H&M и Zara под натиска на онлайн търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

H&M и Zara под натиска на онлайн търговията

Един от магазините на Zara в Мадрид, Испания

H&M и Zara под натиска на онлайн търговията

Дигитализацията на търговията на дребно е засегнала бизнеса и на двете вериги

12331 прочитания

Един от магазините на Zara в Мадрид, Испания

© Reuters


Шведската верига магазини Hennes & Mauritz (H&M) отстъпва пазарен дял на най-големия си конкурент - испанската Inditex, собственик на Zara, съобщава Financial Times. За капак това се случва в условия, при които и двете компании, които имат бизнес и в България, са подложени на натиск от закриване на физически магазини в условията на едно нарастващо значение на онлайн търговията.

Тенденциите

През последното тримесечие H&M отчете най-големия спад в приходите си на годишна база от близо десетилетие, затвърждавайки тенденцията, че все по-малко клиенти посещават физическите магазини на компанията и поставяйки под въпрос плановете й за разширение. От компанията съобщиха, че планират затварянето на още магазини в Европа.

Продажбите на компанията са намалели с около 4% на годишна база, достигайки 50.4 млрд. шведски крони, или около 6 млрд. долара за трите месецa до края на ноември. Финансовите резултати на компанията се различаваха изненадващо много от консенсусна анализаторска прогноза, която приписваше на компанията за периода ръст от близо 2%, но, изглежда, тримесечието се е оказало изключително предизвикателно за компанията. Това е едва третото тримесечие за Hennes & Mauritz с отрицателен ръст за последните 10 години.

Дигитализацията на търговията на дребно, макар и не в такъв мащаб, не е пощадила и Inditex, която, въпреки че по-умело се преструктурира към интернет пространството от конкурентната си Hennes & Mauritz, също изпитва негативното влияние на онлайн търговията. Преди около седмица създадената от Аманцио Ортега Inditex, която притежава брандове като Zara, Massimo Dutti и Pull & Bear, обяви намерението си да продаде 14 от магазините си в Испания и 2 в Португалия за 472 млн. долара. Средствата от магазините ще бъдат насочени към развиването на онлайн платформите, които предлагат продуктите на компанията.

От Inditex вероятно разчитат на факта, че понастоящем Испания е на едно от последните места по дял на електронната търговия след страните от Западна и Централна Европа. Онлайн пазаруването отговаря за едва около 3% от испанската търговия на дребно при 8% средно за Западна Европа и 15% във Великобритания.

Финансовите резултати на Inditex са значително по-стабилни от тези на Hennes & Mauritz, което поставя компанията в много по-добро положение в конкурентната среда. Приходите на компанията на Ортега за първите девет месеца на годината са достигнали 17.96 млрд. евро, което е ръст от близо 10% спрямо същия период на 2016 г. Нетната печалба на компанията за периода е нараснала с 6% на годишна база, достигайки 2.34 млрд. евро. От компанията отдават този ръст на финансовите резултати на стабилното представяне на брандове като Zara в европейската онлайн търговия.

Маржовете под натиск

Трудните пазарни условия и финансовото представяне на компаниите се отразиха и върху цената на акциите на тези лидерите в областта на ритейла. Акциите на Hennes & Mauritz са поевтинели с близо 26% от началото на годината, а тези на конкурентната й Esprit Holdings - с 35%. Макар да отчита ръст в приходите си, акциите на Inditex също са поевтинели, макар и само с 4.5%. Причината е, че макар приходите на компанията да растат, свирепата конкуренция в онлайн търговията и магазините с отстъпки са изтънили маржовете на печалбата.

Приспособяването на Zara и останалите брандове на Inditex обаче се случва забележително бързо поради факта, че по-голямата част от потребителите на продуктите им са млади хора, които обичат да се обличат по последните модни тенденции.

С оглед на това именно "способността на Inditex максимално бързо да придвижва продуктите си от модните подиуми и ателиетата до крайния потребител" ще се окаже едно от най-ценните качества на компанията, обяснява Реймънд Джеймс, един от брокерите, които са натиснали бутона "купувам" за компанията.

H&M също се активизира. Компанията е подновила част от договорите си и е сключила нови с онлайн гиганта Alibaba, което ще създаде достъп до по-голяма част от продуктите й.

Шведската верига магазини Hennes & Mauritz (H&M) отстъпва пазарен дял на най-големия си конкурент - испанската Inditex, собственик на Zara, съобщава Financial Times. За капак това се случва в условия, при които и двете компании, които имат бизнес и в България, са подложени на натиск от закриване на физически магазини в условията на едно нарастващо значение на онлайн търговията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK