Новият японски вносител на Ford
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият японски вносител на Ford

Новият японски вносител на Ford

Гигантът Sumitomo купува бизнеса на "Мото-Пфое" в България в състезание с няколко чуждестранни конкурента

Теди Василева, Константин Николов
16223 прочитания

© Цветелина Белутова


Годината финишира с една от най-големите сделки в сравнително нетипичен сектор - продажбата на коли. Дългогодишният вносител на Ford и още три марки - "Мото-Пфое", вече има избран бъдещ собственик - японския гигант Sumitomo. Продавач е германската фамилна компания Hugo Pfohe, която е преценила, че иска да се развива само на местния си пазар.

Оценката на бизнеса в България е около 60 млн. евро, или около 5 пъти оперативната печалба, казаха източници на "Капитал". Групата "Мото-Пфое" държи почти 10% от пазара на нови автомобили в България. Купувачът е неочакван, тъй като японската група не е с основен бизнес продажба на автомобили (макар да има доста дилъри), но пък е гигант с интeреси в много сектори (виж карето) и поглеждането й към България е добър знак. Близки до сделката източници говорят, че офертите са били доста, включително от западни инвеститори от сектора и местни лизингови дружества с чужд собственик, но явно Sumitomo е била най-щедра. На финала са останали три чужди кандидата, като най-малкият от тях е с годишен оборот от над 2 млрд. евро.

Това е втората едра промяна в автосектора за годината, като и в двата случая излязоха дългогодишните германски представители. Първата беше през април, когато милиардер от Саудитска Арабия пое вноса на Mercedes от "Балкан стар" на Willi Betz. Промените не идват в криза, а дори напротив - пазарът в България расте напоследък с двуцифрен темп. Причините за продажбите са по-скоро в чуждите собственици, а добрата новина е, че в последната сделка - за бизнес, зависещ от българското търсене, е имало опашка от чуждестранни купувачи и състезание.

Фотограф: Цветелина Белутова

26 години стигат

Хамбургската фамилна компания Hugo Pfohe, основана през 1919 г., влиза на българския пазар почти веднага след идването на демокрацията - в средата на 1991 г., като започва да внася Ford. Три години по-късно добавя и Jaguar, от този век продава и Volvo, а от 2004 г. и Land Rover. Българската поява става случайно - Карл-Хайнц Пфое пристига на изложение през 1988 г. с делегация от северногермански фирми, пише на интернет страницата на компанията. Три години по-късно продажбите започват. Карл-Хайнц Пфое управлява групата до 1995 г., а после мениджмънтът е поет от сина му Филип Майкъл Пфое.

Приходите на дружеството за миналата година са 188 млн. лв., но са надскачали прага от 200 млн. лв. преди кризата. А чистата печалба е почти 10 млн. лв. Работи в страната през 3 компании, като освен "Мото-Пфое" има и лизингово подразделение и "Мото-Пфое БГ", което внася нови автомобили и резервни части и ги продава на дилъри.

Според отчета на дружеството за миналата година то държи 9.41% от пазара на нови коли (през 2015 - 8.73%), от които на Ford се падат 7.1%. Според данните на КАТ Ford е номер 5 на пазара по регистрации на нови коли за миналата година с над 2050 нови коли. Продажбите стават през собствени клонове в 7 града, а в още 9 работи през дилъри. Компанията има над 420 служители. За да финансира дейността си, групата от три фирми има сидикирани заеми от общо 120 млн. лв. Част от тях вероятно са платени, но поради липса на информация е трудно да се прецени колко реално ще е кешовото плащане по сделката.

Точните причини за продажбата на българския бизнес са неясни. "Решение на германския собственик е да се концентрира на местния пазар", обясни сделката източник, близък до нея. Тя е на етап избран купувач и подписан договор, като следващата стъпка ще е произнасянето на Комисията за защита на конкуренцията по сделката. Там проблем едва ли ще има, тъй като Sumitomo не е в този сектор, още по-малко в България.

Фотограф: Цветелина Белутова

Купувачът

Sumitomo Group e една от най-големите и стари бизнес групи в Япония, като корените й датират още от ХVII век. Основната част от дейността е съсредоточена в листваната в Токио Sumitomo Corpоration, която нарича себе си "корпорация за интегрирана търговия". Зад това неясно название стои гигант, който покрива най-различни бизнеси - от производство на автомобили и автомобилни компоненти, през потребителски стоки, химия, медии, енергетика, метали и др. Има над 650 подразделения и 70 000 служители в цял свят. Консолидираните й приходи за 2016 г. надхвърлят 32 млрд. долара, а пазарната й капитализация е около 18 млрд. долара. Акционер е и в автопроизводителят Mazda. "Мото Пфое" няма да е първият й бизнес с автомобили в региона. Европейското подразделение Sumitomo Corporation Europе има автодилъри в Швеция, Полша, Словения и Словакия. Те продават марки като Ford, Hyundai, Honda и Citroen, като предлагат и финансови услуги. Има и съществен бизнес с производство и дистрибуция на авточасти в Европа.

Друга бизнес група - Sumitomo Electric Industries, в миналото е била част от конгломерата Sumitomo, но в момента е отделен листван бизнес за производство на автомобилни компоненти с почти 250 000 служители в цял свят. Компанията има подразделение и в България - "СЕ Борднетце", което произвежда автомобилни кабелни системи в заводите си в Карнобат и Мездра с над 3300 служители и 207 млн. лв. приходи за 2016 г.

Периферията на Пфое инвестициите

Постепенно германската фамилия се впуска и в други инвестиции, които после продава. Например в мол във Варна. Първоначално акционери в собственика на Pfohe Mall "Люк" със 75% от капитала са Карл-Хайнц Пфое и Филип Майкъл Пфое, но в средата на 2009 г. 100% от акциите са продадени на свързваната по-късно с Делян Пеевски строителна компания "Водстрой 98". Тя през лятото на 2016 г. бе придобита от варненската "Хидрострой" на бившия шеф на пътната агенция Велико Желев.

Германската фамилия е държала и половината от собствеността на четиризвездния хотел "Белведере" в Банско. Но през 2014 г. Карл-Хайнц Пфое и Майкъл Пфое продават срещу 3.2 млн. евро. Купувач е познато на тях лице - Атанас Фурнаджиев, който е един от тримата управители на "Мото-Пфое".

Явно подготвяйки се за сделката, през есента на тази година те изваждат несвързани други имоти от "Мото-Пфое". В новото дружество "Ем Пи пропърти" се отделят имоти - общо 15 терена, някои ниви, други в регулация - до София, Благоевград, Русе, Бургас и др. Оценката им е 9.6 млн. лв. Много вероятно е и тези имоти също да потеглят към нови собственици.
Фотограф: Цветелина Белутова
Автор: Капитал

Годината финишира с една от най-големите сделки в сравнително нетипичен сектор - продажбата на коли. Дългогодишният вносител на Ford и още три марки - "Мото-Пфое", вече има избран бъдещ собственик - японския гигант Sumitomo. Продавач е германската фамилна компания Hugo Pfohe, която е преценила, че иска да се развива само на местния си пазар.

Оценката на бизнеса в България е около 60 млн. евро, или около 5 пъти оперативната печалба, казаха източници на "Капитал". Групата "Мото-Пфое" държи почти 10% от пазара на нови автомобили в България. Купувачът е неочакван, тъй като японската група не е с основен бизнес продажба на автомобили (макар да има доста дилъри), но пък е гигант с интeреси в много сектори (виж карето) и поглеждането й към България е добър знак. Близки до сделката източници говорят, че офертите са били доста, включително от западни инвеститори от сектора и местни лизингови дружества с чужд собственик, но явно Sumitomo е била най-щедра. На финала са останали три чужди кандидата, като най-малкият от тях е с годишен оборот от над 2 млрд. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK