Електромобилите направиха кобалта най-горещата суровина на 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електромобилите направиха кобалта най-горещата суровина на 2017 г.

Две трети от добива на кобалт се извършва в Демократична република Конго.

Електромобилите направиха кобалта най-горещата суровина на 2017 г.

Цената на метала е скочила със 120% за годината, докато Bloomberg commodity index се понижи с 4%

Кирил Кирчев
11849 прочитания

Две трети от добива на кобалт се извършва в Демократична република Конго.

© Reuters Staff


Сребристосивият метал, който се добива като вторичен продукт от среброто и никела, е решаващ елемент в производството на литиево-йонните батерии, които захранват всичко от електроавтомобили до продукти на Apple. Тази година кобалтът значително надскочи пазара на суровини. Цената му нарасна със 120%, а суровинният индекс Bloomberg commodity index се понижи с 4%.

Пазарът на кобалт се е удвоил за една година – от 4 млрд. на 8 млрд. долара, според Bloomberg. Търговците и автопроизводителите залагат, че потребителите ще купуват все повече на електрическите автомобили, след като няколко страни се опитват драстично да намалят въглеродните емисии, забранявайки дизеловите и газовите автомобили, пише Quartz.

До 2026 г. търсенето на литиево-йонни батерии се очаква да нарасне с шест или седем пъти, според Benchmark Mineral Intelligence. Тези очаквания помогнаха на почти всички суровини, използвани като компоненти в батериите, като литий и никел да надминат представянето на останалата част от суровинния пазар.

Проблем с доставките

Популярността на метала е присъщо проблематична. Търговците подозират, че няма да има достатъчно доставки, които да задоволят търсенето, защото две трети от добива на кобалт е от Демократична република Конго. Политическата нестабилност и съмненията за използване на детски труд в мините кара някои минни компании да напускат страната и да се стараят да увеличат добива в други части на света като Канада и Австралия. Тъй като цената на кобалта е скочила над два пъти от началото на годината - до 72 хил. долара на метричен тон, някои автомобилни компании се опитват да ограничат дългосрочните доставки и да договорят по-благоприятни цени.

Volkswagen, която си е поставила за цел да стане най-големият производител на електрически автомобили в света за десетилетие, полага усилия да си осигури по-евтин кобалт.

В началото на ноември представители на базираната във Волфсбург група коментираха, че за да осъществят плана си, водят преговори с няколко минни компании като Glencore, китайската Huayou Cobalt, американската Freeport-McMoran, Traxys и Eurasian Resources Group. Засега преговорите не са довели до желания за компанията резултат.

През следващата година цените на кобалта ще продължат да се покачват, макар и с по-бавни темпове, казва Каспер Роули, анализатор в Benchmark. Темпото на движение на цената може да се определи от Glencore, която по-рано през годината придоби две големи мини в Конго. При всяко закъснение на добива от тези мини обаче може да се стигне до голямо увеличение на цената, смята Роули.

Сребристосивият метал, който се добива като вторичен продукт от среброто и никела, е решаващ елемент в производството на литиево-йонните батерии, които захранват всичко от електроавтомобили до продукти на Apple. Тази година кобалтът значително надскочи пазара на суровини. Цената му нарасна със 120%, а суровинният индекс Bloomberg commodity index се понижи с 4%.

Пазарът на кобалт се е удвоил за една година – от 4 млрд. на 8 млрд. долара, според Bloomberg. Търговците и автопроизводителите залагат, че потребителите ще купуват все повече на електрическите автомобили, след като няколко страни се опитват драстично да намалят въглеродните емисии, забранявайки дизеловите и газовите автомобили, пише Quartz.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    samolevski avatar :-|
    Само Левски

    Канада и Австралия излизат на пазара.Цената на кобалта ще падне.Търсенето води до откриване на нови мини на други места по света.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK