Европейската комисия предвижда 179 млн. евро за 2018 г. за промоционални програми на земеделски продукти и храни, насочени към общия пазар и към трети страни (извън ЕС). За сравнение – през 2017 г. бюджетът за тази дейност е 142 млн. лв. Целта е популяризиране на предимствата и осигуряване на възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на чужди пазари, различни от националния.
На фокус
През 2018 г. фокусът на тригодишните промоционални и информационни програми ще е върху пазарите с най-голям потенциал за растеж, особено в страни извън ЕС, съобщават от Европейската комисия.
В рамките на ЕС акцентът през следващата година е върху кампании, предназначени да информират потребителите за различните европейски схеми за качество на храните - био, защитено наименование за произход, защитено географско указание, традиционно специфичен характер.
Част от средствата са предназначени за насърчаване на промоции в определени сектори. През 2018 акцент ще бъде устойчивото отглеждане на овце и кози, здравословното хранене и повишаване консумацията на плодове и зеленчуци.
Приемът на предложения за конкретни кампании ще започне от януари 2018 г., когато ще бъдат публикувани поканите за представяне на предложения. Право да кандидатстват имат търговски организации, организации и групи на производители за селскостопански и хранителни продукти. По така наречените "обикновени" програми могат да кандидатстват една или повече организации от една и съща държава от ЕС. Мултипрограмите са предназначени за най-малко две национални организации от най-малко две държави членки или от една или повече европейски организации.
Процедурата
Обект на промоция могат да бъдат месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, вина със защитено наименование за произход и защитено географско указание, пресни и преработени плодове и зеленчуци, продукти на биологичното земеделие, мед и пчелни продукти, преработени продукти на базата на зърнени култури и ориз.
Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Кандидатите могат да получат финансиране за реклама, организация на обучения и конференции, промоции в търговски вериги, дегустации, организиране на конкурси, публикации в специализираната преса и интернет, участие в изложби, панаири, изложения, връзки с обществеността, посещения на място в предприятия и др.
Заявленията за кандидатстване се изпращат директно в Изпълнителната агенция за потребителите, здравеопазването, селското стопанство и храните (CHAFEA) чрез електронния портал на ЕК.
Опитът досега
В периода 2009 – 2017 г. има общо 20 промоционални програми, изпълнявани от български асоциации, посочи за "Капитал" Ирина Лазарова, началник на отдел "Подкрепа на износа и промоции" в земеделското министерство.
Десет програми на обща стойност 44.8 млн. лева са приключили, като общо изплатеното подпомагане по тях е 36.1 млн. лева. "Договорената стойност е 100% от бюджета на всяка от програмите, а изплатените средства са 80% от допустимите разходи, тъй като по тези програми бенефициентите имат 20% самоучастие", уточнява Лазарова.
По думите й в момента се прилагат 9 промоционални програми на обща стойност 56.9 млн. лева, като от тях досега е изплатено подпомагане в размер на 12.1 млн. лева. Тези програми ще приключат през 2019 г.
Годишна работна програма 2018
Обикновени програми, изпълнявани на вътрешния пазар:- Програми за европейски схеми за качество
- Програми, които подчертават особеностите на европейските селскостопански методи и характеристиките на европейските земеделски и хранителни продукти
- Програми за промоции на вътрешния пазар на месо от овце и кози, отглеждани по устойчив начин
Обикновени програми, изпълнявани в държави извън ЕС
- Китай, Япония, Южна Корея, Тайван, Югоизточна Азия, Южна Азия
- Канада, САЩ, Мексико, Колумбия
- Други географски райони
- Нарушения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения
Мултинационални програми
- Програми за промоции на вътрешния пазар на месо от овце и кози, отглеждани по устойчив начин
- Програми за увеличаване на потреблението на плодове и зеленчуци на вътрешния пазар в рамките на здравословните хранителни навици
- Програми на вътрешния пазар, които подчертават спецификите на европейските селскостопански методи и характеристиките на европейските селскостопански хранителни продукти или на европейските схеми за качество
- Програми в трети страни (извън ЕС), които подчертават спецификите на европейските селскостопански методи и характеристиките на европейските селскостопански хранителни продукти или на европейските схеми за качество
- Нарушения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения
Европейската комисия предвижда 179 млн. евро за 2018 г. за промоционални програми на земеделски продукти и храни, насочени към общия пазар и към трети страни (извън ЕС). За сравнение – през 2017 г. бюджетът за тази дейност е 142 млн. лв. Целта е популяризиране на предимствата и осигуряване на възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на чужди пазари, различни от националния.
0 коментара