Услугата за споделено пътуване Spark вече е в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Услугата за споделено пътуване Spark вече е в София

Spark е разработена първо в латвийската столица Вилнюс и интересът към нея бързо расте

Услугата за споделено пътуване Spark вече е в София

Чрез мобилно приложение се наемат електромобили за придвижване в града

63287 прочитания

Spark е разработена първо в латвийската столица Вилнюс и интересът към нея бързо расте

© Spark


Първата услуга за споделено пътуване в София се предлага от понеделник. Чрез нея всеки може да наеме срещу заплащане електромобил VW e-up! през мобилно приложение, с което може да намери най-близката свободна кола. Услугата се казва Spark и е на литовско-българско смесено предприятие.

Основно в синя и зелена зона

Автомобилите са разположени на ключови места в центъра на София, като наемането и освобождаването им може да бъде извършено в синя и зелена зона, където паркират безплатно, както и на други специално обособени места, посочени на картата в мобилното приложение, съобщиха от компанията. Услугата започва с 25 електромобила, а след шест месеца броят им трябва да достигне 50. Амбицията на компанията е до няколко години те да станат 300.

"Нашата услуга е идеално решение за хората, които не искат да ползват личния си автомобил в града и да плащат такси за синя и зелена зона, но същевременно търсят ефективен и екологичен начин на предвижване, който да е в техния контрол. Услугата е и идеален инструмент за управление на разходите при компании, които искат да предоставят служебен автомобил на служителите си, но без да поддържат автопарк и да инвестират в собствени автомобили", коментира в прессъобщение Стефан Спасов, изпълнителен директор на Spark.

Чрез приложението, което потребителите свалят в телефона си, те ще могат да виждат кои автомобили са свободни и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути. Колите ще могат да бъдат ползвани от всеки, независимо дали е български гражданин или турист. Единственото ограничение е шофьорът да има поне една година шофьорски стаж.

Регистрацията в мобилното приложение на Spark изисква номер на лична карта, шофьорска книжа, кредитна карта и имейл, на който потребителите да получават данни за това толкова време са ползвали услугата, колко километра са изминали и каква е дължимата сума.

Колко струва

Наемът на електромобил през платформата Spark може да варира от няколко минути до няколко дни. Цената се определя на минута, като първите 12 са включени в първоначалната такса от 3.48 лв., а всяка следваща минута се таксува по 0.29 лв. Цената за наем на електромобил за 24 часа е фиксирана на 57 лв. и не може да бъде надвишена.

"Направените изчисления показват, че услугата ще струва до 30% по-евтино от такси, особено при по-дълго ползване", коментира Стефан Спасов пред dnevnik.bg. Освен от такси условията на Spark са по-добри от тези рент-а-кар услугите, смята Спасов. "При рент-а-кар 57 лева е възможно най-ниската цена за наем на автомобил, а това е, без да се смята горивото, което клиентите плащат", казва той. Зареждането е напълно безплатно във всички 34 станции в мрежата на "Елдрайв" в София, която е част от "еМобилити интернешънъл". Екип от компанията ще се движи из града, за да зарежда свободните автомобили. Максималният пробег на VW e-up! с едно зареждане е около 160 километра.

В случаи на пътни произшествия отговорността ще се поема от виновния водач. За целта всеки автомобил е снабден с джипиес устройство, което следи скоростта и посоката на движение. Това ще позволи вината да се доказва веднага. Планът е до края на 2018 г. Spark в София да разполага със 100 автомобила, а до 2019 г. – с 300. Според Спасов толкова автомобили са необходими, за да покрият потреблението в столицата.

За въвеждането на Spark в София са вложени 300 хил. лв., a от компанията очакват инвестицията да започне да се изплаща след две години. Според Спасов пазарът за отдаване под наем на електрически автомобили ще става все по-интересен за инвеститорите в следващите години. От компанията не планират да въвеждат услугата в други градове в страната, поне докато не развият максималния й потенциал в София, посочва dnevnik.bg.

Разработка Spark e на дружество, в което едноименната литовска компания държи 50%, а останалите 50% са на "еМобилити интернешънъл", в която участват няколко местни инвеститора, като фонда Neveq, Мартин Заимов и и съиздателя на "Капитал" Иво Прокопиев.

Първата услуга за споделено пътуване в София се предлага от понеделник. Чрез нея всеки може да наеме срещу заплащане електромобил VW e-up! през мобилно приложение, с което може да намери най-близката свободна кола. Услугата се казва Spark и е на литовско-българско смесено предприятие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    таксижийското лоби is not gonna like this... :)

  • 2
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Бъдещето е вече тук, определено идва доста по-бързо от очакваното. А услугата е супер, колкото по-голям избор, толкова по - доволни клиенти...

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Фирма за коли под наем. Понеже ползват електрически автомобили се опитват да минат за друг вид дейност при който не се плащат данъци. Аз пък засега ще си карам 3 литровата кола :)

  • 4
    mihail_ avatar :-|
    mihail_

    Току-що пробвах услугата. При регистрация дават 10 лева ваучер. На приложението показваше, че има 3 коли в паркинга на The Mall, но аз видях само една. Другите може да са били на подземните нива. Колата се отключва с телефона. Ключът се намира в жабката. На илизане от паркинга поседях малко пред бариерата, защото не намерих билетче за паркинга, но след 30-40 секудни тя се отвори сама. Температурата беше нагласена на 22 градуса и почти моментално в колата стана топло. Фаровете се пускат автоматично. Колата е много приятна и лесна за каране. Направи ми впечатление, че много бързо набира. Направих едно кръгче до НДК и обратно. Паркирах я на същото място, защото живея наблизо. За 31 минути излезна 8.99 лв., но заради ваучера, разходката ми излезна безплатна. Едно такова пътуване с такси би излезнало двойно.
    Накратко - много съм доволен от тази нова услуга и според мен това е бъдещето. Много се надявам да просъществува дълго и да не последва съдбата на Убер. Със сигурност ще ползвам услугата пак, стига да има кола наблизо.

  • 5
    dkw18508898 avatar :-|
    dkw18508898

    Как се казва приложението за IOS

  • 6
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Приветстваме.

  • 7
    mqt1480851136512251 avatar :-|
    Rent For Real

    Много добра услуга, само съзирам един малък недостатък - ако искам да наема кола, за да ида от Друбжа до Надежда, предполагам и в двата квартала няма да има стоянка с техните автомобили, защото нямат зони за паркиране.
    За центъра е ясно. Това явно е освновната им стратегия. Но извън него ще има ли приложение?

  • 8
    rmd50537129 avatar :-|
    rmd50537129

    Приветствам с две ръце идеята, но я намирам за доста скъпа. Ползвам подобна в Париж, и годишният абонамент не надвишава 130 евро...
    По най-бързия начин трябва да се наводни с такива коли.

  • 9
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Логично си беше да се нсправи и е хубаво, че услугата тръгва. Надявам се фирмата да стане публична - с акции на БФБ.Това ще ми е стимул да я ползвам.
    Надявам се да се обособят зони с предлагане на автомобили около станции на метрото.
    Заемам се в идните дни да се регистрирам в приложението.

  • 10
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    До коментар [#4] от "mihail_":

    Сега остава да сметнем колко би ви излязло за същото кръгче, но с личният автомобил:
    - поради кратката употреба амортизации не начисляваме;
    - търсенето на място за паркиране е същото;
    - за два часа престой ще платите 4 лева за синя зона;
    - за 30 мин автомобилът ви ще измине 10 км, което при разход 18/100км прави 3.6 лева за гориво.

    тотал: 7,6 лева.

    Извод:
    - услугата е подходяща за хора без личен автомобил.
    - услугата е подходяща за хора които искат да покарат електрическа кола с цел разходка/атракция.
    - услугата е конкуренция на такситата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK