КЗК: В концесията на летище Пловдив остават само два кандидата

Швейцарският претендент не е доказал, че разполага с активи за 20 млн. евро

Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.
Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.
Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.    ©  Анелия Николова
Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.    ©  Анелия Николова

Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалбата на "Силк роуд Пловдив еърпорт" срещу решението на Министерството на транспорта компанията да бъде отстранена от търга за концесионер на летището в Пловдив. Решението на комисията, което е от 26 октомври, не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

След като още през септември регулаторът каза на държавата, че няма проблем да продължи с концесията, сега решението е по-същество: третият кандидат не е доказал, че отговаря на условията, и отпада. Развръзката обаче вероятно ще се забави още с месеци до окончателното произнасяне на ВАС. Интригата е дали малкото пловдивско летище ще бъде стопанисвано от китайски гигант или от местно обединение. От отварянето на офертите се видя, че международният кандидат предлага повече инвестиции и по-голямо концесионно плащане.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 1

    Една цяла година (!!!) след началото на процедурата, не само че няма победител, ами и край не се вижда скоро! Е, как тогава да очакваме в България да идват големи и сериозни инвеститори, и да влагат парите си в тази кочина?

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1

    Много късогледо се подхожда при концесиите за летищата. Не се мисли в перспектива. Летищата са за да бъдат развивани, а не държавата да цица пари от концесията. При нужда дори може държавата частично да субсидира подобно развитие - напр. чрез инструмента за Public Service Order, който масово се използва в ЕС, но не и у нас. Става дума за частично субсидиране на полети и/или летищни такси. В случая имаме интерес Пловдив (а и другите ни летища) да имат директни връзки с повечето столици в ЕС. Тъй-като в началото тези полети не биха били на печалба държавата може да удари рамо за първите 5-6 години докато потръгнат маршрутите. А не все да разчита, че това субсидиране ще дойде по частен път.

    Подобен PSO инструмент трябва да стане част от условията на концесия. Което би предисвикало интерес от утвърдени оператори.

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1

    Продължение от #2: Вместо това, какво става у нас?

    Морските летища ги дадохме на един оператор за 35г. и част от условията на концесията беше, че не може да има др. летище в радиус от 150км. По тази причина, напр., не можем да дадем лиценз за карго летища на бившите военни летища в Равнец и Добрич. Това създава местен монопол, който ще трябва да търпим още четвърт век.

    Отделно, ако искам да субсидираме полети на бюджетни авиокомпании (нещо за което се натиска самия летищен оператор) то, това означава да налеем пари в джоба на въпросния оператор чрез летищните такси.

    Мисълта ми е: PSO инструментите трябва да са част от изначалния договор за концесия. А не в последствие да се мисли как да се добавят (както е случаят с Бургас и Варна).

    Нередност?
  • 4
    ear1452779803485724 avatar :-|
    Ангел Митков
    • + 1


    До коментар [#2] от "
    Николай Николов
    ":

    Фонда за развитие на Летище Пловдив е точно това. Да бяхте проучили преди да пишете. Във фондът участват общините Пловдив, Родопи, Марица, ПИМК и др. като те плащат 50% от всички летищни такси на Раянеър. Малко ли е ?

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#4:"Ангел Митков"]Фонда за развитие на Летище Пловдив е точно това. Да бяхте проучили преди да пишете. Във фондът участват общините Пловдив, Родопи, Марица, ПИМК и др. като те плащат 50% от всички летищни такси на Раянеър. Малко ли е ?[/quote]Не е въпрос дали е малко или много а, че е, по същество, скрита субсидия на частна фирма.

    Инструментът PSO за който говоря работи на конкурсен принцип: обявява се конкурс за субсидия и печели превозвачът, който поиска най-малката субсидия.

    А това дето го правят в Пловдив няма нищо общо с въпросната процедура защото, в случая, конкурс изобщо не е провеждан.

    Нередност?
Нов коментар