Телекомите и автокомпаниите ще се конкурират при свързването на самоуправляващите коли

Засега автопроизводителите предпочитат използването на специализирани Wi-Fi вълни с малък обхват за осъществяването на "комуникацията"

Прототип на автономен автомобил, създаден от Waymo
Прототип на автономен автомобил, създаден от Waymo    ©  Reuters
Прототип на автономен автомобил, създаден от Waymo
Прототип на автономен автомобил, създаден от Waymo    ©  Reuters

Как да се осъществи обменът на информация между автономните автомобили по време на пътуването - този въпрос си задават разработчиците на автономни автомобили, а потенциалните му отговори може да позиционират телекомите и автомобилните производители в два конкурентни лагера, показва специализирано проучване на Financial Times.

Технологиите

Дебатът по темата се върти около две конкуриращи се технологични решения. За момента автопроизводителите предпочитат използването на специализирани Wi-Fi вълни с малък обхват за осъществяването на "комуникацията" между автомобилите. Тази комуникационна мрежа обаче все още е в процес на разработване, докато на съответните радиоприемници и предаватели тепърва им предстоят още множество тестове. Предимството на този вид свързаност между автомобилите е, че те ще могат да се движат по-близко един до друг, използвайки синхронизирана спирачна система за предотвратяването на инциденти.

От друга страна, мобилните оператори подкрепят идеята за създаването на една по-обширна мрежа, която ще изисква свързването на автомобилите към местните мрежи. Осъществяването на това обаче ще изисква въвеждането на 5G широкоспектърен мобилен интернет, който се очаква да бъде представен в световен мащаб не по-рано от 2020 г. Опасният конфликт на интереси между телекомите и автопроизводителите обаче може да забави разработването на автономните автомобили.

Арбитражът на ЕС

Европейската комисия (ЕК) предстои да представи становището си по този въпрос, което има вероятност да реши въпроса в полза на една от двете страни. Въпреки че решението на ЕК се очаква едва догодина, някой производители и мобилни оператори, сред които и Vodafone и BMW, са заели неутрални позиции, като според тях двете технологии би трябвало да бъдат разработвани съвместно. Това би допринесло за по-конкурентни цени и би прехвърлило решението върху крайния потребител. Споровете по въпроса обаче продължават, докато някои оператори и производители се стремят да наложат предпочитаната от тях технология.

За момента обаче изоставянето на разработената на база Wi-Fi комуникационна мрежа с малък обхват изглежда малко-вероятно поради факта, че в проекта са инвестирани десетки милиони долари, част от които държавни. Няколко автомобителни производителни, сред които Renault, Toyota, Hyundai и Volkswagen са заявили подкрепата си за този вид технология и са получили също подкрепата на страни като Франция, Швеция и Холандия според източници на Financial Times.

От Volkswagen заявиха, че планират да интегрират Wi-Fi комуникационната мрежа в автомобилите си от 2019 г. Някои производители на камиони също подкрепят тази технология, изтъквайки факта, че малките разстояния между автомобилите, които Wi-Fi приемниците позволяват да се поддържат, намаляват въздушното съпротивление на колоната от автомобили, съответно редуцирайки разходите на енергия. Поддръжниците на мрежата още повече наблягат на факта, че връзката с мобилна мрежа, използвана при другата технология, създава буфер, който, дори малък, може да се окаже значим при спирането на автономните автомобили.

От друга страна, мобилните оператори обясняват, че връзката с мобилна мрежа ще създаде много по-евтин и ефективен начин на свързване между автомобилите, дори да е по-слабо развита за момента. Според Том Ребек от Analysys Mason най-сериозното предимство на мобилните мрежи е, че връзката им с автомобилите може да бъде използвана за подобряването на цялостната пътна обстановка, а не само за отделния автомобил.

Влиянието на ЕК обаче, изглежда, ще се окаже решаващо за развитието на дебата.