Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 23 дек 2017, 10:00, 23191 прочитания

Хората, които звънят два пъти

Куриерският бизнес расте главоломно заради интернет търговията, а хората изпращат все по-странни неща в кашон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Силата на интернет

През 2016 г. в българските си операции "Спиди" е обработила 16.2 млн. пратки, а през 2017 г. те ще са около 10% повече. Куриерите, които са доставили тези пратки до адреси в страната, са 700 от близо 1100 те служители на компанията.

Причината за този ръст е предимно интернет търговията. В последните години пазарът на куриерски услуги в България е в нестихващ възходящ тренд. Според годишния доклад на КРС приходите от куриерска дейност през 2016 г. възлизат на 305 млн. лв., което е увеличение с 27% спрямо година по-рано. За сравнение - ръстът през 2015 г. е бил 4%, а през 2014 г. 16%. Очакванията са през 2017 г. ръстът да е значителен.


Броят на обработените пратки през 2016 г. е бил 136 млн., което означава по около 19 пратки на глава от населението годишно. Повечето поръчващи предпочитат доставката да е до домовете им.

По данни от независими изследвания 1.3 млн. българи са пазарували онлайн през 2016 г., а оборотът от онлайн търговията в страната възлиза на 1 млрд. лв. Предварителните оценки за приходите през 2017 г. говорят за ново порастване на пазара. "При "Спиди" ръстът на приходите ще е подобен на ръста на пратките, или около 10%, но ще дадем повече подробности за резултатите си до края на януари", казва Данаил Данаилов, член на борда на директорите на дружеството. Неговата прогноза е, че онлайн търговията ще продължи да е основен фактор на растежа в индустрията и това ще остане така поне в следващите 4-5 години. Ръстът на икономиката в региона обаче също има отношение и ефект върху сектора.

А що се отнася до поръчките онлайн, според данни на НСИ водещи са стоките от категории Облекла (77,2%)*, Стоки за дома (24,2%)* и Пътувания и хотелски резервации (23,4%)*. През 2016 г. скок има почти във всички други сегменти, като той е по-чувствителен в продажбите на електроника, билети за събития и книги. Мобилните телефони и таблетите пък са били най-продаваните стоки в платформата OLX, следват го модните стоки и стоките за бебето и детето.



И луканки за децата в Германия


Хората, които доставят пратките, също имат своите наблюдения върху пазара. И Тихомир Георгиев, и Васил Нешев са работили в различни райони на София, но нямат впечатление търсенето да се различава съществено в по-елитните и по-малко привлекателните квартали на града. "Навсякъде се поръчва от всичко – и техника, и бутикови неща, и употребявани вещи. Усеща се обаче, че клиентите си поръчват по-хубави и по-скъпи стоки, което говори, че доходите им растат", казва Нешев. Куриерите доставят буквално всичко, от миниатюрни бижута до хладилници. Обикновено са наясно с това какво носят, защото то е описано в съдържанието на товарителниците, при съмнения пък могат да проверят пратката на скенер.

"Има хора, които приемат забавяния или обърквания с разбиране, има и такива, които не чак толкова. В такава ситуация опитвам да обясня нещата", казва Тихомир Георгиев. Като цяло той се стреми винаги да е в услуга на клиента. "Случвало се да доставяме хладилник, който трябваше да качим до 10-ия етаж без асансьор, защото беше доста голям и просто не влизаше в него. Качихме го трима души до 5-ия или 6-ия етаж и жената, която го беше поръчала, каза да го оставим там, защото не иска да ни мъчи повече. Отговорих й, че като сме качили шест етажа, ще качим и още четири. Въпросът беше, че хладилникът не влизаше и през вратата на апартамента. Оттам нататък не знам какво е станало, ние го оставихме пред жилището", разказва Георгиев.

Той помни и опит на клиент да изпрати замразена риба по куриер, въпреки че доставките на храна не са разрешени. Този случай далеч не е изолиран и всички компании в сектора изпитват трудности с подобни пратки, които хората правят на собствен риск. Практиката и извън "Спиди" е показала многократни опити за чужбина да бъдат изпращани храни, маскирани или скрити в нещо. Така например луканки са били увивани в зимни шапки. Буркани с домашна лютеница пък многократно са оставяли своя мазен отпечатък върху кашона заради счупване, защото не са опаковани добре. "В Европа нерегламентирани или лошо опаковани пратки се конфискуват и могат да бъдат унищожени в логистичния център. Ние не ги унищожаваме, а ги отделяме и се обаждаме на клиента да обясним. Случвало се е да получим отговор, че ще оставим децата гладни в Германия. Много е важно да се знае, че "Спиди" държи да отговаря на всички европейски изисквания и не можем да правим компромиси", казва Иван Тотев, мениджър "Бизнес развитие".

В офисите на българските куриери могат да се видят всякакви неща, които говорят за все по-широкия обем на онлайн пазара: от опакована в прозрачно фолио видимо стара предна броня на автомобил, през тенекии, пълни с пчелен мед и коренища от питомна къпина, та до ляв сандал, изгубил някъде своята половинка.

Тихомир и Васко возят нещата, които хората пращат, без да ги коментират. Номер едно в списъка на Георгиев е верига за багер. Нешев пък вероятно още дълго ще помни деня, в който е возил детска играчка на батерии. Тя се включила и озвучавала камиона с типичните монотонни електронни звуци в рамките на половин работен ден.

* процентите са изчислени на база брой лица, купували стоки онлайн
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чирпанската тайна на българската бира Чирпанската тайна на българската бира

Базираната в града "Булмалц" е най-големият производител на малц за пивоварната индустрия в страната

5 апр 2020, 396 прочитания

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Малките и средните предприятия ще получат 13.7 млн. лв. във ваучери

Две трети от средствата са за IT услуги, останалите субсидии са за емитиране на ценни книжа

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10