Услугата за споделено пътуване Spark вече е в София

Чрез мобилно приложение се наемат електромобили за придвижване в града

Spark е разработена първо в латвийската столица Вилнюс и интересът към нея бързо расте
Spark е разработена първо в латвийската столица Вилнюс и интересът към нея бързо расте    ©  Spark
Spark е разработена първо в латвийската столица Вилнюс и интересът към нея бързо расте
Spark е разработена първо в латвийската столица Вилнюс и интересът към нея бързо расте    ©  Spark

Първата услуга за споделено пътуване в София се предлага от понеделник. Чрез нея всеки може да наеме срещу заплащане електромобил VW e-up! през мобилно приложение, с което може да намери най-близката свободна кола. Услугата се казва Spark и е на литовско-българско смесено предприятие.

Основно в синя и зелена зона

Автомобилите са разположени на ключови места в центъра на София, като наемането и освобождаването им може да бъде извършено в синя и зелена зона, където паркират безплатно, както и на други специално обособени места, посочени на картата в мобилното приложение, съобщиха от компанията. Услугата започва с 25 електромобила, а след шест месеца броят им трябва да достигне 50. Амбицията на компанията е до няколко години те да станат 300.

"Нашата услуга е идеално решение за хората, които не искат да ползват личния си автомобил в града и да плащат такси за синя и зелена зона, но същевременно търсят ефективен и екологичен начин на предвижване, който да е в техния контрол. Услугата е и идеален инструмент за управление на разходите при компании, които искат да предоставят служебен автомобил на служителите си, но без да поддържат автопарк и да инвестират в собствени автомобили", коментира в прессъобщение Стефан Спасов, изпълнителен директор на Spark.

Чрез приложението, което потребителите свалят в телефона си, те ще могат да виждат кои автомобили са свободни и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути. Колите ще могат да бъдат ползвани от всеки, независимо дали е български гражданин или турист. Единственото ограничение е шофьорът да има поне една година шофьорски стаж.

Регистрацията в мобилното приложение на Spark изисква номер на лична карта, шофьорска книжа, кредитна карта и имейл, на който потребителите да получават данни за това толкова време са ползвали услугата, колко километра са изминали и каква е дължимата сума.

Колко струва

Наемът на електромобил през платформата Spark може да варира от няколко минути до няколко дни. Цената се определя на минута, като първите 12 са включени в първоначалната такса от 3.48 лв., а всяка следваща минута се таксува по 0.29 лв. Цената за наем на електромобил за 24 часа е фиксирана на 57 лв. и не може да бъде надвишена.

"Направените изчисления показват, че услугата ще струва до 30% по-евтино от такси, особено при по-дълго ползване", коментира Стефан Спасов пред dnevnik.bg. Освен от такси условията на Spark са по-добри от тези рент-а-кар услугите, смята Спасов. "При рент-а-кар 57 лева е възможно най-ниската цена за наем на автомобил, а това е, без да се смята горивото, което клиентите плащат", казва той. Зареждането е напълно безплатно във всички 34 станции в мрежата на "Елдрайв" в София, която е част от "еМобилити интернешънъл". Екип от компанията ще се движи из града, за да зарежда свободните автомобили. Максималният пробег на VW e-up! с едно зареждане е около 160 километра.

В случаи на пътни произшествия отговорността ще се поема от виновния водач. За целта всеки автомобил е снабден с джипиес устройство, което следи скоростта и посоката на движение. Това ще позволи вината да се доказва веднага. Планът е до края на 2018 г. Spark в София да разполага със 100 автомобила, а до 2019 г. – с 300. Според Спасов толкова автомобили са необходими, за да покрият потреблението в столицата.

За въвеждането на Spark в София са вложени 300 хил. лв., a от компанията очакват инвестицията да започне да се изплаща след две години. Според Спасов пазарът за отдаване под наем на електрически автомобили ще става все по-интересен за инвеститорите в следващите години. От компанията не планират да въвеждат услугата в други градове в страната, поне докато не развият максималния й потенциал в София, посочва dnevnik.bg.

Разработка Spark e на дружество, в което едноименната литовска компания държи 50%, а останалите 50% са на "еМобилити интернешънъл", в която участват няколко местни инвеститора, като фонда Neveq, Мартин Заимов и и съиздателя на "Капитал" Иво Прокопиев.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    таксижийското лоби is not gonna like this... :)

  • 2
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Бъдещето е вече тук, определено идва доста по-бързо от очакваното. А услугата е супер, колкото по-голям избор, толкова по - доволни клиенти...

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Фирма за коли под наем. Понеже ползват електрически автомобили се опитват да минат за друг вид дейност при който не се плащат данъци. Аз пък засега ще си карам 3 литровата кола :)

  • 4
    mihail_ avatar :-|
    mihail_

    Току-що пробвах услугата. При регистрация дават 10 лева ваучер. На приложението показваше, че има 3 коли в паркинга на The Mall, но аз видях само една. Другите може да са били на подземните нива. Колата се отключва с телефона. Ключът се намира в жабката. На илизане от паркинга поседях малко пред бариерата, защото не намерих билетче за паркинга, но след 30-40 секудни тя се отвори сама. Температурата беше нагласена на 22 градуса и почти моментално в колата стана топло. Фаровете се пускат автоматично. Колата е много приятна и лесна за каране. Направи ми впечатление, че много бързо набира. Направих едно кръгче до НДК и обратно. Паркирах я на същото място, защото живея наблизо. За 31 минути излезна 8.99 лв., но заради ваучера, разходката ми излезна безплатна. Едно такова пътуване с такси би излезнало двойно.
    Накратко - много съм доволен от тази нова услуга и според мен това е бъдещето. Много се надявам да просъществува дълго и да не последва съдбата на Убер. Със сигурност ще ползвам услугата пак, стига да има кола наблизо.

  • 5
    dkw18508898 avatar :-|
    dkw18508898

    Как се казва приложението за IOS

  • 6
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Приветстваме.

  • 7
    mqt1480851136512251 avatar :-|
    Rent For Real

    Много добра услуга, само съзирам един малък недостатък - ако искам да наема кола, за да ида от Друбжа до Надежда, предполагам и в двата квартала няма да има стоянка с техните автомобили, защото нямат зони за паркиране.
    За центъра е ясно. Това явно е освновната им стратегия. Но извън него ще има ли приложение?

  • 8
    rmd50537129 avatar :-|
    rmd50537129

    Приветствам с две ръце идеята, но я намирам за доста скъпа. Ползвам подобна в Париж, и годишният абонамент не надвишава 130 евро...
    По най-бързия начин трябва да се наводни с такива коли.

  • 9
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Логично си беше да се нсправи и е хубаво, че услугата тръгва. Надявам се фирмата да стане публична - с акции на БФБ.Това ще ми е стимул да я ползвам.
    Надявам се да се обособят зони с предлагане на автомобили около станции на метрото.
    Заемам се в идните дни да се регистрирам в приложението.

  • 10
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    До коментар [#4] от "mihail_":

    Сега остава да сметнем колко би ви излязло за същото кръгче, но с личният автомобил:
    - поради кратката употреба амортизации не начисляваме;
    - търсенето на място за паркиране е същото;
    - за два часа престой ще платите 4 лева за синя зона;
    - за 30 мин автомобилът ви ще измине 10 км, което при разход 18/100км прави 3.6 лева за гориво.

    тотал: 7,6 лева.

    Извод:
    - услугата е подходяща за хора без личен автомобил.
    - услугата е подходяща за хора които искат да покарат електрическа кола с цел разходка/атракция.
    - услугата е конкуренция на такситата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България