С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 ное 2017, 16:55, 12997 прочитания

Проблемите на малките

Няколко извода от "Гепард" - годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни дружества

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малките и средните компании са онзи невидим икономически мотор, който работи неуморно. Той е зад ъгъла на улицата, в офиса до вас, от центъра до покрайнините на малкия или големия град. За него обаче рядко ще прочете или чуете по новините ("Капитал" е сред малкото изключения).

А историите зад успеха и провалите му са важни. Годишната класация "Гепард" за най-динамичните малки и средни фирми в България е индикатор за случващото се в този сегмент. Малките компании като цяло растат много повече, отколкото цялата икономика. За 2016 г. селекцията от 1400 най-растящи компании, които "Капитал" класира, са имали оборот от 17 млрд. лв. при среден ръст от 40%. В тях за заети 88 хил. души, а печалбата им е 1.2 млрд. лв. (извадката е правена от над 200 хил. фирми в България).


Приликата им с макрокартината е в причините за ръста - общото икономическо съживяване, потреблението и възстановяването на външните пазари. От разговорите и срещите с предприемачите обаче могат да се направят няколко важни извода за това какво не достига на българските малки и средни фирми, какво им пречи и защо те продължават да живеят повече в миналото, отколкото с мисъл за бъдещето.

1. Страхът от публичност или страх от държавата

Малкият и средният бизнес е някак затворен в себе си. През годините опитите на авторите на "Гепард" да се свържат със собственици и мениджъри на компании често са се сблъсквали в стена на мълчание. Неформално споделяната от тях причина е, че не желаят публичност. Основният страх на попитаните представители на бизнеса в България е от последващи данъчни проверки, държавни агенции и регулатори. За тях държавата е враждебна машина, а не партньор. Ударите й се усещат още повече в по-малките градове, където има и натиск и страх от местните власти (пак според представители на бизнеса).



Собственици и мениджъри освен това споделят, че усещат пропаст между тях и институциите и неразбиране на проблемите им за сметка на големите компании, които по-лесно комуникират с властта. Това е много видимо и в числа - в изследване на Европейската комисия от януари и февруари, 70% от големите компании в България определят ситуацията с независимостта на правосъдието за "добро", докато едва 20% от малките и 49% от средните смятат същото.

Нежеланието за публичност е обяснимо и заради страх от кражба на бизнеса, тормоз от "партньори" или конкуренти. Всичко това се базира пак на недоверието във функционирането на двата гаранта за стабилност - държавата и съдебната система.

Защо е важна публичността? Тя води със себе си нови партньори, нови пазари, банките също следят компании с интересни истории, на които биха искали да помогнат.

2. Неразбраната дигитализация

Може би страхът от публичност води след себе си и другия проблем. Огромна (да, огромна) част от българския малък и среден бизнес не живее в интернет. Тази част няма сайтове, не използва дигитални канали и услуги, чрез които да достига до нови пазари и клиенти. Не инвестира в дигитализация и по-трудно се адаптира към новите технологии, което излага тези компании на риск не само да не могат да разработят нови пазари, а дори да изгубят стари. Според дигиталното табло на ЕС към 2015 г. едва 9% от българските компании (без финансовите) използват електронни фактури, едва 5.7% продават онлайн, а едва 2.8% продават онлайн зад граница.

За държава, която трябва да настига много по-напреднали, това е огромен недостатък. В свят, в който технологиите вървят по-бързо от нас, подобно изоставане може да е фатално. Показателно в "Гепард" е, че най-иновативните и динамични компании са точно в сферата на IТ сектора и онези, които се дигитализират бързо.

3. Информацията - трудна за получаване, трудна за опазване

Липсата на информация се оказва един от най-големите проблеми за компаниите. Тоест не е достатъчно да знаеш как да кандидатстваш и спечелиш европроект, а да се промотира и развие продуктът, който е резултат от тази инвестиция. Ако пък имат информация, компаниите не могат да я запазят. "Повечето малки и средни предприятия не знаят, че трябва да включват клаузи за закрила на търговските си тайни при сключването на договори.

Такива трябва да има при трудовите договори със служителите и при тези за партньорство с други компании. В противен случай съществува риск от разкриване на търговската тайна. Освен това много фирми често пренебрегват включването на необходимите клаузи за конфиденциалност в договорните споразумения с партньорите си", казва Мариета Захариева, изпълнителен директор на Агенцията за малки и средни предприятия. А изтичането на информация е добре дошло за всеки конкурент. Предприемачите обаче могат да претендират за нарушение на търговските тайни само ако е налице някакво фактическо доказателство.

4. Иновации? По-добре магазин

Логично в среда, в която интелектуалната собственост се пази трудно, а дигиталният пазар едва прохожда, иновации се срещат рядко. Показателен за нивото на малкия бизнес в България е фактът, че над 50% от тези компании са в сферата на търговията. Близо 60% от стартиращите фирми също са в областта на търговията на дребно или на едро, казва индексът GEM. Тоест предприемаческата активност в страната е силно подвластна на промените в пазарните условия. Доста по-малко се инвестира в производства с висока добавена стойност.

А там е най-важна именно интелектуалната собственост. "Като цяло компаниите, които използват в пълна степен своите права върху интелектуалната собственост, постигат по-добри икономически резултати и по-висока пазарна стойност от тези, които не го правят. В някои случаи малки и средни предприятия, които разчитат на запазване на своите права, отчитат по-висок растеж до 20% в сравнение с подобни предприятия, които не отдават особено значение на нея", казва Захариева.
Воден скок: как "Дийп дайв системс" оглави "Гепард"

Когато компанията на Росен Желязков "Дийп дайв системс" е поканена да създаде и изгради съоръженията в "Плаващите кейове" на Христо Явашев-Кристо в Италия, тя прави годишен оборот между половин и един милион на година. За 2016 г. обаче само печалбата е толкова, след като приходите са надминали 5 млн. лв. в резултат на проекта. С това "Дийп дайв системс" стана и най-динамичната компания за миналата година в класацията "Гепард". И макар на пръв поглед това да е еднократен ефект в приходите, по информация на "Капитал" компанията е успяла да разработи и патентова нов продукт в резултат на проекта, който да я изстреля нагоре, а той предстои да бъде представен скоро.

Най-рентабилната компания пък е "Телетек груп", като за миналата година тя е увеличила приходите си с 243.6% до 15.6 млн. лв. Отчетената печалба е 11.4 млн. лв., което прави рентабилност на групата 73%. Компанията е една от онези, които инвестират в иновации и постоянно развиват продуктите си - системи за охрана и пожарно известяване в публични и индустриални сгради.

За да попадне в класацията, една компания трябва да има две поредни години ръст на приходите и да отговаря на критериите за малко и средно предприятие. Компанията с най-голям растеж на приходите печели.

Секторът с традиционно най-голям дял е търговията, следвана от хранително-вкусовата промишленост, транспорта, строителството и машиностроенето. Не така обаче е подреждането по темп на растеж – тук лидер е строителството, а на четвърто място е IT секторът, който традиционно се представя устойчиво. Като цяло класацията "Гепард" е пъстра и в нея могат да се намерят интересни истории за българския бизнес, зад които стоят силни идеи, упоритост, често инат.


Поръчайте класацията "Гепард" »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 662 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 478 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10