Цената за превоз на американски нефт от Мексиканския залив до Сингапур е скочила с над 50% от август тази година.

Финансовото състояние на редица превозвачи на суров петрол може значително да се подобри през следващата година, след като ОПЕК стриктно следва наложените през 2016 г. съкращения в производството на своите страни членки и износът на суровината от САЩ се увеличава, съобщава Reuters. Тези ограничения на петролния картел вдъхват нов живот на вече установените търговски пътища между САЩ и Азия и създават нови възможности за развитие на голяма част от спедиторите, които изпитват финансови затруднения, като Frontline Ltd., Euronav и Gener8 Maritime. Тези компании от пет години се възстановяват от спадащите печалби в резултат на глобалната криза и намалението на цената на суровината.

Положително раздвижване

В резултат на действията на ОПЕК търсенето на суров петрол от страна на големи азиатски вносители на нефт като Китай и Индия се увеличава. По този повод мениджърът в американската корабна брокерска къща Charles R. Weber Джордж Лос коментира, че до средата на 2018 и през 2019 г. търсенето в региона ще окаже виден положителен ефект върху цените на услугите на много големите танкери за превоз (тн. VLCC - very large crude carrier).

Последното вече има своите проявления, като според анализатора на Carnegie Ола Екерн Ругсвеен спот цените при VLCC са се покачили от 10 хил. на 30 хил. долара на ден за периода от летните месеци до септември/октомври.

Новите стари търговски пътища

По данни на Thomson Reuters цената за превоз по относително новия маршрут от Мексиканския залив до Сингапур на американски нефт е скочила с над 50% от август тази година, като от началото на ноември е 15.54 долара на тон. Цените по маршрута Близък изток - Азия също са се вдигнали с близо 48%, а обемите по маршрута между САЩ и Азия почти се утроиха на 5 млн. барела през септември от началото на тази година, според данни за доставките на Thomson Reuters.

Износът на нефт от САЩ процъфтява от две години насам след вдигането на 40-годишна забрана от страната, а допълнителен тласък даде и решението на ОПЕК за ограничаване на производството. Редица държави в Азия се възползват от това и залагат на усилен внос от Щатите. За сравнение - Китай внася по 115 хил. барела дневно от САЩ в периода до септември, като за същото време миналата година общият брой на барелите е бил под 1 млн. Третият по големина вносител на петрол в света - Индия, също е обявил, че ще започне да внася по същата линия и така прогнозите сочат, че близо 261 хил. барела на ден ще бъдат изнасяни към Азия само в първите осем месеца на 2017 г.

"Тъй като тази тенденция за износа на САЩ към Далечния изток нараства, положителното въздействие върху нашия бизнес ще се усети през втората половина на 2018 г. и след това", заяви Брайън Галахър, говорител на белгийския танкерен оператор Euronav.

Цената за превоз на американски нефт от Мексиканския залив до Сингапур е скочила с над 50% от август тази година.

Финансовото състояние на редица превозвачи на суров петрол може значително да се подобри през следващата година, след като ОПЕК стриктно следва наложените през 2016 г. съкращения в производството на своите страни членки и износът на суровината от САЩ се увеличава, съобщава Reuters. Тези ограничения на петролния картел вдъхват нов живот на вече установените търговски пътища между САЩ и Азия и създават нови възможности за развитие на голяма част от спедиторите, които изпитват финансови затруднения, като Frontline Ltd., Euronav и Gener8 Maritime. Тези компании от пет години се възстановяват от спадащите печалби в резултат на глобалната криза и намалението на цената на суровината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове