Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 ное 2017, 15:33, 10342 прочитания

Историите на два вече пораснали стартъпа

Разказват съоснователите на Transmetrics и Enhancv

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Иноватори в логистиката
Аспарух Коев, съосновател на Transmetrics

Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

Част от темата

Вторият етап на стартъп екосистемата

Опитът от четири неуспешни стартъп истории

Разказват основателите на Speedifly, ChipoLabs, OrelSoft и Stepsss

Уроците от първата стартъп вълна

Пет години след първите по-големи инвестиции в стартиращи компании вече има стабилна екосистема за подкрепа на умни бизнес идеи

Как се промени стартъп средата през последните пет години и какво следва

Някои от основните участници в екосистемата говорят за бъдещето


Преди повече от четири години основателите на стартиращата компания Transmetrics Аспарух Коев, Александър Петков и Анна Шапошникова разбират, че логистичният сектор се нуждае от оптимизация, възможна единствено чрез внедряване на технологични решения. Така те започват разработването на софтуер, който да спомогне за намаляването нa разходите на карго превозвачите, правейки прогнози за натовареността на поръчките им и оставащото празно пространство в транспортните машини. По пътя към разрастване на компанията получава финансиране от LAUNCHub, които в няколко рунда инвестират 200 хил. евро. Това помага на стартъпа да завърши продукта си и да привлече първите си клиенти, сред които и спедиторските компании DHL и Speedy, част от групата на DPD.

По пътя към успеха Transmetrics привличат допълнителни инвестиции от бизнес ангели от България и Западна Европа общo в размер на близо 1 млн. евро, увеличават екипa си до 23 души, а от Speedy заявяват публично, че благодарение на българската компания разходите им са намалели с над 7%.


Успешното развитие на проекта, разбира се, е било съпътствано и от редица препятствия, като сред най-големите от тях според Аспарух Коев е привличането на финансиране за една нова идея. "В 80% от случаите една идея "умира", когато основателите се откажат от нея. Другите 20% са, когато се стигне до т.нар. неопределими обстоятелства – свършат парите, ключови хора си тръгнат, важни сделки се провалят и т.н. Те при нас се случиха няколко пъти, но винаги се намираше начин да се продължи напред", спомня си съоснователят на Transmetrics.

Четири години след основаването екипът на Transmetrics се подготвя за следващия рунд на финансиране (Series A), като целта им ще бъде да наберат 3 млн. евро, което ще доведе и до разрастване на компанията.

Аспарух Коев е убеден, че предприемачеството е подходящо за конкретна категория хора, които се отегчават от рутината, имат пълна увереност в идеята, която преследват, и са готови да платят висока цена, за да я реализират. А съветът му към младите предприемачи е екипът винаги да е на първо място. "Качеството на хората, с които работите, като съоснователи, инвеститори и клиенти е най-важно от всичко. Истината, дори когато боли, е по-добра от погледа, пречупен през мечти и самозаблуждения", казва в заключение той.



Писна ни от пилеенето на талант
Волен Вълков, съосновател на Enhancv

Фотограф: Надежда Чипева

Когато екипът на Enhancv започва работа през 2014 г., на тримата съоснователи – Волен Вълков, Георги Иванов и Димитър Вулджев – просто им е писнало. Не от друго, а от това, че хора с качества не могат да си намерят работа, защото не представят себе си и качествата си по най-подходящия начин пред работодателите. "Виждахме, че има огромен брой хора, които пропиляват таланта и уменията си само защото не могат да ги изкарат от себе си и опишат, когато кандидатстват за работа", казва Вълков. И тримата решават да започнат да работят по разрешаването на проблема.

Така се ражда Enhancv – платформа за създаване на по-разчупени от традиционните CV-та. Първоначално екипът сам изпробва идеята: след като с обикновените автобиографии не намират никъде работа, те са наети за отрицателно време, ако не използват обичайния Europass стандарт. Така идеята се превръща в компания.

"В самото началото ни подкрепиха Eleven, които определено имаха не просто ключова роля, ами без тях трудно щяхме да сме там, където сме сега", казва Вълков. Финансовата част от инвестицията на стойност 200 хил. евро далеч не е единственото важно нещо, защото акселераторът осигурява на eкипа и среда, в която да се развиват и да се научат да правят успешен бизнес.

Въпреки трудните моменти, които съпътстват развитието на всеки стартъп, екипът на компанията никога не е имал съмнения. "Напротив, точно в трудните моменти бяхме най-задружни", казва Вълков. От началния тим от трима души сега Enhancv има общо 17 служители, а към първоначалната инвестиция на Eleven се включват и бизнес ангели, които финансират стартъпа с още 125 хил. евро.

Вълков отчита развитието на стартъп екосистемата в България, но допълва, че не всичко е розово. "Има усложнено законодателство, понякога не можем да намерим човек, защото просто няма такива позиции в България. Понякога липсва талант, липсват работни навици", казва той. Най-важното, което обаче липсва, е друго: "Липсват ни успешните примери, с които идва и манталитетът как се гради успешна компания."

Дори и при тези липси Вълков отбелязва големите крачки, които стартъп екосистемата е направила, особено с навлизането на платформи като Start it Smart и фондовете Eleven и LAUNCHub. "Системата бавно върви напред, казва Вълков. Не бива да се лъжем, че сме много привлекателна точка за развиване на компании, но определено и обратното не е валидно."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1331 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 1455 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Метро България" обнови отделите за вино в 11-те си магазина в страната

Сертифицирани специалисти в търговските обекти ще съветват клиентите при избора им

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10