Nike залага на роботизация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nike залага на роботизация

Марк Паркър, главният изпълнителен директор на Nike

Nike залага на роботизация

Автоматизирането на производството на обувки застрашава хиляди работни места в Азия

7200 прочитания

Марк Паркър, главният изпълнителен директор на Nike

© Mike Segar


566

са фабриките по света, където се произвеждат обувките на Nike през 2017, при 785 през 2013 г.

50

млрд. долара приходи е целта, която си е поставила компанията за 2020 г., през миналата година те бяха 34.4 млрд.

75%

от моделите спортни обувки на компанията се произвеждат във Виетнам, Индонезия и Китай.

Постепенното фокусиране на американската корпорация за производство на спортна екипировка Nike върху роботизирането на производството застрашава нископлатената работна ръка в Азия, пише Financial Times. Опасенията на анализаторите в региона са, че тенденцията при автоматизацията на производството, от която Nike е част, наред с много други производители ще изложи на риск от загуба сериозна част от нискобюджетните отрасли, на които разчитат някои от най-големите икономики в света.

Новите начини за създаване на класики

В продължение на години Nike успешно съчетава внедряването на така необходимите за подобряването на доходността на едно предприятие технологични иновации с придържането към една класическа за компанията визия. Емблематичен в това отношение е моделът на компанията Flyknit Racer, който мнозина определят като технологичен пробив oще с дебюта му през 2012 г. Причината – спортната обувка е произведена с помощта на специална плетачна машина, която използва по-малко труд и по-малко материали, революционно откритие, насочило бъдещите проучвания на Nike.

Сега обаче мащабът е по-голям и за целта Nike си партнира с компании като американската Flex, производителя на тракърите за физическа активност Fitbit, за да подобри автоматизацията на производствения процес при обувките. Производствените съоръжения на Flex в Мексико са се превърнали в незаменима част от производствената верига на Nikе, но приносът им не се изчерпва с това. Партньорството между Nike и Flex е един от основните източници на технологични нововъведения, като например лазерно рязане и автоматизирано залепване, които да бъдат разпространени сред доставчиците на Nike. Именно това партньорство въплъщава края на една икономическа вълна и началото на нова, съответно края на годините, преминали в аутсорсване на производството на големите компании към страни с по-ниска цена на труда, и началото на роботизацията, която ще сложи край на заводското производство във вида му, в който го познаваме.

По-малко разходи, по-големи премии

Причините са налице. За Nike преминаването към производство с по-голяма автоматизация има две сериозни предимства. Употребата на машини намалява производствените разходи на компаниите и може да доведе до значително подобряване на маржовете на печалба на компанията, докато едновременно с това улеснява процеса по създаване на нови модели, в резултат на което те достигат по-бързо до запалените по модата клиенти, които заплащат повече за тях.

Автоматизацията обаче ще постави много компании като Nike, досега обект на обвинения по отношение условията на труд, в центъра на нов политически дебат. Страните с по-ниска цена на труда, където е съсредоточено производството на компании като Nike, се чувстват застрашени от тази нова индустриализация и ще потърсят решение за нея. Според компанията обаче тези процеси ще бъдат споходени от ръст на продажбите, който ще позволи на компанията да внедри постепенно автоматизирани процеси, като същевременно запази настоящото си ниво на човешка работна сила.

Понастоящем Nike е един от най-големите мeждународни работодатели със своите над 493 хил. работници в 15 страни, участващи в производството на обувки Nike, и още толкова заети в производството на останалите продукти на компанията.

566

са фабриките по света, където се произвеждат обувките на Nike през 2017, при 785 през 2013 г.

50

млрд. долара приходи е целта, която си е поставила компанията за 2020 г., през миналата година те бяха 34.4 млрд.

75%

от моделите спортни обувки на компанията се произвеждат във Виетнам, Индонезия и Китай.

Постепенното фокусиране на американската корпорация за производство на спортна екипировка Nike върху роботизирането на производството застрашава нископлатената работна ръка в Азия, пише Financial Times. Опасенията на анализаторите в региона са, че тенденцията при автоматизацията на производството, от която Nike е част, наред с много други производители ще изложи на риск от загуба сериозна част от нискобюджетните отрасли, на които разчитат някои от най-големите икономики в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK