Телекомите и автокомпаниите ще се конкурират при свързването на самоуправляващите коли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомите и автокомпаниите ще се конкурират при свързването на самоуправляващите коли

Прототип на автономен автомобил, създаден от Waymo

Телекомите и автокомпаниите ще се конкурират при свързването на самоуправляващите коли

Засега автопроизводителите предпочитат използването на специализирани Wi-Fi вълни с малък обхват за осъществяването на "комуникацията"

2955 прочитания

Прототип на автономен автомобил, създаден от Waymo

© Reuters


Как да се осъществи обменът на информация между автономните автомобили по време на пътуването - този въпрос си задават разработчиците на автономни автомобили, а потенциалните му отговори може да позиционират телекомите и автомобилните производители в два конкурентни лагера, показва специализирано проучване на Financial Times.

Технологиите

Дебатът по темата се върти около две конкуриращи се технологични решения. За момента автопроизводителите предпочитат използването на специализирани Wi-Fi вълни с малък обхват за осъществяването на "комуникацията" между автомобилите. Тази комуникационна мрежа обаче все още е в процес на разработване, докато на съответните радиоприемници и предаватели тепърва им предстоят още множество тестове. Предимството на този вид свързаност между автомобилите е, че те ще могат да се движат по-близко един до друг, използвайки синхронизирана спирачна система за предотвратяването на инциденти.

От друга страна, мобилните оператори подкрепят идеята за създаването на една по-обширна мрежа, която ще изисква свързването на автомобилите към местните мрежи. Осъществяването на това обаче ще изисква въвеждането на 5G широкоспектърен мобилен интернет, който се очаква да бъде представен в световен мащаб не по-рано от 2020 г. Опасният конфликт на интереси между телекомите и автопроизводителите обаче може да забави разработването на автономните автомобили.

Арбитражът на ЕС

Европейската комисия (ЕК) предстои да представи становището си по този въпрос, което има вероятност да реши въпроса в полза на една от двете страни. Въпреки че решението на ЕК се очаква едва догодина, някой производители и мобилни оператори, сред които и Vodafone и BMW, са заели неутрални позиции, като според тях двете технологии би трябвало да бъдат разработвани съвместно. Това би допринесло за по-конкурентни цени и би прехвърлило решението върху крайния потребител. Споровете по въпроса обаче продължават, докато някои оператори и производители се стремят да наложат предпочитаната от тях технология.

За момента обаче изоставянето на разработената на база Wi-Fi комуникационна мрежа с малък обхват изглежда малко-вероятно поради факта, че в проекта са инвестирани десетки милиони долари, част от които държавни. Няколко автомобителни производителни, сред които Renault, Toyota, Hyundai и Volkswagen са заявили подкрепата си за този вид технология и са получили също подкрепата на страни като Франция, Швеция и Холандия според източници на Financial Times.

От Volkswagen заявиха, че планират да интегрират Wi-Fi комуникационната мрежа в автомобилите си от 2019 г. Някои производители на камиони също подкрепят тази технология, изтъквайки факта, че малките разстояния между автомобилите, които Wi-Fi приемниците позволяват да се поддържат, намаляват въздушното съпротивление на колоната от автомобили, съответно редуцирайки разходите на енергия. Поддръжниците на мрежата още повече наблягат на факта, че връзката с мобилна мрежа, използвана при другата технология, създава буфер, който, дори малък, може да се окаже значим при спирането на автономните автомобили.

От друга страна, мобилните оператори обясняват, че връзката с мобилна мрежа ще създаде много по-евтин и ефективен начин на свързване между автомобилите, дори да е по-слабо развита за момента. Според Том Ребек от Analysys Mason най-сериозното предимство на мобилните мрежи е, че връзката им с автомобилите може да бъде използвана за подобряването на цялостната пътна обстановка, а не само за отделния автомобил.

Влиянието на ЕК обаче, изглежда, ще се окаже решаващо за развитието на дебата.

Как да се осъществи обменът на информация между автономните автомобили по време на пътуването - този въпрос си задават разработчиците на автономни автомобили, а потенциалните му отговори може да позиционират телекомите и автомобилните производители в два конкурентни лагера, показва специализирано проучване на Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK