Сърбия получи четири оферти за концесията на летището в Белград

До 25 декември правителството ще определи най-добрите

Летището в Белград носи името на учения Никола Тесла от 2006 г.
Летището в Белград носи името на учения Никола Тесла от 2006 г.    ©  Belgade Aviation Museum Photo Archive
Летището в Белград носи името на учения Никола Тесла от 2006 г.
Летището в Белград носи името на учения Никола Тесла от 2006 г.    ©  Belgade Aviation Museum Photo Archive

Четири инвеститора са подали обвързващи оферти за концесията на летище "Никола Тесла" в Белград, съобщава SeeNews, като се позовава на информация в сръбските медии. Срокът изтича в петък.

Кандидатите

Кандидатите за 25-годишен концесионен договор на международното летище са три консорциума - първият е с участието на френските компании Meridiam Eastern Europe Investments и Eiffage заедно с швейцарската Zurich Airport; вторият е съставен от индийската GMR Infrastructure Limited и гръцкия конгломерат Terna; третият консорциум е между южнокорейската Incheon International Airport Corporation, турската Yatirimlar ve isletme и руската VTB Capital Infrastructure. Четвъртата оферта е на френската компания Vinci Airports.

Сред заявилите интерес е и обединение между китайските Hainan Air Travel Service, HNA и China National Aero Technology, които се класираха за кръга с обвързващите оферти, но не са подали документи, уточнява сръбската агенция "Бета".

Инвестициите

По-рано този месец сръбският премиер Ана Бърнабич обяви, че правителството ще вземе предварително решение за най-добрите обвързващи оферти до 25 декември.

Победителят в търга трябва да плати между 350 млн. и 450 млн. евро веднага.

Сръбското правителство е собственик на 83.1% от Aerodrom Nikola Tesla, оператора на летището в Белград. През 2016 г. нетната печалба на компанията се понижава до 3.2 млрд. сръбски динара (26.8 млн. евро) от 3.3 млрд. динара година по-рано. През 2016 г. летище "Никола Тесла" е обслужило 4.92 млн. пътници, което е с 3% повече спрямо предходната година.

Конкуренция със София

Едно от основните изисквания на правителството е кандидатите в процедурата да не притежават повече от 20% в други летища на разстояние 450 км от белградското, през които са минали повече от 1 млн. пътници през 2016 г., или да не са концесионери на летища в същия радиус и със същия пътникопоток. Тези изисквания практически превръщат концесионната процедура, обявена от сръбското правителство, в конкурентна на процеса по търсене на стопанин за летище София.

В края на октомври българският министър на транспорта Ивайло Московски обяви, че до два месеца концесията на аерогарата ще започне отново, след като предишната процедура беше прекратена от служебния кабинет с неясни мотиви. Този път в процеса са привлечени международни консултанти в лицето на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. В момента двете институции работят по довършването на предконцесионните анализи след което търгът ще бъде рестартиран, вероятно в началото на 2018 г.

От отдаването на летище "София", което е един от най-големите държавни активи, правителството очаква бързо плащане от поне 480 млн. лв. Средствата, поне според стара идея, ще бъдат похарчени за покриването на дълговете на БДЖ.

Още от Капитал