и Министерството на транспорта в страната взима редица мерки като масови проверки. Самите компании също работят по въпроса.

"Тези проблеми се появяват прекалено често", коментира пред Bloomberg Кейта Кубота, инвестиционен мениджър във фонда Aberdeen Investment KK, базиран в Токио. "Не е честно да се говори само за проблеми в Япония, но инвеститорите вече са много по-внимателни, когато влагат парите си в японски компании", допълва той.

Изпълнителният директор на Nissan Хирото Саикава заяви, че са нужни драстични мерки за справяне с проблема и че от ръководството са взели решение да прекратят производството на автомобили в Япония за местния пазар. Заводите ще преустановят своята дейност, докато не бъде изяснен казусът с неквалифицираните инспектори и пуснатите коли без проверка на качеството. Според компанията целият процес ще отнеме около две седмици, след което заводите ще възстановят производството. Над 34 хил. коли ще бъдат реинспектирани, като това ще струва на Nissan около 88 млн. долара.

Нищо ново?

Според някои анализатори като Джеспър Кол от фонда WisdomTree Japan лошите новини всъщност са добър знак, защото показват, че японските производители вече признават грешките си и търсят тяхното решение. "Не вярвам, че сега има повече проблеми, отколкото някога е имало. Повече ме плаши американската индустрия, откъдето не идват такива новини", казва той.

Не липсват и други оптимисти като Никола Бенес от Board Director Training Institute of Japan: "Японците знаят каква е цената на бранда, знаят каква е цената на репутацията." Според него една от причините да има повече подобни новини е закон от 2006 г., който защитава от уволнение разкриващите подобни практики вътре в компаниите.

Така или иначе, разходите се трупат, наред с тях - и ударите по имиджа. Япония не може да си позволи още много такива, особено скандали с размерите на Кobe Steel. Те идват в момент, в който качеството на производството в Китай, където работната ръка струва далеч по-малко, се вдига с бързи темпове. Което е от особено значение за местната автомобилна индустрия, където според проучване на JDPower до няколко години средното качество на колите ще надмине средното за света. Япония е прекалено зависима от автосектора си, за да може със спокойствие да си позволи важността на етикета Made in Japan да залезе необезпокоявана.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10% 1 Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10%

Четвъртата най-голяма американска банка предприема мерките поради финансови затруднения

22 сеп 2018, 327 прочитания

Вкусът се възпитава Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

21 сеп 2018, 782 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Резултатите на Amazon направиха Джеф Безос най-богатия човек в света

Компанията се представи над очакванията на анализаторите, акциите скочиха със 7%

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете