Wizz Air срещу "Летище София"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Wizz Air срещу "Летище София"

На база брой на превозените пътници унгарският превозвач има най-голям пазарен дял в България от 32.3%, следва ги Ryanair с 18.2%, а на трето място е "България ер" с 14%, съобщиха от Wizz Air

Wizz Air срещу "Летище София"

Нискотарифната авиокомпания обжалва изравняването на таксите на стария и новия терминал и за 2018 г.

Калина Горанова
36856 прочитания

На база брой на превозените пътници унгарският превозвач има най-голям пазарен дял в България от 32.3%, следва ги Ryanair с 18.2%, а на трето място е "България ер" с 14%, съобщиха от Wizz Air

© Надежда Чипева


Нискотарифната авиокомпания Wizz Air е подала нова жалба срещу размера на таксите на летище София. Този път за 2018 г.

Проблемът започна, след като в края на октомври 2016 г. с решение на изпълнителния директор на "Летище София" таксите на двата терминала на аерогарата бяха изравнени. Целта беше Ryanair да се премести на новия терминал, тъй като старият Терминал 1 отесня за полетите и на двете големи нискотарифни авиокомпании.

Таксите бяха изравнени "без диференциация по терминали и дестинация на полета". Тоест таксата за пътници на новия терминал беше намалена от 11.5 евро на 5.5 евро (за деца таксата е наполовина), като всички авиокомпании започнаха да заплащат еднакво без значение дали ползват новата или старата сграда.

Операцията реши един проблем - с прекалената натовареност в старата сграда, но създаде неравнопоставеност между тези авиокомпании, които останаха на стария терминал, предлагащ по-лоши условия за пътниците, и тези на новия. Най-големият потърпевш е Wizz Air, която дълго време беше основната причина за растежа на бизнеса на летището. Освен че е в по-неизгодна бизнес позиция, от компанията твърдят, че самото летище търпи загуби от 8-10 млн. лв. заради изравненото тарифиране.

Авиокомпанията вече подаде една жалба за таксите през 2017 г., като в момента тя достигна до Административен съд – София-град. За 2018 г. еднаквите такси на двата терминала остават, е решило летището. Резултатът е нова жалба.

Нова година, стар късмет

Жалбата срещу размера на таксите за 2018 г. е внесена в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (към министерството на транспорта) на 14 ноември 2017 г. Тя е срещу решението за определяне на размера на летищните такси, подписано от изпълнителния директор на "Летище София" на 30 октомври 2017 г. "Решението влиза в противоречие с основните принципи на обвързаност на разходите, прозрачност и недискриминация", пише в жалбата.

"Практически, единственото обяснение за изравняването на такса пътници през 2017 г. е балансирано разпределение на пътниците на двата терминала, без да се отчитат техните особености, инфраструктура, качество на услуги, разходи за поддръжка и т.н. Съществувалата до края на 2016 г. диференциация на такса пътници съобразно терминала беше аргументирана в консултациите през 2015 г. като разлика, базирана на разлика в разходите", се казва още в нея. От Wizz Air смятат, че летищните такси следва да отчитат конкурентните предимства, които получават превозвачите, ползващи Терминал 2, като достъп до метро, по-нова и просторна сграда, помещения за self check-in, възможност за електронен паспортен контрол и по-добра инфраструктура като цяло.

Вече в съда

Новата жалба до ГД ГВА в голяма степен повтаря предишната по темата от ноември 2016 г. Тя нямаше голям успех в транспортното министерство. Първоначално през юни 2017 г. ГВА върна решението за определяне на размера на таксите на "Летище София" за преразглеждане, тъй като е било необходимо допълнително счетоводно и финансово мотивиране. Това беше направено по-късно, а сметката показа, че разходите на летището и бруто приходите от такса "Пътници" са 15.6 млн. лв., и на база прогнозния брой заминаващи формираната себестойност на таксата е 5.497 евро.

"Считам, че с така прогнозираният размер на разходите и приходите от такса "Пътници" летищният оператор е постигнал ефекта на разходоориентирано определяне на размера на такса "Пътници", пише в края на юни 2017 г. Станимир Левеш, главен директор на ГД ГВА, като окончателно потвърждава таксите, определени от летището.

Така таксите на летището за 2017 г., и по-специално решението на директора на ГВА, вече се обжалват от Wizz Air в Административен съд – София-град, като заседанието по делото е трябвало да се проведе на 14 ноември, но е било отложено.

Днес пред журналисти Габор Васархели, мениджър "Корпоративни комуникации", обяви, че ако се наложи, авиокомпанията ще обжалва казуса и пред европейските институции.

Проблемите на "България ер"

В съда има още една жалба по въпроса с таксите. Тя е на "България ер", която ползва новия терминал. С уеднаквяването на такса "Пътници" "без диференциация по терминали и дестинация на полета" е коригирана и такса "Пътници" за вътрешните полети, която преди е била 4.4 евро, т.е. има лека промяна нагоре. Според националния авиопревозвач услугата за пътниците, заминаващи по вътрешните линии, не е еднаква с тази за пътниците, пътуващи в чужбина.

"България ер" подаде жалба до ГВА, а после и в съда, въпреки че като досегашен ползвател на новия терминал с редица международни полети би трябвало да излиза на плюс от новото пътническо уравнение и въпреки дълговете си към летището.

Ръст напук на таксите

Въпреки проблемите с таксите унгарският нискобюджетен превозвач Wizz air отчита ръст на броя на пътниците си от и за България с 43% за последните десет месеца, като очаква увеличение от 30% през идната година. Преди ден Wizz Air обяви, че са направили поръчка за 146 самолета Airbus, като в момента тя разполага с 87. От март авиокомпанията пуска 4 нови линии до Атина, Ница, Лисабон и Малага, като увеличава и броя на полетите си по 8 линии. От дружеството заявиха, че на база брой на превозените пътници те имат най-голям пазарен дял в България от 32.3%. Следва ги Ryanair с 18.2%. На трето място е "България ер" с 14%.

Нискотарифната авиокомпания Wizz Air е подала нова жалба срещу размера на таксите на летище София. Този път за 2018 г.

Проблемът започна, след като в края на октомври 2016 г. с решение на изпълнителния директор на "Летище София" таксите на двата терминала на аерогарата бяха изравнени. Целта беше Ryanair да се премести на новия терминал, тъй като старият Терминал 1 отесня за полетите и на двете големи нискотарифни авиокомпании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Типично по-български, авиокомпанията която ти прави най-много пари се опитваш да смачкаш. Пълни идиоти.

  • 2
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    а междувременно можеха да спретнат някакъв ремонт на стария терминал.. да подобрят нещо, да постегнат...

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Те от лапане не оставят свободни пари за инвестиции :)
    Пълна смехория, по-добре да го продават на някой че да заприлича на нормално летище най-накрая.
    Поредната политическа хранилка опосквана до дъно.
    До коментар [#2] от "
    vaskoangelov
    ":

  • 4
    greyjoy avatar :-|
    modus operandi

    Летището както винаги прави каквото си иска, а авиокомпаниите страдат от тоя произвол.

  • 5
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "vaskoangelov":

    А политическата номенклатура кой ще храни? Че нали трябва после да ги компенсират за приватизацията и загубените постове! АА-ма-ха, те да не са целували задници за без пари я?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK