Wizz Air отчете рекорден ръст на бизнеса си - с 25%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Wizz Air отчете рекорден ръст на бизнеса си - с 25%

Wizz Air отчете рекорден ръст на бизнеса си - с 25%

Нискотарифната компания планира експанзия - да удвои флотилията до 2024 г.

Калина Горанова
11126 прочитания

© Надежда Чипева


Нискотарифната авиокомпания Wizz Air обяви рекорден ръст на приходите си за първата половин година на 2017 г. (до 30 септември 2017 г.) Дружеството отчита ръст от 25% на печалбата, приходите и пътниците си в сравнение със същия период за миналата година. Увеличението идва от доброто представяне по цялата мрежа на компанията, казва Оуен Джонс, корпоративен директор на Wizz Air.

За първите шест месеца на годината пътниците на Wizz Air са били 15.62 милиона, а приходите 1.149 млрд. евро. Компанията отвори две нови бази – в Лондон на летище Luton и във Варна. Новите открити линии са 57, като общата им бройка е 550, свързващи 43 държави и 28 бази. Печалбата също е рекордна – 288.6 млн. евро.

Планове за експанзия

Като основни рискове компанията определя последствията от Brexit и по-специално как преговорите около Brexit ще се отразят върху достъпа до либерализирания въздушен пазар между Великобритания и Европейския съюз. "Ако не се стигне до споразумение, касаещо достъпа до авиационния пазар, между Великобритания и Европейския съюз, има сериозен риск полетите между тях да претърпят сериозно сътресение", казват от компанията.

Въпреки това унгарската авиокомпания планира още растеж. В края на септември Wizz Air обяви най-голямата си кампания за набиране на летателен състав, и по специално почти 1300 работни места, които да обслужват новите 21 самолета Airbus A320 и А321, които трябва да пристигнат в края на 2018 г. Плановете за експанзия не спират дотук, като намеренията на компанията са да удвои флотилията си до над 160 самолета до края на 2024 година, като в момента превозвачът разполага с 86 самолета.

Растеж по време на приземяване

Това се случва на фона на големи сътресения за някои от конкурентите й. През август германската Air Berlin подаде документи за съдебна закрила от кредитори, след като основният акционер Etihad Airways отказва повече да помага на изпадналата във финансови затруднения компания.

В края на септември британският нискотарифен превозвач Monarch обяви фалит, като остави зад граница над 100 хил. души, а общо 300 хил. клиенти на компанията няма да се качат на планираните от тях полети.

Лидерът по превозени пътници на европейския пазар Ryanair отмени около 20 хил. полета за периода между септември и март 2018 г., което засегна половин милион пътници. Това Кени Джейкъбс, маркетингов директор на ирландската авиокомпанията, обясни с объркване на плановете за отпуските на пилотите. Те от своя страна настояват за увеличение на заплатите. Самоорганизиралата се група от пилоти, нарекла се European Employee Representative Council, настоява заплатите на капитани да достигнат до 150 хил. паунда на година, докато настоящото възнаграждение за тази позиция е 64 хил. паунда

Казусите насочиха вниманието към рисковите моменти в лоу-кост модела, при който разходите са сведени до минимум, а самолетите трябва да са постоянно във въздуха, като при всяка грешка при този активен режим на работа последствията са огромни и скъпи. Експанзията им води до жестока борба за намиране на екипажи, които обаче често биват "изкупени" от по-атрактивните условия в Близкия Изток, например.

Основният проблем на българския пазар е този с таксите на летище София

Оуен Джонс, корпоративен директор на Wizz Air

Срещате ли проблеми при намирането на пилоти?

Обичаме да мислим за себе си не само като най-страхотната компания, но и най-страхотната компания, за която да работиш. Имаме планове да увеличим пилотите си и това включва както възможността те да дойдат от друга авиокомпания, но също предприехме мерки и започнахме програма за кадети, за да сме сигурни, че ще имаме нужните пилоти, когато новите самолети пристигнат.

Какви са големите рискове пред нискотарифните превозвачи и модела им?

Това, което виждаме за Централна и Източна Европа, е, че лоу-кост моделът е най-добрият възможен бизнес модел. Всичко е въпрос на много стриктна дисциплина по отношение на разходите, за да поддържаме ниски цени, което пък стимулира търсенето.

Говори се, че част от проблема е ценовата война...

Цената е отражение на пазара. Има голям капацитет на самолетите. Ние сме най-силната компания на пазара и сме добре позиционирани при всяка конкурентна ситуация.

Как ви се отрази мащабното влизане на Ryanair на софийския пазар?

Ние продължихме да растем и да инвестираме. Основният проблем на българския пазар е този с таксите на летище София. Ние вярваме, че изравнението на таксите на двата терминала създава неравностойна конкуренция между превозвачите на двата терминала. Направили сме анализи и ще обжалваме решението пред съда, както и пред европейските институции. Процесът е дълъг. Продължаваме да се конкурираме и да растем, но все пак вярваме, че таксите трябва да са прозрачни и не вярваме, че са такива.

Нискотарифната авиокомпания Wizz Air обяви рекорден ръст на приходите си за първата половин година на 2017 г. (до 30 септември 2017 г.) Дружеството отчита ръст от 25% на печалбата, приходите и пътниците си в сравнение със същия период за миналата година. Увеличението идва от доброто представяне по цялата мрежа на компанията, казва Оуен Джонс, корпоративен директор на Wizz Air.

За първите шест месеца на годината пътниците на Wizz Air са били 15.62 милиона, а приходите 1.149 млрд. евро. Компанията отвори две нови бази – в Лондон на летище Luton и във Варна. Новите открити линии са 57, като общата им бройка е 550, свързващи 43 държави и 28 бази. Печалбата също е рекордна – 288.6 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Дано да намерят пилоте че да не стане време стюардесите да ни возят с тия резширения на бизнеса


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK