С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 дек 2017, 10:52, 5442 прочитания

Инвеститорите се притесняват, че Norwegian Air се развива прекалено бързо

Авиокомпанията все още не е пожънала нищо от екстензивния си растеж

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като по-рано тази година нискотарифната авиокомпания Norwegian Air Shuttle заяви амбициите си да промени статуквото в сферата на презокеанските полети, инвеститорите на компанията все повече не са склонни да приемат загубите на компанията.

Силна година за сектора, но без печалба за компанията


Бързо развиващата се група се превърна в разрушителна сила за европейските нискотарифни превозвачи през последните няколко години. Компанията беше една от първите, които насочиха усилията си към минимализирането на разходите за превоз, които са основен определящ фактор за цената на услугите, предоставяни от евтините превозвачи. Движението беше възприето и от други нискотарифни авиокомпании, принуждавайки ги да потърсят свои собствени методи за редуциране на разходите и предлагане на по-конкурентни цени. Сега обаче въпреки забележителните темпове на растеж през последните години инвеститорите на Norwegian Air поставят под въпрос способността на компанията да реализира печалби, които да бъдат разпределени към инвеститорите.

А поводът по-специално е, че " компанията не е на печалба през 2017 г., която беше една от най-печелившите за авиоиндустрията", обяснява Андрю Лобенберг, анализатор в HSBC. За последните няколко години желанието на Norwegian Air да се превърне в лидер при нискотарифните презокеански полети принуди компанията да направи огромни инвестиции със спорна възвръщаемост.

През 2012 г. делът на компанията в Европа беше сравнително малък. Norwegian Air оперираше 68 самолета по 330 маршрута, но скоро след това от компанията направиха поръчка за 200 самолета и представиха плановете си за изработването на линия от самолети пригодени за нискотарифни презокеански полети, които не притежават удобствата на класическите трансатлантически джетове. Самолетите постепенно достигнаха пазара и се очаква до края на 2017 г. норвежката компания да разполага с общо 145 пътнически самолета, обслужващи 512 маршрута.



Само за 2017г. Norwegian Air е добавила 32 самолета към своята флотилия, а от компанията очакват до края на 2019 г. тя да се увеличи до 193, което изключително далеч от скромното начало на компанията през 1993 г., когато е оперирала едва три самолета по четири вътрешни за Норвегия маршрута.

Тази интензивна скорост на растеж оказва сериозен натиск върху разходите на компанията. Според анализаторите обаче натискът от страната на инвеститорите ще се засили в близките месеци, ако компанията не покаже положителни резултати. А причината е, че за третото тримесечие на годината отчитат 6% увеличение на разходите на компанията, следващо оперативната загубата на стойност 863 млн. крони (104 млн. долара).

Спад на акциите с 40%

Тези съмнения в способността на компанията да се справи със ситуацията, в която се намира, се отразиха и на цената на акциите й, които са спаднали с 40% от началото на годината. За сметка на това акциите на конкурентните нискотарифни превозвачи като EasyJet и Ryanair са нараснали съответно с 44% и 19%.

Norwegian Air все пак притежава сериозен потенциал, а стратегията наподобява и използвания от Amazon бизнес модел, който предполага моментно жертване на печалби за по-голяма възвръщаемост в бъдеще.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 945 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2255 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сърбия получи четири оферти за концесията на летището в Белград

До 25 декември правителството ще определи най-добрите

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10