Амбицията на Китай при електрическите автомобили може да доведе до пренасищане на пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Амбицията на Китай при електрическите автомобили може да доведе до пренасищане на пазара

Регулациите, приети през септември тази година в Китай, налагат на производителите квоти за продажби на електрическите автомобили.

Амбицията на Китай при електрическите автомобили може да доведе до пренасищане на пазара

Новите правила в страната ще увеличат производството, което обаче ще надхвърли реалното търсене и може да удари печалбите на компаниите

6234 прочитания

Регулациите, приети през септември тази година в Китай, налагат на производителите квоти за продажби на електрическите автомобили.

© Reuters


Новата политика на Китай за повишаване дела на електрическите автомобили в страната може да навреди на печалбите на компаниите, защото е възможно да доведе до прекалено голямо предлагане. Това смятат редица експерти в бранша, съобщава Financial Times. Регулациите, приети през септември тази година, налагат задължителни квоти за електромобили в продажбите на всички марки, работещи на местния пазар. Те трябва да са 10% през 2019 г. и 12% през 2020 г. Според експерти така в сектора ще се натрупа излишък, който ще изкара някои компании от бизнеса.

Патова ситуация

Най-потърпевши от плановете на Пекин остават производителите на автомобили, които нямат на разположение ресурсите на по-големите си конкуренти и/или не получават финансовата подкрепа от държавни фондове. Според независимия анализатор Майкъл Дън "по-необезпечените играчи на пазара ще изчезнат", след като индустрията и компаниите в нея започнат да отбелязват загуби. По мнение на брокерската къща Bernstein заниженото търсене и повишеното производство ще се отразят в приблизителни загуби в размер на 4500 долара на автомобил, което сумирано представлява 20 млрд. долара загуби за 2020 г. и двуцифрен негативен ефект върху печалбите на повечето производители.

Регулациите

Новите наредби идват в отговор на желанието на Китай да ограничи вредните си емисии, като евентуално прекрати продажбите на автомобили задвижвани с гориво. По информация на Bloomberg окончателното преустановяване на конвенционалните коли не се очаква по-рано от 2040 г., но все пак регулаторите усилено работят по това направление.

Новите правила ще влязат в сила от 2020 г., като тяхната цел е да стимулират производителите да се преориентират към производство на алтернативни автомобили за сметка на тези с двигател с вътрешно горене. В случай че това не се постигне, компаниите в бранша ще трябва да закупят т.нар. кредити заради замърсяванията.

В същността си регулациите изискват определени квоти по отношение обема на продажбите и нормативно спестяване на гориво. В числа това значи, че 9-10% от всички продажби ще трябва да бъдат от електрически автомобили, като според Bernstein по този начин броят на алтернативните автомобили в Китай за 2020 г. ще е между 2.4 и 2.7 млн. броя.

Volkswagen ще инвестира над 10 млрд. евро в електромобили в Китай

Volkswagen и неговите партньори в Китай ще инвестират над 10 млрд. евро в разработването на електрически автомобили и коли, използващи алтернативни горива, съобщи Bloomberg. До 2025 г. плановете на концерна са да представи 40 произведени в страната модела.

Прeз първата половина на следващата година тръгва сглобяването на електрически автомобили съвместно с държавната китайска компания Anhui Jianghuai Automobile Group. През септември от германската група обявиха, че нейните 12 марки ще инвестират 20 млрд. евро в електромобили. Идеята е всеки от над 300-те модела на "Ауди", "Сеат", "Шкода", "Фолксваген", "Бентли", "Ламборгини" и т.н. да има своя версия на ток. Плановете са концернът да продава по 400 хил. електромобила на година през 2020 г. и 1.5 млн. пет години по-късно.

Миналата седмица "Ford и техният китайски партньор Anhui Zotye Automobile Co обявиха инвестиции в разработките на коли на ток в размер на 753 млн. долара.

Според прогноза на Bloomberg Energy Finance след около 25 години в световен мащаб продажбите на коли на ток ще са по-големи от тези, задвижвани с двигател с вътрешно горене. Това ще стане факт основно благодарение на поевтиняването на батериите.

Новата политика на Китай за повишаване дела на електрическите автомобили в страната може да навреди на печалбите на компаниите, защото е възможно да доведе до прекалено голямо предлагане. Това смятат редица експерти в бранша, съобщава Financial Times. Регулациите, приети през септември тази година, налагат задължителни квоти за електромобили в продажбите на всички марки, работещи на местния пазар. Те трябва да са 10% през 2019 г. и 12% през 2020 г. Според експерти така в сектора ще се натрупа излишък, който ще изкара някои компании от бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Кога започнаха да ги правят, кога успя да се пренасити пазара?! Тия анализатори само за това ги бива, да пишат измишльотини, че дори им плащат за това. Колкото до елколите - нека има избор от модели с различни технически параметри, пазарът сам ще определи кой става, кой не и най-вече колко. Аман от регулации и рестрикции...

  • 2
    venziko avatar :-|
    venziko

    Електрическите коли са бъдещето. изкуствения интелект и дигиталната икономика ще променят целия свят. адмираци за това https://www.youtube.com/watch?v=MQpblEe3zqw

  • 3
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    [quote#2:"venziko"]Електрическите коли са бъдещето.[/quote]

    Ама това бъдеще много нефелно, бе! Без субсидии и административни регулации никакво го няма.

  • 4
    georgi_mihailov avatar :-|
    georgi_mihailov

    "заниженото търсене" и "ще се натрупа излишък" някак не се връзват с най-големият и постоянно разрастващ се пазар за електрически автомобили в света, като за Септември има регистрирани 55 000 нови такива.
    В Китай буквално се вижда във въздуха. че въглищата и петрола не са здравословен източник на енергия и хората работят да ги премахнат.
    Вместо да се тревожим за тях е по важно да видим, какво правим у нас. Зимата наближава и вечерно време се усеща аромата на кюмбета, а температуратите дори не са отрицателни. А за колите със средна възраст 18-19 години и изрязани катализатори, дори не мога да си представя дали отговарят на някакви еко норми.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.