Хората, които звънят два пъти

Куриерският бизнес расте главоломно заради интернет търговията, а хората изпращат все по-странни неща в кашон

В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки
В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки    ©  Надежда Чипева
В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки
В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки    ©  Надежда Чипева

Тихомир Георгиев е шофьор куриер в "Спиди" от близо пет години. Казва, че за това време е видял всичко и няма нещо, което да може да го изненада. Случвало се е и да доставя пратка на адрес, на който го посрещат с насочено към него оръжие. "В началото съм се плашил, но и с това се свиква. А и вече хората ни разпознават и не се страхуват от непознатия, който звъни на вратата им", допълва той.

В седмиците преди Коледа е различно. Получателите на пратки ще са наистина щастливи да видят куриера на вратата си. Според проучване на сайта pazaruvaj.com 81% от активните интернет потребители ще предпочетат да купят поне някои от коледните подаръци за близките си онлайн.

Това, разбира се, ще увеличи многократно обема на доставките и ще значи многократно повече работа за Георгиев и неговите колеги - невидимите двигатели на интернет търговията.

Навсякъде, по всяко време

Георгиев може да си спомни с точност какво и къде е доставял преди два или четири месеца, познава добре района, в който работи, и вече е станал приятел с много от клиентите. Сред най-нестандартните места, на които е носил пратка, е писта Лалето на Витоша, където се качил в много трудни условия. Той не намира работата си за тежка и казва, че му носи удоволствие. По думите му системите на компанията функционират така, че шансът за грешки и закъснения е минимален.

Колегата му Васил Нешев пък е попаднал в акция на ГДБОП. "Имах в един и същ вход на блок няколко пратки за различни етажи и започнах от най-горния. Докато слизах по стълбите се оказа, че хората, които засичам, са цивилни полицаи, които ме питаха къде отивам и какво карам на адреса. Човекът си беше поръчал обувки", спомня си Нешев. Оказва се, че полицаите ще извършат операция на същия адрес и молят куриера да съдейства, като звънне на вратата, за да може екипът да нахлуе, когато тя е отворена. "Изобщо не знаех дали това е редно, докато съм на работа, но стана така, както поискаха. Звъннах, полицаите влязоха и арестуваха всички в апартамента за разпространение на наркотици", завършва Нешев.

Той също е във фирмата от пет години, а сега с екипа си от четирима души отговаря за квартал "Манастирски ливади". "За времето, прекарано като куриер, имам безброй случки", казва той. Това, което се помни от срещите с получателите на пратки, обаче не са само екшън сцените. "Контактите с хората те учат на много неща. Има много любезни клиенти и изключителни моменти. Веднъж доставях пратка на възрастна жена в Бояна, която ме посрещна със "Заповядай, синко, влез, стопли се", искаше да ме почерпи, а накрая настоя да ми даде домашни яйца и ракия за вкъщи", казва той.

Джуджетата на Дядо Коледа

Работният ден и за двамата куриери започва между 7:00 и 8:30 ч., когато в логистичната база на "Спиди" в СО МАТ в столичния квартал "Горубляне" нощният етап на разпределение на пратките вече е приключил. В часовете около и преди 7:00 задръствания по улиците все още няма, но в базата трафикът вече е значителен, автомобилите се зареждат и потеглят към точките на доставка, било то офиси на компанията или частни адреси. Трафикът е бил силен и във вечерните часове на предишния ден, когато в центъра са пристигали камионите, които осъществяват първата стъпка от тъй наречения импорт, или накратко доставят в разпределителния център пакетите, идващи от други точки на София, страната и чужбина. Те пристигат в големи метални контейнери или множество червени кутии, в които са пратките със съдържание до 3 кг.

После всичко се сортира и се разпределя за товарене към съответния изход на базата, където чакат превозните средства и куриери, обслужващи районите в източната част на града. Спиди има 11 регионални разпределителни центъра, а този в логистичния център СО МАТ е най-големият за компанията. Това не е изненадващо, предвид факта, че най-значителната част от пратките са с адрес "от" или "за" София-град.

Фотогалерия: В кухнята на куриерския бизнес

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Цялата галерия

Обичайно през базата преминават около 60 - 70 хил. пратки дневно, но в дни на големи разпродажби и около Коледа обемите се увеличават с 35 - 40%. Сега също е така. В дните преди Коледа всеки от 120-те заети в "Горубляне" куриери ще посети над 100 адреса дневно, изминавайки между 80 и 100 км вместо 50 или 60 км, характерни за обичайните работни дни. Така, като минимум за един ден, целият куриерски екип на базата ще измине в източните райони на столицата разстояние, равняващо се в километри на разстоянието между София и Пекин. Ако вземем предвид и километрите, които изминават 820-те превозни средства на компанията по пътищата на България, ежедневно преминаваното от куриерите на "Спиди" разстояние ще надмине дистанцията между Северния и Южния полюс на планетата.

За да обслужи силната коледна кампания, фирмата е пренасочила част от своите ресурси. "Нямаме практика да ползваме подизпълнители или хора на граждански договори, защото при нас се обръща голямо внимание на сигурността. Ние познаваме всеки куриер и знаем къде е и какво носи във всеки един момент. За да обслужим пратките в тази кампания, сме пренасочили екипи. В момента услугата "Градски куриер", която е много бърза, е спряна точно поради тази причина", казва Иван Тотев, мениджър "Бизнес развитие" в "Спиди".

Силата на интернет

През 2016 г. в българските си операции "Спиди" е обработила 16.2 млн. пратки, а през 2017 г. те ще са около 10% повече. Куриерите, които са доставили тези пратки до адреси в страната, са 700 от близо 1100 те служители на компанията.

Причината за този ръст е предимно интернет търговията. В последните години пазарът на куриерски услуги в България е в нестихващ възходящ тренд. Според годишния доклад на КРС приходите от куриерска дейност през 2016 г. възлизат на 305 млн. лв., което е увеличение с 27% спрямо година по-рано. За сравнение - ръстът през 2015 г. е бил 4%, а през 2014 г. 16%. Очакванията са през 2017 г. ръстът да е значителен.

Броят на обработените пратки през 2016 г. е бил 136 млн., което означава по около 19 пратки на глава от населението годишно. Повечето поръчващи предпочитат доставката да е до домовете им.

По данни от независими изследвания 1.3 млн. българи са пазарували онлайн през 2016 г., а оборотът от онлайн търговията в страната възлиза на 1 млрд. лв. Предварителните оценки за приходите през 2017 г. говорят за ново порастване на пазара. "При "Спиди" ръстът на приходите ще е подобен на ръста на пратките, или около 10%, но ще дадем повече подробности за резултатите си до края на януари", казва Данаил Данаилов, член на борда на директорите на дружеството. Неговата прогноза е, че онлайн търговията ще продължи да е основен фактор на растежа в индустрията и това ще остане така поне в следващите 4-5 години. Ръстът на икономиката в региона обаче също има отношение и ефект върху сектора.

А що се отнася до поръчките онлайн, според данни на НСИ водещи са стоките от категории Облекла (77,2%)*, Стоки за дома (24,2%)* и Пътувания и хотелски резервации (23,4%)*. През 2016 г. скок има почти във всички други сегменти, като той е по-чувствителен в продажбите на електроника, билети за събития и книги. Мобилните телефони и таблетите пък са били най-продаваните стоки в платформата OLX, следват го модните стоки и стоките за бебето и детето.

И луканки за децата в Германия

Хората, които доставят пратките, също имат своите наблюдения върху пазара. И Тихомир Георгиев, и Васил Нешев са работили в различни райони на София, но нямат впечатление търсенето да се различава съществено в по-елитните и по-малко привлекателните квартали на града. "Навсякъде се поръчва от всичко – и техника, и бутикови неща, и употребявани вещи. Усеща се обаче, че клиентите си поръчват по-хубави и по-скъпи стоки, което говори, че доходите им растат", казва Нешев. Куриерите доставят буквално всичко, от миниатюрни бижута до хладилници. Обикновено са наясно с това какво носят, защото то е описано в съдържанието на товарителниците, при съмнения пък могат да проверят пратката на скенер.

"Има хора, които приемат забавяния или обърквания с разбиране, има и такива, които не чак толкова. В такава ситуация опитвам да обясня нещата", казва Тихомир Георгиев. Като цяло той се стреми винаги да е в услуга на клиента. "Случвало се да доставяме хладилник, който трябваше да качим до 10-ия етаж без асансьор, защото беше доста голям и просто не влизаше в него. Качихме го трима души до 5-ия или 6-ия етаж и жената, която го беше поръчала, каза да го оставим там, защото не иска да ни мъчи повече. Отговорих й, че като сме качили шест етажа, ще качим и още четири. Въпросът беше, че хладилникът не влизаше и през вратата на апартамента. Оттам нататък не знам какво е станало, ние го оставихме пред жилището", разказва Георгиев.

Той помни и опит на клиент да изпрати замразена риба по куриер, въпреки че доставките на храна не са разрешени. Този случай далеч не е изолиран и всички компании в сектора изпитват трудности с подобни пратки, които хората правят на собствен риск. Практиката и извън "Спиди" е показала многократни опити за чужбина да бъдат изпращани храни, маскирани или скрити в нещо. Така например луканки са били увивани в зимни шапки. Буркани с домашна лютеница пък многократно са оставяли своя мазен отпечатък върху кашона заради счупване, защото не са опаковани добре. "В Европа нерегламентирани или лошо опаковани пратки се конфискуват и могат да бъдат унищожени в логистичния център. Ние не ги унищожаваме, а ги отделяме и се обаждаме на клиента да обясним. Случвало се е да получим отговор, че ще оставим децата гладни в Германия. Много е важно да се знае, че "Спиди" държи да отговаря на всички европейски изисквания и не можем да правим компромиси", казва Иван Тотев, мениджър "Бизнес развитие".

В офисите на българските куриери могат да се видят всякакви неща, които говорят за все по-широкия обем на онлайн пазара: от опакована в прозрачно фолио видимо стара предна броня на автомобил, през тенекии, пълни с пчелен мед и коренища от питомна къпина, та до ляв сандал, изгубил някъде своята половинка.

Тихомир и Васко возят нещата, които хората пращат, без да ги коментират. Номер едно в списъка на Георгиев е верига за багер. Нешев пък вероятно още дълго ще помни деня, в който е возил детска играчка на батерии. Тя се включила и озвучавала камиона с типичните монотонни електронни звуци в рамките на половин работен ден.

* процентите са изчислени на база брой лица, купували стоки онлайн

Още от Капитал