Големите технологични компании и Amazon са под обстрел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите технологични компании и Amazon са под обстрел

Джеф Безос, главен изпълнителен директор на Amazon

Големите технологични компании и Amazon са под обстрел

Съмненията около участието на технологичните гиганти в руската намеса в изборите в САЩ вдъхновиха идеята за ново законодателство, което ще изисква от тях да дават повече информация за дейността си

3919 прочитания

Джеф Безос, главен изпълнителен директор на Amazon

© Reuters


Американските мегакомпании все по-често са обект на разследване от страна на регулаторите.

Google, Facebook и Twitter застанаха в центъра на общественото внимание през седмица, докато специалните разузнавателни и съдебни комитети на американския Сенат разследват технологичните компании за потенциално нежеланата роля, която може да са изиграли в руската намеса на президентските избори в САЩ през 2016 г.

Amazon на прицел

Съмненията около участието на технологичните гиганти в обществена манипулация вдъхновиха идеята за създаването на ново законодателство, което ще изисква от тях да разкриват повече информация за дейността си, пише Financial Times. Вероятно "апетитът" на американските власти за урегулиране на водещите технологични компании ще достигне и Amazon, която все по-често се споменава като потенциален обект на антимонополни разследвания. Темата обаче не се ограничава в рамките на разследвания и глоби, а представлява част от по-широкия обществен дебат дали законодателството като цяло не трябва да бъде преработено, така че да отговаря на съвременната дигитална действителност.

Противоречията по темата, възникнали около разпространението на руски фалшиви новини чрез платформите, поддържани от технологичните гиганти, подчертават опасенията на някои социални и политически кръгове относно тяхната сила и влияние. Част от американския управляващ елит, простиращ се от прогресивните масачузетски сенатори като Елизабет Уорън до Стив Банън, бившият главен стратег на президента Доналд Тръмп, който управлява националистическия медиен сайт Breitbart, вече открито изразява подкрепата си към идеите за преструктуриране или дори фрагментирането на доминиращите в американската икономика технологични групи.

Въпреки че Amazon не е обект на разследване по обвиненията за руска намеса в американските избори, непрестанното разширяване на онлайн търговеца на дребно във все повече бизнеси и достъпът на компанията на Джеф Безос до данните на милиони доставчици, със сигурност няма да бъде отхвърлен с лека ръка. Редица анализатори дори се осмеляват да направят аналогия между Amazon и концерните монополисти като Standart Oil, задушавали конкуренцията на американския пазар през миналия век. Факт е обаче, че компанията на Безос, чиито приходи са колкото тези на Google и Facebook, взети заедно, я очакват множество антимонополни разследвания в бъдеще.

Проблем?

"Amazon ще има големи антимонополни проблеми в бъдещето си", заяви Скот Клеланд, бивш служител в администрацията на Джордж Буш и президент на консултантската компания Precursor. "Ако в администрацията на Тръмп има длъжностни лица, които да са дори минимално заинтересовани от полагането на усилия срещу монополите, Amazon има сериозен проблем." Засега обаче гледната точка на Клеланд остава малцинствено убеждение. Повечето експерти твърдят, че компанията все още не е проявила класическо антиконкурентно поведение, което антитръстовите закони имат за цел да предотвратят. С оглед на това компанията на Безос все още няма сериозен повод за притеснение. Доказателство за това в известна степен е, че американските служби одобриха без особено забавяне придобиването на Whole Foods от Amazon за 14 млрд. долара.

Дебатът по темата обаче остава и мнозина се притесняват, че действащите в Америка и Европа законодателства не успяват да покрият от правни особености, възникнали вследствие от дигиталната революция.

Американските мегакомпании все по-често са обект на разследване от страна на регулаторите.

Google, Facebook и Twitter застанаха в центъра на общественото внимание през седмица, докато специалните разузнавателни и съдебни комитети на американския Сенат разследват технологичните компании за потенциално нежеланата роля, която може да са изиграли в руската намеса на президентските избори в САЩ през 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Дори и да е имало руска намеса в американските избори, първо нищо незаконно няма да излезе, второ от това ще пострадат компании, които са свършили работа на чисто пазарен принцип и трето - ще се затегне наблюдението на големия брат над хората и над компаниите. Тези неща, разбира се, ще навредят основно на американците, но те ще бъдат изманипулирани да се радват на това по примера на 1984 на Оруел.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK