Центърът на авиацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Центърът на авиацията

Центърът на авиацията

Lufthansa Technik завърши разширението на българската си база за ремонт на самолети. Инвестицията е 40 млн. евро, а служителите ще станат 1300

Калина Горанова
15285 прочитания

© Надежда Чипева


България отдавна е на картата на аутсорсинга. Разширението на базата за ремонт на самолети на германската Lufthansa Technik на летище София показа, че авиацията е още един сектор, в който много дейности може да се случват тук, подпомагайки бизнеса на концерна в цял свят.

Новата ремонтна зона на Lufthansa Technik беше представена на 26 октомври. С нея София става най-голямата база на компанията в Европа. Инвестицията е в размер на 40 млн. евро. Досега компанията разполагаше с 5 линии за ремонт на самолети Boeing 737 и Airbus 320. С откриването на новия хангар линиите ще станат 8, т.е. вече ще може да се ремонтират по 8 самолета едновременно. Това означава нарастване на производствения капацитет с 60%, или общо 1 милион човекочаса работа на година. Броят на служителите на компанията пък ще се увеличи от 1100 на 1300. И най-вече разширяването на ремонтната база е само част от инвестицията.

Заедно с хангара ще заработи и нова сграда с няколко функции. Офис частта й е необходима, защото преди няколко години германската компания избра София за център на обслужващи дейности на цялата група. В звеното вече работят 550 служители от въпросните 1100 служители. Три от етажите ще бъдат заети от служителите, занимаващи се със специфични дейности като планирането на ремонтите, логистиката на частите, човешките ресурси и т.н. Всички тези активности, съпътстващи ремонтите на самолетите в базите на Lufthansa Technik навсякъде по света, се изпълняват от София.

На самолетната карта

Базата на Lufthansa Technik на летище София започна работа през октомври 2008 г. Основните причини за избора на мястото са близостта на Балканите с големите авиационни пазари, традициите на страната в авиационната индустрия и икономическите условия и ниските разходи. В базата досега се ремонтират самолети за кратки и средни разстояния, като още тогава очакванията са, че бизнесът ще расте през годините, защото източноевропейските авиокомпании преминават към използването на западни самолети, а нискотарифните авиопревозвачи разрастват флотилиите си.

Прогнозите за развитието на бизнеса по ремонтите и поддръжката на самолети са все така положителни, като според анализите на International Air Transport Association (IATA) броят на самолетите в световен мащаб ще се увеличава с 3.4% на година заради нарастващото търсене на авиационни услуги и обновяването на самолетите. Пазарът на ремонтите и поддръжката пък ще расте с 4.1% на година, като прогнозата е, че към 2025 г. той ще възлиза на 96 млрд. долара, а към 2015 г. се изчислява на 64.3 млрд. долара. Най-интересен е азиатският пазар, където авиацията ще расте с най-бързи темпове.

Сегашното разширяване не е изненада на фона на глобалния ръст и амбициите на германската компания за удвояване на проходите в следващите пет години до 10 млрд. евро.

Българското участие

В местното дружеството "Луфтханза техник София" миноритарно участие има "Бългериан еъруейз груп" (24.9%), част от групата "Химимпорт". Центърът на Lufthansa Technik се намира в един от трите хангара на бившата авиотехническа база на АК "Балкан", купени от "Химимпорт" през 2004 г. чрез различни фирми от структурата.

До момента българското дружество "Луфтханза техник София" е инвестирало 100 млн. евро за близо десетте си години работа, заяви Даниел Хофман, главен изпълнителен директор на компанията. Вложението в новия хангар и в новата бизнес сграда е на компании от групата на миноритарния партньор, като "Луфтханза техник" ще ги наеме. Договорът за наем ще бъде за 8 години с опция за удължаване с още 8.

Новият хангар разполага с три линии за ремонт на самолети, като той ще може да бъде пригоден и за ремонт на широкофюзелажни самолети (за дълги дистанции), като само някои от тях няма да могат да влязат напълно и ще е необходимо допълнително съоръжение за опашката им. В началото обаче ще се извършва само ремонт на теснофюзелажни самолети, като слотовете за ремонт вече са продадени за няколко години напред. Част от дейностите по самолетите ще бъде преместена в новата мултифункционална сграда, като на един от етажите й ще има работилница, където ще се концентрират подобренията по интериора на самолетите.

Центърът на компанията

Извън прекия ремонт през 2012 г. на централно ниво е взето решение за събирането и преместването на определен набор от дейности в София, като Lufthansa Technik разполага с общо 6 точки в света за базов ремонт: в България, Унгария, Ирландия, Малта, Пуерто Рико и Филипините. Тези преместени и централизирани дейности формират около една пета от приходите на софийската компания, или 22.2 млн. лв. от общо 108.7 млн. лв. за 2016 г. Към момента служителите на "Луфтханза техник София" са около 1100. Около 400 от тях са техници, подпомагани от около 150 служители, занимаващи се с логистика и други дейности, а 550 обслужват останалите звена по света. С разширяването на базата плановете на компанията са служителите й да станат 1300.

Разрастването обаче изпреварва планирането. Сега "Луфтханза техник София" има наети площи в Sofia Airport Center. "Когато новата офис сграда е била планирана, намерението е било да преместим всички хора от Sofia Airport Center в нея и да я освободим напълно. Междувременно планът за растеж е по-голям от този преди три години, когато са правени прогнозите, и ще се наложи да оставим един отдел в Sofia Airport Center, защото новата офис сграда е вече пълна. Те са 110 служители, които работят за поделението в Германия, като планът е те да станат 160 през следващата година", обяснява Даниел Хофман.

Концернът

Компанията за ремонт и поддръжка на самолети Lufthansa Technik Group е едно от четирите основни направления в бизнеса на германската Lufthansa Group (останалите три са превозът на пътници, товари и кетърингът). Lufthansa Technik Group е основана през 1994 г. Компанията има над 30 поделения в цял свят и над 20 хил. служители. Приходите на групата за последната изминала година са 5.144 млрд. евро. Клиентите на компанията в цял свят са над 800 - както авиокомпании, така и частни собственици на бизнес джетове и клиенти от публичния сектор. Компанията предлага, т.нар. линейна поддръжка, която се извършва постоянно при оперирането на самолетите, ремонт на двигатели и компоненти, боядисване и т.н. Капиталовите базови ремонти, които се правят на определен период от време, се извършват в шест поделения в света: в България, Унгария, Ирландия, Малта, Пуерто Рико и Филипините.
Даниел Хофман, главен изпълнителен директор на "Луфтханза техник София": Планираме глобалните ни приходи да се удвоят за 5 години

Къде още по света Lufthansa Technik инвестира в разрастване?

Lufthansa Technik постоянно търси нови възможности за растеж. Планът е приходите да се увеличат от 5 на 10 млрд. евро в следващите пет години. Постоянно гледаме как да разширим бизнеса си. Преди две години открихме най-младата си ремонтна база в Пуерто Рико. Търсим още възможности на американския континент, било то в Северна или Южна Америка. Също така търсим възможности да изградим нови бази в Азия.

Какви са трудностите да се влезе на този много бързо растящ пазар?

Трудно е, защото там вече има силни конкуренти, базирани в Китай, Хонконг, Тайван, Сингапур. Ние търсим възможност да се позиционираме на азиатския пазар с фокус Югоизточна Азия. Гледаме няколко държави. Малайзия вече беше обявена като една от опциите, но също така гледаме към Тайланд, Виетнам и югоизточния регион като цяло. Базата във Филипините съществува от повече от 15 години. И въпреки че е голяма, Lufthansa Technik Philippines гледа за възможности за по-нататъшно развитие.

Какви са прогнозите ви за растеж на пазара на ремонт и поддръжка на самолети?

Според плана ни за следващите 10 години ние планираме да растем със скоростта на самолетите, които влизат на пазара. Разбира се, авиационният пазар е винаги много чувствителен. Имахме няколко кризи през последните десетилетия: с горивата в началото на 90-те, после 11 септември, после финансовата криза. Очакванията са много позитивни, но трябва да се надяваме, че няма да ни удари нова криза.

Колко голямо предизвикателство са новите технологии в авиацията?

Една от промените е все повече части от самолета не са от алуминий, а от композитни материали. Имаме вече работилница, специализирана в поправката на тези материали.

България отдавна е на картата на аутсорсинга. Разширението на базата за ремонт на самолети на германската Lufthansa Technik на летище София показа, че авиацията е още един сектор, в който много дейности може да се случват тук, подпомагайки бизнеса на концерна в цял свят.

Новата ремонтна зона на Lufthansa Technik беше представена на 26 октомври. С нея София става най-голямата база на компанията в Европа. Инвестицията е в размер на 40 млн. евро. Досега компанията разполагаше с 5 линии за ремонт на самолети Boeing 737 и Airbus 320. С откриването на новия хангар линиите ще станат 8, т.е. вече ще може да се ремонтират по 8 самолета едновременно. Това означава нарастване на производствения капацитет с 60%, или общо 1 милион човекочаса работа на година. Броят на служителите на компанията пък ще се увеличи от 1100 на 1300. И най-вече разширяването на ремонтната база е само част от инвестицията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    Малка рекламка? Няма лошо - парите не миришат. Луфтханза техник. е тихо пристанище на пенсионирани немски чичаци, които са абонирани за върховите длъжности. Българите в компанията получават в пъти по-ниски заплати от германците. Класическо изнасяне на дейност в третия свят.

  • 2
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    Малка рекламка? Няма лошо - парите не миришат. Луфтханза техник. е тихо пристанище на пенсионирани немски чичаци, които са абонирани за върховите длъжности. Българите в компанията получават в пъти по-ниски заплати от германците. Класическо изнасяне на дейност в третия свят.

  • 3
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#1] от "vaticana":

    Изобщо не съм съгласен с нито едно от твърденията ти. Освен това през последните години всички се стараем да вкарваме колкото се може повече външни инвестиции, за да се пълни бюджета. Та мен лично не ми пречи колко народ работи за тях, а обратното.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Дори и да се плащат по-ниски заплати от колкото в Германия (което е повече от нормално), едва ли тези заплати са под средната за страната. Това е продукт със средновисока добавена стойност и е много добре, че Луфтханза работи в България!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.