КЗК: В концесията на летище Пловдив остават само два кандидата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК: В концесията на летище Пловдив остават само два кандидата

Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

КЗК: В концесията на летище Пловдив остават само два кандидата

Швейцарският претендент не е доказал, че разполага с активи за 20 млн. евро

13332 прочитания

Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

© Анелия Николова


Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалбата на "Силк роуд Пловдив еърпорт" срещу решението на Министерството на транспорта компанията да бъде отстранена от търга за концесионер на летището в Пловдив. Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

След като още през септември регулаторът каза на държавата, че няма проблем да продължи с концесията, сега решението е по-същество: третият кандидат не е доказал, че отговаря на условията, и отпада. Развръзката обаче вероятно ще се забави още с месеци до окончателното произнасяне на ВАС. Интригата е дали малкото пловдивско летище ще бъде стопанисвано от китайски гигант или от местно обединение. От отварянето на офертите се видя, че международният кандидат предлага повече инвестиции и по-голямо концесионно плащане.

Къде са активите на кандидата

Процедурата за предоставяне на 35-годишна концесия на пловдивското летище беше открита на 30 декември 2016 г. Оферти подадоха китайски конгломерат HNA Group, обединение между "Тракия икономическа зона" и пловдивския автомобилен превозвач ПИМК, и "Силк роуд Пловдив еърпорт". Последният беше отстранен от процедурата, тъй като според решението на транспортния министър от 25 юли консорциумът не е доказал задължителни минимални активи от 20 млн. евро. Вместо това консорциумът е предоставил отчети на трето лице - кипърското Cobalt New Age Airlines Group, което обаче не фигурира под каквато и да било форма в заявлението за участие или в друг от представените от "Силк роуд" документи. Също така "участникът не доказва каква е ролята или връзката на Cobalt New Age с обединението, като единственото, което посочва в тази връзка, е обстоятелството, че компанията е управлявана от участника в "Силк роуд Пловдив Еърпорт" - "Пиктет капитал" (Кипър)", се казва в решението на КЗК. Независимо от това комисията е извършила проверка на предоставените от кипърското дружество отчети и заключението на регулатора е, че тези документи "не могат да бъдат приравнени на финансов отчет, тъй като не съдържат необходимите реквизити и съответно не могат да породят същите правни последици", пише още в становището на КЗК.

В "Силк роуд Пловдив еърпорт" водеща роля със 75% участие има дружество "Принц фон Пройсен кепитъл лимитeд", регистрирано в България. Собственик на 96% от капитала на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед" е швейцарецът Урс Майстерханс.

По оценки на Фонда за развитие на летище "Пловдив" тази година съоръжението ще обслужи 80 000 пътници, а през 2018 г. - 110 000. През юли тази година основният превозвач на летището - Ryanair, стартира полети до три нови дестинации и вече лети до Лондон, Брюксел, Милано и Франкфурт, като полетите са общо 9 на седмица.

Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалбата на "Силк роуд Пловдив еърпорт" срещу решението на Министерството на транспорта компанията да бъде отстранена от търга за концесионер на летището в Пловдив. Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

След като още през септември регулаторът каза на държавата, че няма проблем да продължи с концесията, сега решението е по-същество: третият кандидат не е доказал, че отговаря на условията, и отпада. Развръзката обаче вероятно ще се забави още с месеци до окончателното произнасяне на ВАС. Интригата е дали малкото пловдивско летище ще бъде стопанисвано от китайски гигант или от местно обединение. От отварянето на офертите се видя, че международният кандидат предлага повече инвестиции и по-голямо концесионно плащане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Една цяла година (!!!) след началото на процедурата, не само че няма победител, ами и край не се вижда скоро! Е, как тогава да очакваме в България да идват големи и сериозни инвеститори, и да влагат парите си в тази кочина?

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Много късогледо се подхожда при концесиите за летищата. Не се мисли в перспектива. Летищата са за да бъдат развивани, а не държавата да цица пари от концесията. При нужда дори може държавата частично да субсидира подобно развитие - напр. чрез инструмента за Public Service Order, който масово се използва в ЕС, но не и у нас. Става дума за частично субсидиране на полети и/или летищни такси. В случая имаме интерес Пловдив (а и другите ни летища) да имат директни връзки с повечето столици в ЕС. Тъй-като в началото тези полети не биха били на печалба държавата може да удари рамо за първите 5-6 години докато потръгнат маршрутите. А не все да разчита, че това субсидиране ще дойде по частен път.

    Подобен PSO инструмент трябва да стане част от условията на концесия. Което би предисвикало интерес от утвърдени оператори.

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Продължение от #2: Вместо това, какво става у нас?

    Морските летища ги дадохме на един оператор за 35г. и част от условията на концесията беше, че не може да има др. летище в радиус от 150км. По тази причина, напр., не можем да дадем лиценз за карго летища на бившите военни летища в Равнец и Добрич. Това създава местен монопол, който ще трябва да търпим още четвърт век.

    Отделно, ако искам да субсидираме полети на бюджетни авиокомпании (нещо за което се натиска самия летищен оператор) то, това означава да налеем пари в джоба на въпросния оператор чрез летищните такси.

    Мисълта ми е: PSO инструментите трябва да са част от изначалния договор за концесия. А не в последствие да се мисли как да се добавят (както е случаят с Бургас и Варна).

  • 4
    ear1452779803485724 avatar :-|
    Ангел Митков


    До коментар [#2] от "
    Николай Николов
    ":

    Фонда за развитие на Летище Пловдив е точно това. Да бяхте проучили преди да пишете. Във фондът участват общините Пловдив, Родопи, Марица, ПИМК и др. като те плащат 50% от всички летищни такси на Раянеър. Малко ли е ?

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#4:"Ангел Митков"]Фонда за развитие на Летище Пловдив е точно това. Да бяхте проучили преди да пишете. Във фондът участват общините Пловдив, Родопи, Марица, ПИМК и др. като те плащат 50% от всички летищни такси на Раянеър. Малко ли е ?[/quote]Не е въпрос дали е малко или много а, че е, по същество, скрита субсидия на частна фирма.

    Инструментът PSO за който говоря работи на конкурсен принцип: обявява се конкурс за субсидия и печели превозвачът, който поиска най-малката субсидия.

    А това дето го правят в Пловдив няма нищо общо с въпросната процедура защото, в случая, конкурс изобщо не е провеждан.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK