Швейцарска компания с руски капитали купи "Агрикола България"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Швейцарска компания с руски капитали купи "Агрикола България"

Амбицията на плевенското дружество е да запази пазарен дял от 20-25% в продажбите на торове, обяви изпълнителният директор Здравко Секов

Швейцарска компания с руски капитали купи "Агрикола България"

Производителят и търговец на торове планира да удвои продажбите си, както и инвестиции в нови складове за по-добра логистика

Сашка Панайотова, Мария Иванова
9601 прочитания

Амбицията на плевенското дружество е да запази пазарен дял от 20-25% в продажбите на торове, обяви изпълнителният директор Здравко Секов

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Няколко месеца след като купи българския производител и дистрибутор на минерални торове за земеделието "Агрикола България", швейцарската EuroChem Group преименува дъщерната компания на "Еврохим агро България" и представи първите резултати от дейността й. Плевенското дружество, което беше собственост на канадската Agrium и беше вносител на продуктите ѝ за България, стана част от швейцарската група от 1 март 2017 г. Oт тримесечните финансови отчети на новия собственик, зад който стоят руски капитали, става ясно, че цената, платена за 100% от българската компания, е 320 хил. долара.

По думите на изпълнителния директор на "Еврохим агро България" Здравко Секов присъединяването към EuroChem е помогнало на плевенския производител да удвои пазарния си дял в страната – до около 20%. "Ако през 2016 г. имахме продажби от 100 хил. тона торове, тази година само до края на октомври продажбите ни възлизат на 200 хил. тона. Очаквам и занапред да поддържаме пазарен дял от 20-25%", посочва той.

През последните пет години приходите на компанията трайно намаляват (виж графиката). Свиването през 2016 г. е с 15% до 48.5 млн. лв., като в годишния си доклад за дейността от ръководството отбелязват, че понижението се дължи главно на падащите продажби на минерални торове (със 17%). След минималната печалба от 12 хил. лв. през 2015 г. дружеството отново отчита отрицателен финансов резултат – загубата за 2016 г. е 1.1 млн. лв.

Бъдещите планове

"Еврохим агро България" ще предлага на местния пазар 30 продукта на новия си собственик и ще работи с напълно ново портфолио. Компанията предлага няколко основни групи продукти – азотно-фосфатни калиеви продукти, зелени продукти за опазване на околната среда, водоразтворими торове, микрогранулирани торове и биостимуланти – комплекти от полезни бактерии, които подпомагат работата на торовете.

Плевенското дружество ще запази досегашния си състав от специалисти, като през следващата година предстоят и нови назначения на търговци, съобщи Секов. През следващите две години "Еврохим агро България" ще инвестира в изграждането на два нови склада с цел подобряване на логистиката и цялостната си дейност в страната.

"Все още не сме предложили инвестиционен план за намеренията си пред нашите акционери от EuroChem Group", уточни Секов.

Българската компания вече има един изграден склад в Добрич, който е реализиран с инвестиция от 1.2 млн. лв. Намеренията й са да изгради още два подобни склада – един в Лом, който ще обслужва Северозападна България, и на по-късен етап един в Бургас, който ще обслужва Южна България.

Новият играч в страната

"Миналата година разбрахме за намерението на предишните акционери на "Агрикола България" да свият дейността си в Европа. Това намерение беше напълно противоположно на нашето намерение – да разширим дейността си в Европа и да навлезем на нови пазари", разказа Андрей Савчук, мениджър продажби и маркетинг за Европа и Турция на EuroChem. Швейцарската група притежава две от най-големите мини за добив на фосфати, които са суровина за производство на фосфорни торове. През следващите три години тя очаква да достигне производство на 8 млн. тона калий, което означава, че ще влезе в топ 3 в света на компаниите, които правят пълен цикъл на производство – от суровините до крайните продукти.

"Едно от най-големите предимства, които получаваме чрез обединението си с новия партньор, идва от факта, че на практика EuroChem е една от най-бързо развиващите се вертикално интегрирани компании – от добива на суровините до доставката на готовите продукти на фермерите", отбеляза Секов.

Като друго съществено предимство от дружеството изтъкват доброто си регионално разположение в рамките на групата. Част от продуктите, които "Еврохим агро България" ще получава, ще бъдат произведени от мощностите на швейцарския собственик в Русия, т.е. ще може да се възползва от бързите и сравнително евтини доставки по Черно море. Производствата на специалните продукти на компанията, които са базирани в Западна Европа, пък печелят от удобните и евтини доставки по Дунав. "Добрата логистика, ниските разходи за превоз на продуктите представляват голямо предимство на пазара, казва мениджърът на българския производител.

В момента в страната има над 35 фирми, които предлагат торове за земеделието, като най-големите от тях са торовите заводи "Агрополихим" и "Неохим". Вторият от тях на практика загуби един от дистрибуторите си след влизането на EuroChem на местния пазар.

Няколко месеца след като купи българския производител и дистрибутор на минерални торове за земеделието "Агрикола България", швейцарската EuroChem Group преименува дъщерната компания на "Еврохим агро България" и представи първите резултати от дейността й. Плевенското дружество, което беше собственост на канадската Agrium и беше вносител на продуктите ѝ за България, стана част от швейцарската група от 1 март 2017 г. Oт тримесечните финансови отчети на новия собственик, зад който стоят руски капитали, става ясно, че цената, платена за 100% от българската компания, е 320 хил. долара.

По думите на изпълнителния директор на "Еврохим агро България" Здравко Секов присъединяването към EuroChem е помогнало на плевенския производител да удвои пазарния си дял в страната – до около 20%. "Ако през 2016 г. имахме продажби от 100 хил. тона торове, тази година само до края на октомври продажбите ни възлизат на 200 хил. тона. Очаквам и занапред да поддържаме пазарен дял от 20-25%", посочва той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK