С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 дек 2017, 10:52, 5342 прочитания

Инвеститорите се притесняват, че Norwegian Air се развива прекалено бързо

Авиокомпанията все още не е пожънала нищо от екстензивния си растеж

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като по-рано тази година нискотарифната авиокомпания Norwegian Air Shuttle заяви амбициите си да промени статуквото в сферата на презокеанските полети, инвеститорите на компанията все повече не са склонни да приемат загубите на компанията.

Силна година за сектора, но без печалба за компанията


Бързо развиващата се група се превърна в разрушителна сила за европейските нискотарифни превозвачи през последните няколко години. Компанията беше една от първите, които насочиха усилията си към минимализирането на разходите за превоз, които са основен определящ фактор за цената на услугите, предоставяни от евтините превозвачи. Движението беше възприето и от други нискотарифни авиокомпании, принуждавайки ги да потърсят свои собствени методи за редуциране на разходите и предлагане на по-конкурентни цени. Сега обаче въпреки забележителните темпове на растеж през последните години инвеститорите на Norwegian Air поставят под въпрос способността на компанията да реализира печалби, които да бъдат разпределени към инвеститорите.

А поводът по-специално е, че " компанията не е на печалба през 2017 г., която беше една от най-печелившите за авиоиндустрията", обяснява Андрю Лобенберг, анализатор в HSBC. За последните няколко години желанието на Norwegian Air да се превърне в лидер при нискотарифните презокеански полети принуди компанията да направи огромни инвестиции със спорна възвръщаемост.

През 2012 г. делът на компанията в Европа беше сравнително малък. Norwegian Air оперираше 68 самолета по 330 маршрута, но скоро след това от компанията направиха поръчка за 200 самолета и представиха плановете си за изработването на линия от самолети пригодени за нискотарифни презокеански полети, които не притежават удобствата на класическите трансатлантически джетове. Самолетите постепенно достигнаха пазара и се очаква до края на 2017 г. норвежката компания да разполага с общо 145 пътнически самолета, обслужващи 512 маршрута.



Само за 2017г. Norwegian Air е добавила 32 самолета към своята флотилия, а от компанията очакват до края на 2019 г. тя да се увеличи до 193, което изключително далеч от скромното начало на компанията през 1993 г., когато е оперирала едва три самолета по четири вътрешни за Норвегия маршрута.

Тази интензивна скорост на растеж оказва сериозен натиск върху разходите на компанията. Според анализаторите обаче натискът от страната на инвеститорите ще се засили в близките месеци, ако компанията не покаже положителни резултати. А причината е, че за третото тримесечие на годината отчитат 6% увеличение на разходите на компанията, следващо оперативната загубата на стойност 863 млн. крони (104 млн. долара).

Спад на акциите с 40%

Тези съмнения в способността на компанията да се справи със ситуацията, в която се намира, се отразиха и на цената на акциите й, които са спаднали с 40% от началото на годината. За сметка на това акциите на конкурентните нискотарифни превозвачи като EasyJet и Ryanair са нараснали съответно с 44% и 19%.

Norwegian Air все пак притежава сериозен потенциал, а стратегията наподобява и използвания от Amazon бизнес модел, който предполага моментно жертване на печалби за по-голяма възвръщаемост в бъдеще.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит (oбновена) Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит (oбновена)

Компанията спря всички резервации на полети и почивки по света, след като не успя да се договори за спасителния си план

23 сеп 2019, 2335 прочитания

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2379 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сърбия получи четири оферти за концесията на летището в Белград

До 25 декември правителството ще определи най-добрите

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит