Датската Viking инвестира 12 млн. лв. в нов завод за салове край Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Датската Viking инвестира 12 млн. лв. в нов завод за салове край Пловдив

Досега в завода се произвеждат до 50-местни салове, а с новото съоръжение ще се правят и 130-местни.

Датската Viking инвестира 12 млн. лв. в нов завод за салове край Пловдив

Производството започна през 2014 г. в цех под наем, сега изгражда свой обект за най-големите си изделия

16657 прочитания

Досега в завода се произвеждат до 50-местни салове, а с новото съоръжение ще се правят и 130-местни.

© Михаил Ванчев


Датската Viking Life-Saving Equipment откри България като място за производство през 2014 г. Постепенно оборотът от изработените до Пловдив спасителни салове за кораби надхвърли 12 млн. лв. Сега компанията започва да строи нова фабрика за 12 млн. лв. Явно доволна от българското си звено, произвеждащо за eвропейския пазар, датската компания изнася и офис дейности към страната. А новата инвестиция се определя от датския мениджмънт като "само началото".

Нов продукт, нов завод

Когато Viking изпраща в чужбина своя най-опитен мениджър Томи Хансен, това означава едно: предстоят инвестиции и разширение на бизнеса. Хансен е стартирал новите фабрики на групата в Тайланд и Индонезия, както и тренировъчния център в Дубай. От тази година той е в България и се е заел да подготви местното поделение "Викинг лайф-сейвинг екуипмънт продъкшън БГ" за инвестицията от 12 млн. лв.

С тях през 2018 г. българската дъщерна компания ще увеличи производството си - ще разшири гамата спасителни салове за кораби и ще започне ново производство на евакуационни системи.

Предстоящата инвестиция е крайно необходима за компанията, защото сегашната сграда под наем в района на Радиново край Пловдив не може да побере всички специалисти и 15 от тях са преместени в нов офис в Пловдив. В същото време мястото за производство на огромните 130-местни спасителни салове, които предстои да се усвоят като ново за България изделие, не достига в стария цех. Затова компанията е договорила 30 декара земя край Пловдив, където ще построи нова фабрика и голям склад с обща площ от 8600 квадратни метра.

"Това ще е само първият етап от разширението ни", каза пред "Капитал" управителят Томи Хансен. Той поясни, че спецификата на работата тук е такава, че няма да се налага да купуват допълнително машини, защото голяма част от дейностите са ръчни. Финансирането на сделката със земята и предстоящото строителство става със средства на групата. Когато новата фабрика стане готова догодина, в нея ще работят общо към 280 работници и служители при 150 в момента, т.е. ефектът от инвестицията ще са и 130 нови работни места.

Споделено с групата

Управителят на компанията счита, че най-перспективната област за бързо развитие са споделените услуги. "От България подпомагаме различни дейности на групата компании на Viking, а именно продажби, логистика, финанси, инженерни услуги. В този отдел през 2016 г. работеха 14 служители, сега са 33. Всъщност едва през последната година компанията майка сложи печат "да" за това, че българското поделение може да извършва тези дейности. България започва да добавя все повече стойност за групата с високвалифицирана работна ръка", заяви Томи Хансен.

От няколко месеца се внедрява и система за управление на производството 5S, която изисква работното място да се поддържа по точно определен начин и така служителят разполага по всяко време само с необходимите инструменти за работа край себе си. Крайната цел е производството да бъде улеснено, работното място - чисто, работникът - съсредоточен, защото не търси постоянно инструментите, които са му нужни.

Пазари и финансови резултати

През последните години приходите на пловдивската фабрика растат стабилно, като тя успява да свие загубата, която е нормална за млада инвестиция. Ръстът в оборота за миналата година се обяснява с повечето поръчки.

Продуктовата гама на компанията досега включва от 4-местни до 50-местни спасителни салове, които се продават предимно на европейски корабни компании. С новата инвестиция ще се произвеждат и 130-местни. С тях са оборудвани големи яхти, карго кораби, танкери и круизни кораби – всичко, което се движи по море. Спасителните салове на корабите се сменят приблизително на около 20 години, защото такава е издръжливостта на материалите, които компанията ползва. Всяка година обаче всички салове на всички кораби преминават строга инспекция, която се извършва единствено в станция на Viking или на оторизирана от нея друга станция.

На всеки спасителен сал има сигнални устройства, специална храна, одеяла против измръзване. Някои държави от ЕС изискват в спасителния сал задължително да се постави и електронна сигнализация, която да показва мястото на съоръжението в морето. Но не всички страни имат такъв стандарт. Затова Viking е предвидила специално място за такива устройства и ако клиентът поиска – поставят ги. От създаването на датската компания досега нейните салове са спасили живота на 4000 души, претърпели корабокрушение.

Чуждата компания работи основно в Дания, Норвегия, България и Тайланд, като има дейности и в Русия, ОАЕ, Испания и САЩ. Има над 2000 служители и оборот от около 250 млн. евро.

Датската Viking Life-Saving Equipment откри България като място за производство през 2014 г. Постепенно оборотът от изработените до Пловдив спасителни салове за кораби надхвърли 12 млн. лв. Сега компанията започва да строи нова фабрика за 12 млн. лв. Явно доволна от българското си звено, произвеждащо за eвропейския пазар, датската компания изнася и офис дейности към страната. А новата инвестиция се определя от датския мениджмънт като "само началото".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Работниците на въпросната компания не обявиха ли стачна готовност юни месец миналата година заради ниски заплати?

  • 2
    mcaveev avatar :-|
    mcaveev

    Казва се спасителни плотове, а не салове.

  • 3
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340

    До коментар [#1] от "veli7820":

    Да, и какво от това?

  • 4
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    При тия загуби 3 поредни години, какви заплати очаквате от кръвожадните викинги в low cost дестинация Бълхария?

  • 5
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    При тия загуби 3 поредни години, какви заплати очаквате от кръвожадните викинги в low cost дестинация Бълхария?

  • 6
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    При тия загуби 3 поредни години, какви заплати очаквате от кръвожадните викинги в low cost дестинация Бълхария?

  • 7
    the_core avatar :-?
    The Core

    Значи... да обобщим...
    Кълнем и проклинаме, когато нашенски фирми изнасят производството си в Китай, респективно после ни пробутват китайска стока с българска марка...(Умирам за тиквена лютеница...)
    Но е ОК, когато датска фирма изнася производство от Дания в България, плаща тънко и продава датска продукция, така ли?

    ПП: Кой е маймуната и в двата случая?

  • 8
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#3] от "fec32306340":

    Ами нищо, всичко е по мед и масло!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK