Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 дек 2017, 17:10, 6564 прочитания

Продажбите на изкуствени елхи растат

Единственият производител в страната е "Грипс-ПВС", който държи 60% от пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За повечето хора Коледа и Нова година не са същите без мириса на истинско борче и иглички по пода. Но продажбите на изкуствени елхи растат, защото расте и броят на тези, които смятат, че с такава покупка спасяват едно живо дръвче. "В страната годишно се продават около 240 000 изкуствени елхи", уточни за "Капитал" Йонко Земярски, съдружник в единствения български производител на този продукт – фирма "Грипс–ПВЦ" - гр. Раковски. По данни на компанията тя има около 60% пазарен дял. Останалите количества, които се продават в страната, са внос от Китай, Холандия и Белгия.

Сезонен бизнес


Първата изкуствена елха в света е произведена от гъши пера в Германия през 1913 г. Малко след това предприемчива американска фирма за четки започва производството на изкуствени дръвчета от пластмаса. Семейната "Грипс–ПВЦ" произвежда изкуствени елхи от 2004 г. Първоначалната инвестиция е 240 хил. евро, а технологията е оригинална от Канада.

"Бизнесът с изкуствени елхи е труден и рисков, защото е сезонен. Затова все още нямаме конкуренция в страната", коментира Йонко Земярски. По правило продажбите са през декември, но ако температурите са високи, хората се настройват по-трудно за празнични покупки.
Изработката на едно дръвче отнема от 3 до 40 минути. Машините се програмират според модела - елхите са фолийни (по-евтини и непретенциозни) и жилкови (наподобяват естествените). Различни са височината, разстоянието между клончетата, дължината на пластмасовите иглички и др., но всичко това се задава автоматично.

В България "Грипс–ПВЦ" си партнира с големи вериги като "Метро", "Мосю Бриколаж", BAUHAUS, "Практикер" и др., както и с регионални търговци на едро и дребно. Част от продукцията се продава и онлайн. Цените са от 8 до 350 лева в зависимост от модела и височината на елхата (от 80 до 420 см).



Компанията изнася около 70% от продукцията си зад граница и има представителни магазини в Букурещ, Будапеща, Загреб, Белград и Любляна.

Модата - година по-рано

Модата при изкуствените елхи се диктува през януари и февруари на специализирани изложения във Франкфурт, Милано и Атланта. Собствениците на "Грипс" казват, че неведнъж в годините са провокирали българския пазар с модни предложения – например сини и розови дръвчета, стимулиращи покупката на втора цветна елха, обърнати, които се закачат за тавана и висят с върха надолу, сребристи. Преди две години навлизат заскрежените елхи, а тази година най-новият модел е "Скандинавия 3D", който наподобява максимално естествено дръвче.

"Все повече банки, общини и големи дружества поръчват гигантски елхи, някои от които са и с фирмено лого. Отделят бюджети, поставят изискване за цвят, размер, осветление, украса и получават от нас завършен продукт. Тази година например монтирахме в центъра на Пловдив 13-метрова елха. Сибанк и ОББ също отбелязват обединението си с огромна елха", коментира Йонко Земярски.

През 2016 "Грипс-ПВС" откри логистичен център в съседство с фабриката, който улеснява изпълнението на поръчките и отвори още 10 работни места.

Следващата година ще заработи нова линия за производство на новогодишни брандирани топки и светеща декорация. Така семейната фирма ще затвори цикъла - от коледното дърво до украсата. "Инвестицията е за около 300 000 евро и ще прибави нови 7-8 работни места към досегашните 70", уточни Йонко Земярски. Финансовите отчети на компанията показват, че през последните три години приходите й са 1.1-1.2 млн. лв, а печалбата е почти без промяна около 50 хил. лв.
50 000 елхички от държавните горски предприятия

През тази година държавните горски предприятия и техните териториални поделения - горски и ловни стопанства, могат да предложат близо 50 000 коледни елхи, съобщиха от Министерството на земеделието, храните и горите. Близо 37 000 от дръвчетата са предвидени за отсичане, а други 12 300 ще са със запазена коренова система в контейнери с възможност за засаждане. Коледни елхи се предлагат на пазара и от частни и общински предприятия.
Всяка законно придобита елха от разсадник, земеделски земи, частна или държавна горска територия трябва да има контролна пластина с индивидуален номер. Пластините са с правоъгълна или овална форма и имат лента за еднократно неразглобяемо захващане към ствола на дръвчето. Изработени са от пластмаса с бял или жълт цвят. За елхите, които са със закрита коренова система в контейнери, не е задължително поставянето на пластините, съобщават от земеделското министерство.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година

Управителят на "Терминал 1" и "Строежа" в интервю за "Капитал" за проблемите, предизвикателствата и бъдещето на нощните клубове и барове

28 май 2020, 141 прочитания

EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите

Авиокомпанията предвижда да използва по-малко самолети, за да се адаптира към свития пазар

28 май 2020, 790 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
BP се връща в бизнеса с възобновяема енергия

Британската компания купува 43% от акциите на Lightsource

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10