С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 27 окт 2017, 7:00, 10931 прочитания

Страната на залязващото качество

Скандалите, свързани със спадове в контрола на производство в Япония, стават все по-чести

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Японските производство и лидерство винаги са били символ за качество. От автомобилите и електрониката до някои от най-качествените серии китари, етикетът Made in Japan се е доказал като една от гаранциите за отличен продукт и издръжливост. Няколко новини от последната година обаче поставиха под съмнение това твърдение. След като Toshiba застраши цялото си бъдеще заради счетоводен скандал през зимата на 2015 г., последван почти година по-късно от фалита на американското й ядрено звено Westinghouse, сега проблемите сред най-едрите представители на японската икономика стават все по-често срещано явление.

Силата на стоманата


Последният подобен скандал е с групата Kobe Steel. Третият по големина японски производител на стомана призна през октомври, че данни за силата и издръжливостта на някои алуминиеви и медни компоненти са били фалшифицирани от служители. Продуктите са били използвани в самолети, влакове и са били предвидени дори за космически совалки.

Скандалът доведе до пълен срив на акциите на Kobe Steel, чиято цена падна с 35%. Книжата на производителите на автомобили Toyota, Honda и Subaru, които излязоха с изявление, че са използвали въпросните материали при сглобяването на коли, също пострадаха. Конгломератът Hitachi пък обяви, че материалите са били ползвани и във влакове на компанията, които са били изнесени за Великобритания.

Според първоначални изчисления потенциалните разходи за смяна на частите ще достигнат около 133 млн. долара. Тази сума обаче не е големият проблем, а репутационният удар върху Kobe Steel. Акциите на компанията буквално потънаха и оттогава няма сигнали за възстановяване. Дори да оставим настрана съдебните дела, които очакват японския металургичен производител, ударът е не само по репутацията на Kobe Steel, а по имиджа на Япония като индустриална сила.



От транспортното министерство вече пратиха свои представители в няколко завода на Kobe Steel. Задачата им е да проверят къде точно са проблемите и дали компанията работи по разрешаването им. Но най-големият проблем при случая с Kobe Steel е, че фирмата за стомана завлича още много други компании, повечето от които лидери в сектора си. От групата поднесоха своите извинения на над 500 засегнати производителя.

Износът е основна част от икономиката на Япония и това се превръща в проблем и за правителството. Както повелява традицията в Страната на изгряващото слънце, лидерите на Kobe Steel се поклониха в знак на извинение. Тези традиции обаче отдавна вече не успокояват никого. Япония бе една от страните наред с Германия и САЩ, при които самото име на износител носеше блясък. Сега етикетите Made in Japan са заплашени от това да изгубят стойността си.

"Към момента не е ясно колко силен е ударът, но ако трябва в заводите да бъдат връщани автомобили и влакове, разходите ще бъдат огромни", коментира при излизането на новините за Kobe Steel Такеши Ирисава, анализатор в Tachibana Securities. "Има възможност компанията да поеме всички разходи по връщането на продуктите, ако се стигне до такова, наред с разходите по смяната на части."

Проблемите в автомобилния сектор

Признанието на Kobe Steel отвори една болезнена тема за цяла Япония - сигурността на японските производители. Само седмица преди новините около Kobe Steel производителят на автомобили Nissan обяви, че ще върне в заводите си над 1 млн. коли, след като регулаторните органи в страната стигнаха до заключението, че те са напуснали производствената линия, без да има квалифицирани инспектори, които да проверят качеството им. Nissan вече започна процедура по проверка на продукцията си. В допълнение към тези проблеми на групата, по неофициална информация компанията може също да е била сред жертвите на некачествената продукция на Kobe Steel.

През юли пък Honda върна 2.1 млн. автомобила, за да смени батерийни сензори, които носят опасност от пожар. Всички коли са продадени в САЩ. Година по-рано производителят на въздушни възглавници Takata обяви, че милиони автомобили от различни производители са засегнати от опасни негови продукти. Струпването на подобни новини естествено застрашава продажбите. В Япония напълно осъзнават заплахата, поради което и Министерството на транспорта в страната взима редица мерки като масови проверки. Самите компании също работят по въпроса.

"Тези проблеми се появяват прекалено често", коментира пред Bloomberg Кейта Кубота, инвестиционен мениджър във фонда Aberdeen Investment KK, базиран в Токио. "Не е честно да се говори само за проблеми в Япония, но инвеститорите вече са много по-внимателни, когато влагат парите си в японски компании", допълва той.

Изпълнителният директор на Nissan Хирото Саикава заяви, че са нужни драстични мерки за справяне с проблема и че от ръководството са взели решение да прекратят производството на автомобили в Япония за местния пазар. Заводите ще преустановят своята дейност, докато не бъде изяснен казусът с неквалифицираните инспектори и пуснатите коли без проверка на качеството. Според компанията целият процес ще отнеме около две седмици, след което заводите ще възстановят производството. Над 34 хил. коли ще бъдат реинспектирани, като това ще струва на Nissan около 88 млн. долара.

Нищо ново?

Според някои анализатори като Джеспър Кол от фонда WisdomTree Japan лошите новини всъщност са добър знак, защото показват, че японските производители вече признават грешките си и търсят тяхното решение. "Не вярвам, че сега има повече проблеми, отколкото някога е имало. Повече ме плаши американската индустрия, откъдето не идват такива новини", казва той.

Не липсват и други оптимисти като Никола Бенес от Board Director Training Institute of Japan: "Японците знаят каква е цената на бранда, знаят каква е цената на репутацията." Според него една от причините да има повече подобни новини е закон от 2006 г., който защитава от уволнение разкриващите подобни практики вътре в компаниите.

Така или иначе, разходите се трупат, наред с тях - и ударите по имиджа. Япония не може да си позволи още много такива, особено скандали с размерите на Кobe Steel. Те идват в момент, в който качеството на производството в Китай, където работната ръка струва далеч по-малко, се вдига с бързи темпове. Което е от особено значение за местната автомобилна индустрия, където според проучване на JDPower до няколко години средното качество на колите ще надмине средното за света. Япония е прекалено зависима от автосектора си, за да може със спокойствие да си позволи важността на етикета Made in Japan да залезе необезпокоявана.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Шведската верига за дрехи и екипировка Fjällräven стъпва в България

Компанията ще отвори първи магазин в София в сътрудничество със "Ски шарки" и планира разрастване

26 мар 2019, 304 прочитания

Shell започва търсенето на нефт и газ край Бургас на 1 април Shell започва търсенето на нефт и газ край Бургас на 1 април

Инвестицията в проучването и сондажа на находище "Хан Кубрат" ще е между 50 и 150 млн. долара

26 мар 2019, 908 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Резултатите на Amazon направиха Джеф Безос най-богатия човек в света

Компанията се представи над очакванията на анализаторите, акциите скочиха със 7%

Кирил Вътев: Произвеждаме само продукти, които можем да дадем на децата си

Съсобственикът и управител на месопреработващата компания "Тандем-В" - София пред "Капитал"

Източна стража

Как Полша се опитва да бъде основният стълб на сигурността в "студения мир" с Русия

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нова оставка заради "Апартаментгейт", Apple влиза в стрийминга на видео

Емисия

DAILY @7PM // 26.03.2019 Прочетете