С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 21 дек 2017, 18:32, 14562 прочитания

Amazon революция

Как компанията, основана от Джеф Безос през 1994 г., се превръща във все по-важен играч на много пазари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Никой не може да каже дали компания като Amazon щеше да съществува днес, ако не беше създателят й Джеф Безос. Дали някой друг предприемач щеше да измисли идея, която изоснови да промени начина, по който пазаруваме днес? Но е факт, че именно Безос превърна Amazon в абсолютния синоним на е-търговия. И компанията вече далеч не е просто електронен магазин за почти всеки продукт, но и производител, доставчик на облачни услуги, верига за органични храни, стрийминг платформа и много, много други дейности. Продажбите на гиганта растат със светкавични темпове - за миналата година достигнаха 136 млрд. долара, а за 2017 г. прогнозата е за 177 млрд. долара. Успехът направи създателя на компанията и най-богатия човек в света - неотдавна той надмина Бил Гейтс със състояние от над 100 млрд. долара.

В началото бе Безос


Безос поставя началото на Amazon през 1994 г. Две са идеите, които стоят в основата на компанията, която 23 години по-късно промени света, начина на правене на бизнес, размяната на информация, навиците на потребление и продължава да води след себе си нови и нови трансформации. Тогава Безос взема под внимание, че ползването на Интернет расте с 2300% на година. Хрумва му, че никъде няма на едно място милиони заглавия, до които потребителите да имат достъп. Така се ражда идеята за Amazon – като онлайн книжарница.

По това време Безос е на 30 години и вече е тръгнал по кариерния път на финансист от Ню Йорк. За да се впусне в приключението Amazon, той трябва да реши дали да захвърли работата си и да рискува. "След много разсъждения избрах по-малко сигурния път да следвам мечтата си и съм горд от този си избор", казва години след това в своята реч пред студентите от университета в Принстън през 2010 г.

Бизнесът започва от гаража на Безос, а самият той превозва първите пратки до пощата. "Може би някой ден ще може да си позволим мотокар", казва той в просторно интервю по-късно. В началото Amazon продава само книги – това е стока, която лесно се складира, не се разваля и има правилна форма. Когато бизнесът с книгите потръгва, Amazon включва в асортимента си музикални дискове и видео. В търсене на нови възможности за бизнеса си Безос се допитва до клиентите какво още биха искали да купуват по интернет. Един от тях отговаря: "Имам нужда от чистачки за стъклата на колата си. Бих искал да продавате чистачки." Този отговор сякаш изкрещява в главата на Безос, споделя той в просторно интервю за водещия Чарли Роуз през 2016 г. От този момент нататък той знае: Хората ще използват този нов начин на електронна търговия за абсолютно всичко.



Търговец на всичко

Постепенно Amazon разширява бизнеса си до степен, че действително става търговец за всичко. След книгите и дисковете идва услугата за сваляне на MP3, аудиокниги, игри, софтуер. След това към асортимента се добавят и физическите продажби на играчки, облекла и обувки, спортни продукти, стоки за дома, техника. Дружеството започва да произвежда е-четеца Kindle, таблети и устройството за телевизия Fire TV. За някои базови продукти пуска и собствената марка Amazon Basics. Компанията е най-голямата в световен мащаб за предоставянето на облачни услуги и най-големият електронен търговец в света, измерено по пазарна капитализация и оборот.

За революционна стъпка се смята навлизането на Amazon в търговията с храни - бизнес, при който бързината, качеството на доставката и добрата логистика са от ключово значение. През 2008 г. компанията пусна бета версия на услугата си и започна да тества модела през Amazon Fresh в Сиатъл. Истинското развитие обаче дойде през 2013 г., когато започна да разраства присъствието си из американските щати и по-големите градове: Ню Йорк, Сан Франциско, Лос Анджелис и редица други. В средата на миналата година Amazon Fresh прескочи океана и започна да доставя до домовете из Лондон в рамките на деня.

През тази година Amazon направи още един иновативен скок с представянето на проекта си Amazon Go - офлайн магазин от ново поколение, който премахва обслужващото звено "човек" и го заменя с "телефон". Amazon представи и видео, което показва как конкретно би работил този магазин. Преди да влезе в магазина, клиентът трябва да си свали апликацията на Amazon Go. При влизане само се маркира на специален четец за устройства и започва да пазарува. Всяка стока, която потребителят слага в торбата си, се засича с помощта на сензор и автоматично се трупа на сметката. След като е взел всичко необходимо, клиентът просто напуска магазина, без да се реди на опашки, да чака на касата, да рови за пари и карти в портмонето си. Апликацията на телефона изчислява колко е крайната сума и я изтегля от сметката на клиента. На излизане той получава само съобщение със своята фактура.

Пилотният проект е в Сиатъл. Освен това магазинът не е огромен. Той е разположен на малко над 150 кв. м и асортиментът му съдържа хляб, сирена, мляко, плодове и зеленчуци, пакетирана свежа храна стоки от първа необходимост. Въпреки че компанията отказва да съобщи какви са бъдещите й планове за развитието на този формат, вече се появиха информации, че проектът няма да остане само в рамките на американския пазар. The Guardian съобщи, че във Великобритания вече има регистрирана марката Amazon Go, което означава, че в някакъв момент магазинът на бъдещето ще се появи и там. Макар и да е в начална фаза, този проект има потенциала тотално да промени начина, по който всеки пазарува храни.

Много повече от онлайн бизнес
Джеф Безос

[Reuters]

За своите 23 години история Amazon навлизаше от сектор в сектор и го променяше, дори и това да означаваше да разруши всички познати структури в него, коментира изданието Fast Сompany, което обяви групата за най-иновативната корпорация в света за 2017 г. За разлика от Apple, Google или Microsoft Amazon не държи да има собствена почти затворена екосистема от приложения и услуги, а залага на отделни платформи, всяка от която обслужва собствените си клиенти по най-добрия начин. "Потребителите ни са лоялни към нас до момента, в който някой им предложи по-добра цена. Което много ми харeсва, тъй като е супермотивиращо за нас", казва милиардерът. Експериментите в различни области често им позволяват да създадат успешен модел. Пример е marketplace платформата на компанията - чрез натрупания си опит в онлайн търговията в един момент Amazon решава да позволи на всеки да продава каквото иска през сайта. Изградената логистична база на компанията може да бъде използвана от всеки външен търговец - естествено срещу определена цена. Облачните услуги Amazon Web Services, които бяха създадени за нуждите на компанията, вече е бизнес за 13 млрд. долара (за 2016 г.). Сред клиентите му са съвременни технологични символи като Airbnb и Netflix.

Amazon беше и първата компания, която осъзна потенциала на гласовия си асистент Alexa, за да създаде умен говорител - Echo. Той пък даде начало на изцяло нов бизнес за умни устройства за контрол на дома. Безос инвестира милиони в стартъпи за гласов контрол, които да добавят нови и нови функции към Alexa.

Неправителствената организация Institute for Local Self-Reliance направи изследване в началото на годината сред 3000 независими бизнеси в САЩ. И резултатите от него ясно показват какъв е ефектът Amazon. Като най-голяма заплаха те не определят големите вериги, високия наем или липсата на квалифицирани служители, а именно онлайн гиганта.

Но целта на гиганта далеч не е да "съсипе" дребните търговци. Амбицията на Безос е далеч по-голяма. Пример е сделката за веригата за органични храни Whole Foods за 13.7 млрд. долара, която хвърля ръкавици на водещите вериги хипермаркети. Пример беше сривът на акциите на гиганти като Wal-Mart след обявяване на придобиването. Безос тепърва ще интегрира бизнеса на Whole Foods, за да измисля нови модели, които тотално да променят пазаруването на храни.

Технологичният анализатор Бен Томпсън описва в блога си Stratechery много полезен модел, чрез който да разберем амбициите на Amazon, коментира сп. NewYorker. Според него философията на Безос е да разделя търговията на отделни парченца Lego - Томпсън ги нарича "основи". Някои от тях са насочени към бизнеса - облачни сървъри, бази данни, складове, камиони за доставки. Други - към потребителите: книги, музика, дрехи и т.н. Amazon прави пари, като позволява на клиентите си да комбинират тези "основи" по необичайно удобен и ефективен начин. Така един търговец може да управлява цялата си фирма през екосистемата на Amazon, като използва облачните услуги на Amazon и доставки от складовете. Според Томпсън придобиването на Whole Foods дава достъп на Amazon до нови хранителни "основи" като плодове, зеленчуци и месо. Това пък ще й позволи в бъдеще да пусне нови услуги, чрез които земеделски стопани и малки производители ще могат да продават, да складират и да оставят продуктите си. Ресторантите пък ще могат да зареждат от тях. Подобен модел въобще не изглежда невероятен и трудно постижим. Което само показва начина на мислене и философията на правене на бизнес на Безос. Както самият той казва: "Имам най-добрата професия в света, защото мога да работя в бъдещето."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие "А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие

Силните резултати идват след по-добро представяне във всички сегменти от дейността на телекома

16 окт 2019, 698 прочитания

MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара

Целта на американския казино оператор е да подобри баланса си

16 окт 2019, 786 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Свилоза" спря работа заради недоставена дървесина от Северозападното предприятие

Производителят на целулоза има да получава 50 хил. тона суровина за 2016 и 2017 г. от държавната компания

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10