Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Законът за храните ще въведе нови режими, Проект предвижда промени при бутилираните води, "Билла" и "Фантастико" - с нови обекти, Apple обяви рекорден интерес към iPhone X , Sony очаква по-голяма печалба

6006 прочитания

© Юлия Лазарова


Законът за храните ще въведе нови режими

Нов регистрационен режим за превоз на храни, допълнителни ограничения за рекламите им, регулация на интернет търговията. Това са част от основните промени, които депутатите одобриха на първо четене, приемайки изцяло нов закон за храните.

Според оценката за въздействие пряко засегнатите от закона ще бъдат над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, но отделно правилата ще важат и за други отрасли като транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство.

Законът разширява кръга от стоки, за чието транспортиране ще се изисква предварителна регистрация на превозните средства. Досега този документ се издаваше за превоз на храни от животински произход. Според новите текстове регистрация на транспортните средства ще се прилага още и за стоки като брашно, хляб, хлебни и сладкарски изделия, като ще има допълнително изискване камионът или микробусът да бъде обозначен със стикер.

Специален раздел регламентира условията за търговия от разстояние, която могат да извършват фирми с регистриран физически обект (производствена база, магазин, склад и т.н.), или "доставчици на услуги, управляващи средство за комуникация от разстояние", каквито са различни онлайн платформи за поръчка от ресторанти, магазини и друго. Всички фирми, които ще продават храни онлайн, ще трябва да получат регистрация от агенцията по храните, преди да започнат дейност.

В закона се въвежда изискване всички хранителни стоки да имат етикети на български език, но същевременно ще бъде забранено да се облепя вече етикетиран продукт допълнително "по начин или с информация, различна от първоначалното етикетиране, или който прикрива каквато и да е част от задължителната информация". С новите правила се въвеждат и ограничения в рекламите, свързани с участието на деца.

Проект предвижда промени при бутилираните води

Проектът на нов закон за храните може да пренареди бизнеса на компаниите, които бутилират минерална и изворна вода. Той въвежда вместо сегашния термин "търговско наименование" (марка) нов термин - "търговско описание", което трябва да съдържа името на извора и мястото на експлоатацията му. Новата регулация се отнася директно към случая на компаниите "Девин" и "Балдаран спринг". Те бутилират изворна вода от един и същ извор - "Балдаран", на 15 км от Девин, но я продават под два различни бранда - съответно "Девин" и "Балдаран". Ако се приложат новите правила, и двете компании ще трябва да продават водата си под едно и също търговско описание, което съдържа името "Балдаран".

Новите текстове срещат коренно различна оценка от двете браншови организации. Според Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, в която членуват 70% от фирмите в сектора, промените ще заличат съществуващи марки и инвестиции във водния сектор и ще размият отговорността за качеството на продукта и опазването на ресурса. На противоположно мнение е Съюзът на безалкохолната промишленост в България, който изцяло подкрепя проекта и смята, че зад атаката срещу него стоят мултинационалните компании.

"Билла" и "Фантастико" - с нови обекти

"Billa България" откри магазин в Park Center - София. Това е 43-ият магазин на веригата в столицата и третият обект, който компанията открива в голям търговски център. Магазини "Билла" вече има в "Сердика център" и в "Мега мол". Компанията откри и магазин в Кърджали, който е 114-ият за веригата. До края на годината предстои да бъде отворен супермаркет "Билла" и в Mall of Sofia. Веригата възнамерява да заеме и освободените от "АБО маркет" площи в Bulgaria Mall.

"Фантастико" също откри нов супермаркет в София в кв. "Младост 1". Това е най-големият като търговска площ супермаркет на веригата. Обектът е разположен в съществуваща сграда, която е изцяло реконструирана и обновена. Предвиден е и голям паркинг. Разгънатата застроена площ е приблизително 4600 кв.м. Инвестиция е за приблизително 11 млн. лева. "Фантастико" притежава 41 търговски обекта в София, гр. Елин Пелин и в Кюстендил. Във веригата работят над 3000 служители. Веригата вече втора година развива и онлайн-продажби чрез платформата www.ebag.bg. През следващата година компанията планира няколко нови обекти и голяма реконструкция на вече съществуващ супермаркет.

Apple обяви рекорден интерес към iPhone X

Акциите на Apple достигнаха рекордно ниво, след като компанията обяви, че предварителните заявки за юбилейния модел iPhone X са над нейните очаквания. Заключението на анализаторите е, че търсенето за новите телефони действително е високо въпреки рекордната цена на телефона, започваща от 1000 долара в САЩ и достигаща 1455 долара на някои пазари като Унгария. Позитивните очаквания идват близо два месеца след като iPhone X беше лансиран. След събитието акциите на Apple направиха неочакван спад основно заради големия интервал от време между събитието, пускането на iPhone 8 на пазара и пускането на iPhone X на пазара. Книжата тръгнаха нагоре, след като в изявление Apple обявиха, че търсенето за юбилейния модел е "извън всякакви очаквания".

В България цените iPhone X варират при различните представители. При официалния вносител іЅtуlе, цeнaтa e 2322 лeвa зa 64GВ и 2649 лв. зa мoдeл c 256GВ пaмeт.

Sony очаква по-голяма печалба

Sony очаква да постигне рекордна печалба през фискалната 2017 г. Това зарадва инвеститорите и акциите на производителя на потребителска електроника се повишиха с 11% до най-високото си ниво от 2008 г.

Ръководството на групата повиши очакванията си за печалба през фискалната 2017 г. до рекордните 630 млрд. йени (5.6 млрд. долара). Предишните предвиждания бяха за 590 млрд. йени. Най-голям е скокът в търсенето на скъпите серии телевизори, както и чиповете за камери, които Sony произвежда. Растежът в продажбите в тези и други сегменти покриват намаляващия ръст на продажбите на гейминг конзолите PlayStation.

Прогнозираните годишни приходи се вдигат от 8.3 трлн. йени на 8.5 трлн. йени. Една от основните причини за добрите резултати на Sony са големите инвестиции на компанията в сензорите за камери. В момента търсенето за тях се увеличава, след като масово на пазара на телефони се появяват смартфони с повече от един сензор в търсене на по-добро качество на изображенията и използване на добавена реалност.

Накратко

До края на 2020 г. в Европа и САЩ Nestlé ще използва само яйца от свободни кокошки за своята продуктова гама. За останалата част от Северна и Южна Америка, Близкия изток, Африка и Океания това ще стане до 2025 г. В Европа над 40% от яйцата, използвани от компанията, вече са от свободно отглеждани кокошки.

Новооткритият четвърти филиал на "Кауфланд България" във Варна спечели награда в категория "Административни, офис, промишлени и търговски сгради" в конкурса "Златен отвес", организиран от варненското областно представителство на Камарата на строителите в България. Наградите се провеждат за шестнадесета година и имат за цел да отличат най-добрите проекти в областта на строителството и реконструкцията.

Инициативата на "Лидл България" "Съхрани родния вкус" събра общо 1400 идеи за традиционни български консервирани продукти или сурово сушени деликатеси от месо от цялата страна. Рецептата победител ще намери своето място в магазините на веригата под продуктовата линия "Родна стряха" и ще донесе на своя автор награда от 10 000 лв.

Законът за храните ще въведе нови режими

Нов регистрационен режим за превоз на храни, допълнителни ограничения за рекламите им, регулация на интернет търговията. Това са част от основните промени, които депутатите одобриха на първо четене, приемайки изцяло нов закон за храните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK