С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 дек 2017, 16:48, 12050 прочитания

H&M и Zara под натиска на онлайн търговията

Дигитализацията на търговията на дребно е засегнала бизнеса и на двете вериги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шведската верига магазини Hennes & Mauritz (H&M) отстъпва пазарен дял на най-големия си конкурент - испанската Inditex, собственик на Zara, съобщава Financial Times. За капак това се случва в условия, при които и двете компании, които имат бизнес и в България, са подложени на натиск от закриване на физически магазини в условията на едно нарастващо значение на онлайн търговията.

Тенденциите


През последното тримесечие H&M отчете най-големия спад в приходите си на годишна база от близо десетилетие, затвърждавайки тенденцията, че все по-малко клиенти посещават физическите магазини на компанията и поставяйки под въпрос плановете й за разширение. От компанията съобщиха, че планират затварянето на още магазини в Европа.

Продажбите на компанията са намалели с около 4% на годишна база, достигайки 50.4 млрд. шведски крони, или около 6 млрд. долара за трите месецa до края на ноември. Финансовите резултати на компанията се различаваха изненадващо много от консенсусна анализаторска прогноза, която приписваше на компанията за периода ръст от близо 2%, но, изглежда, тримесечието се е оказало изключително предизвикателно за компанията. Това е едва третото тримесечие за Hennes & Mauritz с отрицателен ръст за последните 10 години.

Дигитализацията на търговията на дребно, макар и не в такъв мащаб, не е пощадила и Inditex, която, въпреки че по-умело се преструктурира към интернет пространството от конкурентната си Hennes & Mauritz, също изпитва негативното влияние на онлайн търговията. Преди около седмица създадената от Аманцио Ортега Inditex, която притежава брандове като Zara, Massimo Dutti и Pull & Bear, обяви намерението си да продаде 14 от магазините си в Испания и 2 в Португалия за 472 млн. долара. Средствата от магазините ще бъдат насочени към развиването на онлайн платформите, които предлагат продуктите на компанията.



От Inditex вероятно разчитат на факта, че понастоящем Испания е на едно от последните места по дял на електронната търговия след страните от Западна и Централна Европа. Онлайн пазаруването отговаря за едва около 3% от испанската търговия на дребно при 8% средно за Западна Европа и 15% във Великобритания.
Финансовите резултати на Inditex са значително по-стабилни от тези на Hennes & Mauritz, което поставя компанията в много по-добро положение в конкурентната среда. Приходите на компанията на Ортега за първите девет месеца на годината са достигнали 17.96 млрд. евро, което е ръст от близо 10% спрямо същия период на 2016 г. Нетната печалба на компанията за периода е нараснала с 6% на годишна база, достигайки 2.34 млрд. евро. От компанията отдават този ръст на финансовите резултати на стабилното представяне на брандове като Zara в европейската онлайн търговия.

Маржовете под натиск

Трудните пазарни условия и финансовото представяне на компаниите се отразиха и върху цената на акциите на тези лидерите в областта на ритейла. Акциите на Hennes & Mauritz са поевтинели с близо 26% от началото на годината, а тези на конкурентната й Esprit Holdings - с 35%. Макар да отчита ръст в приходите си, акциите на Inditex също са поевтинели, макар и само с 4.5%. Причината е, че макар приходите на компанията да растат, свирепата конкуренция в онлайн търговията и магазините с отстъпки са изтънили маржовете на печалбата.

Приспособяването на Zara и останалите брандове на Inditex обаче се случва забележително бързо поради факта, че по-голямата част от потребителите на продуктите им са млади хора, които обичат да се обличат по последните модни тенденции.

С оглед на това именно "способността на Inditex максимално бързо да придвижва продуктите си от модните подиуми и ателиетата до крайния потребител" ще се окаже едно от най-ценните качества на компанията, обяснява Реймънд Джеймс, един от брокерите, които са натиснали бутона "купувам" за компанията.

H&M също се активизира. Компанията е подновила част от договорите си и е сключила нови с онлайн гиганта Alibaba, което ще създаде достъп до по-голяма част от продуктите й.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кои са иновативните предприятия на 2019 г. Кои са иновативните предприятия на 2019 г.

Осем компании получиха отличия в конкурса, който се организира за 15-а поредна година

5 дек 2019, 1408 прочитания

Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП 3 Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП

Общите приходи на компаниите в сектора за 2018 г. са 3 млрд. лв., а заетите са общо 33 хил. души

5 дек 2019, 1428 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Застрахователите очакват облаги от "умните" домове

Новите технологии намаляват риска от застрахователни събития, което увеличава печалбите на компаниите

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10