Министър от кабинета "Орешарски" купува "ТЕЦ Варна"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министър от кабинета "Орешарски" купува "ТЕЦ Варна"

Министър от кабинета "Орешарски" купува "ТЕЦ Варна"

Чешката държавна компания CEZ е договорила продажбата с фирма на близкия до ДПС Данаил Папазов

Гергана Михайлова
23704 прочитания

© Мария Съботинова


Пристанището с излаз на Черно море е най-ценният, но труден за използване актив на "ТЕЦ Варна".

Чешката държавна компания CEZ Group съобщи, че е договорила продажбата на притежавания от нея "ТЕЦ Варна", който не работи от две години като замърсяващ и икономически неизгоден. Купувач е варненската "Сигда", собственост на двете деца на бившия транспортен министър в кабинета "Орешарски" Данаил Папазов, като самият той заедно със сина му са управители. По информация от чешката медия Hospodarske Noviny и от източник на "Капитал" цената на сделката е 50 млн. евро, постигната след състезание между два кандидата.

Папазов заяви пред "Капитал", че цената е конфиденциална и ще финансира покупката със заем от българска банка. Той добави, че възнамерява да запази ТЕЦ-а като генерационна мощност, възползвайки се от потенциала на прилежащото му морско пристанище, което е най-ценният, но труден за използване заради нормативни спънки актив. До дни екипът му ще внесе искане за одобрение на сделката в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Предвид че той няма други енергийни мощности и пристанища, регулаторът едва ли ще е я спре. Въпросът е откъде фамилията на човек като Папазов, който е дългогодишен директор на "Пристанище Варна", а за кратко и министър, има средства за такава едра сделка, тъй като няма банка, която да финансира цялата сума, още по-малко за отдавна неработещ актив.

За пристанище трябва ТЕЦ

Повече от половин година чешката енергийна компания тества инвестиционния интерес към активите си в България с намерение да продаде бизнеса си в страната и да използва средствата за преструктуриране на финансовите си задължения. Предлагаха се както всички активи в пакет, така и отделно. Още през лятото стана ясно и че ще има продажби на по-малки, обособени части от бизнеса й, каквато е въглищната централа край Варна. Изненадващото в случая е, че като победител в оспорваната от два кандидата процедура за ТЕЦ-а е избрана фирма на дългогодишен административен служител, при това цената на сделката е висока - 50 млн. евро. Нещо повече, за да се възползва от актива, новият собственик или ще трябва да осигури последваща инвестиция в енергийните мощности на ТЕЦ-а за десетки милиони евро, или ще трябва да се пребори с държавната машина, за да използва прилежащото му пристанище и за други дейности. А то се сочи като най-ценния актив на "ТЕЦ Варна".

"Подписали сме договор. След произнасянето на КЗК ще можем да дадем повече подробности. Засега всичко е конфиденциално", каза по телефона от Чехия Папазов.

Само преди дни от "Обединени патриоти" излязоха с искане да бъде отнет лицензът на централата на ЧЕЗ и тя да бъде продадена на нов инвеститор, който да възстанови дейността й. "Екипът, който сме събрали, би следвало да оправдае очакванията на държавата", обясни Папазов, но без да посочи кои са енергийните експерти, които е привлякъл. Той заяви, че ще запази предмета на дейност на централата, който е производство на електроенергия. Ще се използва и потенциалът на прилежащото пристанище. "Там също ще развием дейността", каза Папазов, който е дългогодишен директор на "Пристанище Варна", където започва професионалния си стаж и депутатът от ДПС Делян Пеевски.

В "Сигда" Папазов е вписан като управител, а собствеността е поделена между децата му Ивелина и Станислав Папазови, съответно на 35 и 33 години. В края на 2014 г. те купуват сумарно 50% от капитала (съответно 24 и 26%) за общо едва 2500 лв. Дотогавашният му едноличен собственик е "Юнион груп" на Стоян Щърбаков. Останалата половина от капитала младежите придобиват през юли 2017 г., но вече цените на аналогичните пакети са 175.2 и 189.8 хил. лв. Самата "Сигда" за 2015 г. има 9.3 млн. лв., които през 2016 г. се понижават до 7.2 млн. лв., но това се дължи основно на отделянето на част от бизнеса в ново дружество - "Сигма транс", което остава в "Юнион груп". За сметка на това печалбата се утроява от 111 на 330 хил. лв.

Пристанище за милиони

Въглищната централа край Варна е строена в социалистическите времена. Има шест генерационни блока с обща инсталирана мощ от 1260 MW. Проектирана е да работи на вносни антрацитни въглища, което я прави неизползваема при влизането в сила на европейските екологични стандарти заради емисиите вредни газове, отделяни при горенето. Чешката енергийна компания придоби ТЕЦ-а през 2006 г. след приватизацията на електроразпределителните дружества в България, като тогава плати 206 млн. евро за централата. Оттогава досега мениджърите на компанията периодично са изтъквали, че обектът във Варна е икономически неизгоден, тъй като не е способен да възвърне необходимите инвестиции в очистващи инсталации. Вариант за експлоатация е ТЕЦ-ът да превключи от въглища на газ, което изисква инвестиция в подмяна на горивните инсталации, но той бе отхвърлен заради невъзможността да се гарантират доставките на природен газ.

Поради тази причина от 2015 г. "ТЕЦ Варна" не работи. Въпреки че не произвежда електроенергия, той е стратегически важна мощност от национално значение, която би могла да бъде ползвана в критични ситуации. Прилежащото пристанище, което е с капацитет да посреща три кораба с товароносимост 12 хил. и 55 хил. тона, засега не може да се използва за несвързани с електропроизводството цели. Ето защо ще бъде любопитно дали дългогодишният административен кадър с държавнически опит ще успее да получи необходимите разрешения, за да разшири дейността на пристанището за търговски цели.

Кой е Данаил Папазов

Роден е през 1959 г. в добричкото село Красен. Завършил е ВВМУ "Никола Вапцаров" със специалност "Корабоводене" и магистратура "Инженер-корабоводител". Има степен по "Стопанско управление" от Нов български университет и специализации в Лондон и Хамбург. Дългогодишен изпълнителен директор е на държавното "Пристанище Варна". На тази длъжност е назначен през 2001 година от правителството на НДСВ и ДПС. Там пътят му се пресича с депутата от ДПС Делян Пеевски, който по същото време влиза в съвета на директорите на пристанището. През 2003 г. Пеевски е заличен като член на съвета, а Папазов остава до 2013 г., когато е назначен за министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в правителството на Пламен Орешарски, което издигна Пеевски за шеф на ДАНС. През 2015 г. Папазов бе предложен от гражданско сдружение за кмет на Варна, но отказа да се кандидатира. През 2016 г. пък Папазов беше издигнат от ДПС като кандидат за вицепрезидент на Орешарски.

Основната продажба на CEZ в застой

Сделката за основния бизнес на CEZ - разпределението и търговията с ел. енергия, от месеци стои без развръзка. Официално няма информация за хода й, въпреки че обвързващи оферти се подаваха през август. По информация на "Капитал" са получени пет предложения, основно от български кандидати. С най-високи ценови предложения са кандидатите с най-спорни възможности да платят огромната цена - спряганата сума за офертите на Христо Ковачки и собствениците на соларни паркове "Инерком" са от порядъка 350-360 млн. евро. Следващ в подреждането е чешката Energo-pro, а по-ниски цени са дали консорциумът около братя Бобокови и търговецът на ток "Фючър енерджи". Така е неясно дали и кога ще има сделка за този бизнес.

Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Пристанището с излаз на Черно море е най-ценният, но труден за използване актив на "ТЕЦ Варна".

Чешката държавна компания CEZ Group съобщи, че е договорила продажбата на притежавания от нея "ТЕЦ Варна", който не работи от две години като замърсяващ и икономически неизгоден. Купувач е варненската "Сигда", собственост на двете деца на бившия транспортен министър в кабинета "Орешарски" Данаил Папазов, като самият той заедно със сина му са управители. По информация от чешката медия Hospodarske Noviny и от източник на "Капитал" цената на сделката е 50 млн. евро, постигната след състезание между два кандидата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka

    Мдаа, да живее далаверата. Пристанището изведнъж ще стане универсално, от горива до животни и специални товари. Мощностите ще бъдат "модернизирани" и ние ще плащаме 1-2 ст повече на киловат, които ще отидат в инвеститора.... За НЕК ТЕЦ Варна ще стане най-важния резерв в пълна мощност и ще текат едни пари.... Нищо ново под слънцето. Сега очаквам ББ да продаде на мъжа на Нинова я летище София, я някой язовир, митница.....

  • 2
    cipura avatar :-|
    BgMafia

    "финансира покупката със заем от българска банка "
    тоя филм май вече го гледахме ....
    БНБ дали си върши работата ???

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Финансиращата банка ББР ли ще е! Новият и управител е известен с връзките си с ДПС и ГЕРБ!

  • 4
    tihataaa avatar :-|
    Milen Daskalov

    Един свестен няма в това правителство. НЯМА ДТУГО ТАКОВА. НЕ РАБОТЯТ ЗА БЪЛГАРИНА И БЪЛГАРИЯ АМИ ЗА ДЖОБА СИ. ВЛИЗАТ В ТОЯ ПАРЛАМЕНТ САМО ДА СИ НАПЪЛНЯТ СМЕТКИТЕ.
    ЕГАТИ ХОРАТА ЕГАТИ МИНИСЪРИ И ДЕПОТАТИ.

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    Смехория. Ще наблюдаваме поредния цирк с големи мениджъри които спасяват човешки животи инвестирайки в място което никой не иска да поддържа и да плаща заплати :)

  • 6
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Какви проблеми с държавната машина бълнувате, всички проблеми с теца и пристанището са фиктивни, монопол се прави с електрификация и газификация, а после "союз нерушимьй со дружба градимьй"...енергийната мафия източва НЕК и бюджета, и нов ред в сметките за тока след АЕЦ следва ТЕЦ...

  • 7
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Какви проблеми с държавната машина бълнувате, всички проблеми с теца и пристанището са фиктивни, монопол се прави с електрификация и газификация, а после "союз нерушимьй со дружба градимьй"...енергийната мафия източва НЕК и бюджета, и нов ред в сметките за тока след АЕЦ следва ТЕЦ...

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    Следващата стъпка ще бъде "ДКЕВР гласува преференциална цена на тока за когенерацията на Папазов, която освен че прави оборот на Газпром, топли и два гъбарника, с което е прзината за високоефективна"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK