Patagonia срещу Доналд Тръмп за околната среда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Patagonia срещу Доналд Тръмп за околната среда

Администрацията отрича в решението да са замесени корпоративни интереси

Patagonia срещу Доналд Тръмп за околната среда

В последната жертва на американския президент се превърнаха две защитени зони в САЩ, които загубиха 2 млн. акра площ

Йоанна Иванова
7077 прочитания

Администрацията отрича в решението да са замесени корпоративни интереси

© Reuters


Според компанията за екипировка за планински спортове действията на Тръмп са безпрецедентни и незаконни.

Президентът открадна вашата земя. Това съобщение се появи миналатa седмица върху началната страница на Patagonia - производителя на екипировка за планински спортове. Причината брандът да свали всички реклами от страницата си е решението на Доналд Тръмп да извади две природни зони с обща площ над 2 млн. акра от списъка със защитени територии. Ходът е част от поредицата удари на новата администрация на Белия дом срещу околната среда - като излизането от Парижкото споразумение например - в полза на добивната промишленост. Но компанията, позната с отношението си към етичното производство, изглежда готова за битка, дори в съда.

Началото на дълга битка

Спорът за териториите в щата Юта се превърна в поредния разрив в и без това силно поляризираното американско общество. Още преди Доналд Тръмп да започне триумфалната си обиколка по случай решението, са били заведени десетки съдебни дела - предимно от природозащитни организации и представители на коренното население в Северна Америка. Сега в битката се включва и още един играч, който има ресурсите "да вдигне шум".

"We’ve fought to protect these places since we were founded and now we’ll continue that fight in the courts." —Rose Marcario, President and CEO, @patagonia

A post shared by Patagonia (@patagonia) on Dec 4, 2017 at 3:54pm PST

Patagonia планира да оспори решението на администрацията, позовавайки се на т.нар. Antiquities Act, който дава на американските президенти правото да създават национални монументи (каквито са въпросните зони), но не и да отнемат този статус в по-късен етап.

Провокативните кампании не са чужди на компанията. През 2011 г. в New York Times се появи реклама с логото на марката, гласяща Don’t buy this jacket ("Не си купувай това яке"), а още през 2007 г. списание Fortune определи Patagonia като "най-страхотната компания". Реномето си американският производител спечели с редовните си кампании против свръхконсумацията, етичните практики в производството и факта, че дарява 1% от приходите си от продажби на инициативи за опазване на околната среда.

"Сега не е времето да бездействаме и да не използваме ресурсите, които имаме на разположение", коментира директорът на "Екологичен активизъм" в компанията Ханс Кол пред GQ. По-директен в изказа си беше основателят на компанията Ивон Шуинар пред CNN, който заяви, че ще съди президента.

В името на добива и печалбата

Редуцирането на територията на едната зона с 85%, а на другата - с 50%, може да се окаже следствие на лобизма на компанията Energy Fuels Resources Inc. Според документи, които Washington Post публикува малко след като Тръмп оповести решението си, стана ясно, че компанията е лобирала едната зона да бъде намалена, за да бъде улеснен достъпът на работниците до залежи на уран, както и до съоръжение за преработка в близост.

Има ясни доказателства за лобистката дейност на Energy Fuels Resources.

Министърът на вътрешните работи Райън Зинк, както и републиканци от щата, отричат твърденията на Washington Post. От картите на района обаче се вижда, че преработката на ресурса се извършва непосредствено до границите на зоната, която Барак Обама обяви за защитена в края на мандата си. От документите се разбира, че представители на Energy Fuels Resources Inc. са се срещали със служители на министерството на вътрешните работи, както и че компанията е платила 30 хил. долара за лобиране в периода януари - септември 2017 г. Сред документите присъства и кореспонденция между изпълнителния директор на компанията Марк Чалмърс и министерството, в която Чалмърс твърди, че зоната е богата на залежи.

Все още не е ясно дали делата срещу решението на администрацията ще бъдат успешни, нито дали с участието си Patagonia ще успее да помогне. Но можем да бъдем сигурни, че походът на Тръмп срещу околната среда все още не е приключил. Фактът, че републиканците активно дискутират границите на други 25 защитени зони, е достатъчно показателен.

Според компанията за екипировка за планински спортове действията на Тръмп са безпрецедентни и незаконни.

Президентът открадна вашата земя. Това съобщение се появи миналатa седмица върху началната страница на Patagonia - производителя на екипировка за планински спортове. Причината брандът да свали всички реклами от страницата си е решението на Доналд Тръмп да извади две природни зони с обща площ над 2 млн. акра от списъка със защитени територии. Ходът е част от поредицата удари на новата администрация на Белия дом срещу околната среда - като излизането от Парижкото споразумение например - в полза на добивната промишленост. Но компанията, позната с отношението си към етичното производство, изглежда готова за битка, дори в съда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK