Lenovo и HP в битка за короната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Lenovo и HP в битка за короната

Shutterstock

Lenovo и HP в битка за короната

Китайският компютърен гигант разчита на сделката с Fujitsu, за да си възвърне лидерството на трудния пазар

6653 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


След като отстъпи първото място в сектора на конкурента си HP в началото на 2017 г., китайският технологичен гигант Lenovo всячески се опитва да си върне лидерството в бранша. Обещаното още през май преструктуриране се случва бавно, а козът на Lenovo – интегрирането на PC бизнеса на Fujitsu, в който Lenovo придобива мажоритарен дял, за момента e по-скоро концепция, отколкото реален фактор. И всичко това се случва на фона на една трудна пазарна действителност, в която производителите на компютри се борят да запазят изтъняващите маржове на печалба в условията на намаляващо световно търсене.

Сделката

По-рано този месец Lenovo окончателно оповести, че придобиването на мажоритарен дял в компютърния бизнес на Fujitsu ще струва на компанията до 28 млрд. японски йени (250 млн. долара.) и се очаква да бъде финализирана през първото тримесечие на 2018 г. Според условията на сделката китайската група ще плати първо 156 млн. долара кеш, а останалата част на плащането ще бъде определена в зависимост от представянето на бизнеса на Fujitsu до 2020 г. Понастоящем обаче сделката, която възлиза на едва 2% от приходите на китайския производител за последното тримесечие, е ключова за стратегическото преструктуриране, което Lenovo планира от известно време, и се очаква да създаде сериозни възможности и за двете компании.

Делът от 51% на Lenovo във Fujitsu Client Computing ще позволи на китайската компания да интегрира бизнеса на Fujitsu в собственото си звено за производство на персонални компютри. Благодарение на това Lenovo ще си осигури цялостен достъп до мрежата на Fujitsu и до услугите в областта на поддръжката, които компанията предлага. Още повече партньорството може да генерира определени икономии от мащаба и за двете компании, с особен ефект за Fujitsu, което е изключително ценно в една среда на все по-ниски цени и маржове.

По данни на IDC в момента Lenovo държи около 21.4% от всички продажби на персонални компютри, а Fujitsu около 4% или достатъчно, за да върнат производителя на ThinkPad на първото място в индустрията. Пазарният дял на сегашния лидер HP в момента е 21.8%.

Труден пазар

Новината около придобиването на Fujitsu беше придружена от публикуването на финансовите резултати на Lenovo и на HP, които подчертават тенденциозно намаляващите маржове на печалба и нарастващите разходи в сектора. За третото тримесечие на 2017 г. Lenovo отчита приходи от 11.8 млрд. долара, което е ръст от 5% спрямо същия период на 2016 г. Оперативната печалба на компанията е нараснала едва с 0.3% процента до 1.6 млрд. долара, което най-добре илюстрира намаляващите маржове. В аналогично положение се намира и HP. Приходите на американската компания за тримесечието са нараснали с 10%, докато нетната печалба е спаднала със 17% на годишна база.

Финансовите резултати на компаниите, макар да имат ръст на приходите, отразяват тъжната PC действителност. В опита си да привлекат повече потребители производителите постоянно подобряват характеристики, но не променят нищо по формата. Това увеличава цената на компютрите, без обаче да стимулира търсенето им. Още повече разходите на компаниите за подобрения и сериозната конкуренция в бранша продължават да изяждат печалбите им - омагьосан кръг, в който компютърният пазар се намира от близо 5 години.

Глобално забавяне

Вече дванадесет последователни тримесечия световното търсене намалява. По данни на анализаторската компания Gartner глобалните продажби на компютри са достигнали 67 млн. бройки през третото тримесечие, с 3.6% по-малко спрямо същия период на 2016г. Въпреки че това е поредно тримесечие със спад на годишна база, продажбите на PC-та в периода от юли до септември значително са се увеличили спрямо предходното тримесечие, когато са били едва 61.1 милиона.

Основната дилема пред PC производителите обаче остава по какъв начин да привлекат потребителите. Повечето от тях предпочитат да заменят лаптопа с функционалните смартфони. Ясно е, че производители като HP и Lenovo, които разчитат много на бизнеса с компютри за печалбата си, ще трябва да намерят решение как да съчетаят класическия компютър с технологии от сферата на изкуствения интелект и интернет на нещата.

Автор: Капитал

След като отстъпи първото място в сектора на конкурента си HP в началото на 2017 г., китайският технологичен гигант Lenovo всячески се опитва да си върне лидерството в бранша. Обещаното още през май преструктуриране се случва бавно, а козът на Lenovo – интегрирането на PC бизнеса на Fujitsu, в който Lenovo придобива мажоритарен дял, за момента e по-скоро концепция, отколкото реален фактор. И всичко това се случва на фона на една трудна пазарна действителност, в която производителите на компютри се борят да запазят изтъняващите маржове на печалба в условията на намаляващо световно търсене.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Точно Лениво и HP никога няма да си купя за лично ползване.

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    А аз бих... Че даже и си купих.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "tie_interceptor":

    Купувай бе, аз съм на Acer и Asus от години. В работата през това време устойчиво ми пробутваха грозните Ленивота и чат-пат HP. Беше...неприятно.

  • 4
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Дали може да споделите, кои модели сте си купили и кои модели са Ви пробутвали?

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "tie_interceptor":

    В точност не. Серията Aspire ми вършеха перфектна работа. За разлика от тях Ленивото са тежки, грозни, преди време бяха достатъчно нагли да сложат Fn на мястото на Ctrl, и това е при повечето им модели.

  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    Аз използвам серията ThinkPad на Lenovo и въобще не ми е нито грозен, нито тежък. Е, все някъде трябва да сложат Fn бутона, нали?

    HP-то ми е Compaq 8200. Много здрав, надежден и тих десктоп. Вече ми служи вярно 5 години.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    За десктопи не знам. Не ползвам. Обаче Fn бутона мястото му категорично е надясно от ctrl. То и китайците се осъзнаха, та го преместиха..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK