КЗК одобри рекордно бързо сделката за "Мото-Пфое"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК одобри рекордно бързо сделката за "Мото-Пфое"

КЗК одобри рекордно бързо сделката за "Мото-Пфое"

Само за 8 календарни дни регулаторът реши дружеството да бъде придобито от японската Sumitomo

Константин Николов
15168 прочитания

© Цветелина Белутова


За рекордно кратко време, дотук виждано само по сделки със свързани с Делян Пеевски фирми, Комисията за защита на конкуренцията одобри продажбата на "Мото Пфое" на японската Sumitomo Corporation. Само за осем календарни дни регулаторът разреши официалният вносител на Ford, Volvo, Land Rover и Jaguar за България да бъде придобит, стана ясно от публикувания на сайта на КЗК документ.

Сделката е сред най-големите за годината - бизнесът на "Мото Пфое" е оценен на около 60 млн. евро. При продажбата е имало няколко кандидата - все големи компании от сектора, включително и местно лизингово дружество.

На най-висока скорост

Подобни светкавични срокове не са често срещано явление в комисията, освен ако не става дума за сделки с участието на фирми, близки до депутата от ДПС. Последната подобна голяма транзакция в автосектора от лятото - придобиването на бизнеса с продажби и сервизиране на автомобили Mercedes на "Балкан стар" от компанията "Силвър стар моторс", беше одобрено за 37 календарни дни, което всъщност е законовият и най-често прилаганият от ведомството срок. За сметка на това придобиването на веригата "Техномаркет" от Пеевски през миналата година мина за 13 работни дни. "Хидрострой" купи "Водстрой" за 12 дни, 8 от които работни. През август 2015 г. КЗК пък разреши на "Нова българска медийна група" (тогава на Пеевски и майка му Ирена Кръстева) да купят телевизионния "Канал 3" само за 7 работни дни. На два пъти регулаторът одобрява акционерни рокади в "Булгартабак" за под 10 дни.

Преписката за сделката за "Мото-Пфое" е водена от номинирания от ДПС комисар проф. Пламен Киров.

Страните по сделката

В решението се казва, че Sumitomo Corporation може да придобие контрол върху "Мото-Пфое" и дъщерните му дружества "Мото-Пфое БГ" и "Мото-Пфое лизинг", както и върху "Пфое агенция". От КЗК уточняват, че Sumitomo Coropration има 22 японски и 107 чуждестранни офиса, 664 консолидирани дъщерни дружества и още 286 асоциирани дружества. Те работят в най-различни сектори като производство на автомобили и автомобилни компоненти, потребителски стоки, химия, медии, енергетика, метали и др. Консолидираните приходи на групата за 2016 г. надхвърлят 32 млрд. долара, а пазарната й капитализация е около 18 млрд. долара. В България според КЗК компанията се занимава с внос и дистрибуция на продукти и химикали за растителна защита, торове и семена, както и продава химични съединения за фармацевтични продукти, козметика и продукти за лична хигиена, както и печатни платки и електронни компоненти за промишлени сензори.

Цената не е обявена в решението на КЗК, но според източници на "Капитал" сделката оценява бизнеса на "Мото Пфое" в България на около 60 млн. евро, или около 5 пъти оперативната печалба. Консолидирани приходи на българското дружество за миналата година достигнаха 188 млн. лв. при печалба от почти 10 млн. лв. Според отчета й за миналата година компанията държи 9.41% от пазара на нови коли (през 2015 - 8.73%), от които на Ford се падат 7.1%. "Мото-Пфое" стартира дейност в България преди 26 години, когато хамбургската фамилна компания Hugo Pfohe започва да внася Ford. По-късно добавя към портфолиото си и Jaguar, Volvo и Land Rover.

Макар търговията с автомобили да не е сред най-големите бизнес дейности на Sumitomo, японският гигант развива такъв бизнес от години. Европейското подразделение Sumitomo Corporation Europе има автодилъри в Швеция, Полша, Словения и Словакия. Те продават марки като Ford, Hyundai, Honda и Citroen, като предлагат и финансови услуги. Има и съществен бизнес с производство и дистрибуция на авточасти в Европа.

За рекордно кратко време, дотук виждано само по сделки със свързани с Делян Пеевски фирми, Комисията за защита на конкуренцията одобри продажбата на "Мото Пфое" на японската Sumitomo Corporation. Само за осем календарни дни регулаторът разреши официалният вносител на Ford, Volvo, Land Rover и Jaguar за България да бъде придобит, стана ясно от публикувания на сайта на КЗК документ.

Сделката е сред най-големите за годината - бизнесът на "Мото Пфое" е оценен на около 60 млн. евро. При продажбата е имало няколко кандидата - все големи компании от сектора, включително и местно лизингово дружество.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK