ЕК предвижда 179 млн. евро за промоционални програми догодина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК предвижда 179 млн. евро за промоционални програми догодина

През 2018 един от акцентите е повишаване консумацията на плодове и зеленчуци.

ЕК предвижда 179 млн. евро за промоционални програми догодина

Целта е популяризиране на предимствата на качествени европейски продукти

Мара Георгиева
4924 прочитания

През 2018 един от акцентите е повишаване консумацията на плодове и зеленчуци.

© Капитал


Приемът на предложения за конкретни кампании ще започне от януари 2018 г.

Европейската комисия предвижда 179 млн. евро за 2018 г. за промоционални програми на земеделски продукти и храни, насочени към общия пазар и към трети страни (извън ЕС). За сравнение – през 2017 г. бюджетът за тази дейност е 142 млн. лв. Целта е популяризиране на предимствата и осигуряване на възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на чужди пазари, различни от националния.

На фокус

През 2018 г. фокусът на тригодишните промоционални и информационни програми ще е върху пазарите с най-голям потенциал за растеж, особено в страни извън ЕС, съобщават от Европейската комисия.

В рамките на ЕС акцентът през следващата година е върху кампании, предназначени да информират потребителите за различните европейски схеми за качество на храните - био, защитено наименование за произход, защитено географско указание, традиционно специфичен характер.

Част от средствата са предназначени за насърчаване на промоции в определени сектори. През 2018 акцент ще бъде устойчивото отглеждане на овце и кози, здравословното хранене и повишаване консумацията на плодове и зеленчуци.

Приемът на предложения за конкретни кампании ще започне от януари 2018 г., когато ще бъдат публикувани поканите за представяне на предложения. Право да кандидатстват имат търговски организации, организации и групи на производители за селскостопански и хранителни продукти. По така наречените "обикновени" програми могат да кандидатстват една или повече организации от една и съща държава от ЕС. Мултипрограмите са предназначени за най-малко две национални организации от най-малко две държави членки или от една или повече европейски организации.

Процедурата

Обект на промоция могат да бъдат месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, вина със защитено наименование за произход и защитено географско указание, пресни и преработени плодове и зеленчуци, продукти на биологичното земеделие, мед и пчелни продукти, преработени продукти на базата на зърнени култури и ориз.

Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Кандидатите могат да получат финансиране за реклама, организация на обучения и конференции, промоции в търговски вериги, дегустации, организиране на конкурси, публикации в специализираната преса и интернет, участие в изложби, панаири, изложения, връзки с обществеността, посещения на място в предприятия и др.

Заявленията за кандидатстване се изпращат директно в Изпълнителната агенция за потребителите, здравеопазването, селското стопанство и храните (CHAFEA) чрез електронния портал на ЕК.

Опитът досега

В периода 2009 – 2017 г. има общо 20 промоционални програми, изпълнявани от български асоциации, посочи за "Капитал" Ирина Лазарова, началник на отдел "Подкрепа на износа и промоции" в земеделското министерство.

Десет програми на обща стойност 44.8 млн. лева са приключили, като общо изплатеното подпомагане по тях е 36.1 млн. лева. "Договорената стойност е 100% от бюджета на всяка от програмите, а изплатените средства са 80% от допустимите разходи, тъй като по тези програми бенефициентите имат 20% самоучастие", уточнява Лазарова.

По думите й в момента се прилагат 9 промоционални програми на обща стойност 56.9 млн. лева, като от тях досега е изплатено подпомагане в размер на 12.1 млн. лева. Тези програми ще приключат през 2019 г.

Годишна работна програма 2018

Обикновени програми, изпълнявани на вътрешния пазар:

- Програми за европейски схеми за качество

- Програми, които подчертават особеностите на европейските селскостопански методи и характеристиките на европейските земеделски и хранителни продукти

- Програми за промоции на вътрешния пазар на месо от овце и кози, отглеждани по устойчив начин

Обикновени програми, изпълнявани в държави извън ЕС

- Китай, Япония, Южна Корея, Тайван, Югоизточна Азия, Южна Азия

- Канада, САЩ, Мексико, Колумбия

- Други географски райони

- Нарушения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения

Мултинационални програми

- Програми за промоции на вътрешния пазар на месо от овце и кози, отглеждани по устойчив начин

- Програми за увеличаване на потреблението на плодове и зеленчуци на вътрешния пазар в рамките на здравословните хранителни навици

- Програми на вътрешния пазар, които подчертават спецификите на европейските селскостопански методи и характеристиките на европейските селскостопански хранителни продукти или на европейските схеми за качество

- Програми в трети страни (извън ЕС), които подчертават спецификите на европейските селскостопански методи и характеристиките на европейските селскостопански хранителни продукти или на европейските схеми за качество

- Нарушения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения

    Приемът на предложения за конкретни кампании ще започне от януари 2018 г.

    Европейската комисия предвижда 179 млн. евро за 2018 г. за промоционални програми на земеделски продукти и храни, насочени към общия пазар и към трети страни (извън ЕС). За сравнение – през 2017 г. бюджетът за тази дейност е 142 млн. лв. Целта е популяризиране на предимствата и осигуряване на възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на чужди пазари, различни от националния.


    Благодарим ви, че четете Капитал!

    Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
    Влезте в профила си
    Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
    Вижте абонаментните планове

    0 коментара

    Нов коментар

    За да публикувате коментари,
    трябва да сте регистриран потребител.


    Вход

    Още от Капитал

    Книгите се завръщат

    Книгите се завръщат

    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK