НАП иска да създаде регистър на собствениците на е-магазини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НАП иска да създаде регистър на собствениците на е-магазини

НАП иска да създаде регистър на собствениците на е-магазини

Промени в наредба предлагат търговците да посочват името на електронния магазин, собственика, както и вида продавани стоки

17581 прочитания

© Stringer


Националната агенция за приходите планира да създаде регистър на собствениците на електронни магазини в страната. Към момента в преобладаващата част от онлайн магазините няма информация за търговеца, извършващ продажби през него. Целта е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговската дейност. Освен това тези данни ще бъдат видими и за потребителите, като всяко лице ще може да извършва справка за собственика на определен електронен магазин.

Подаване на информация

Предвижда се подаването на информацията от електронните търговци към НАП да се извършва по електронен път, за което ще е необходимо съответният търговец да разполага с електронен подпис. Задължените лица ще трябва да посочват името на електронния магазин, собственика, както и вида продавани стоки.

Новата регулация се предлага чрез промени в Наредбата за отчитане на продажби в търговските обекти, която задава основно регулация за търговците на горива, обявявани вече публично. Пълният пакет изменения бяха пуснати за публично обсъждане на портала strategy.bg и сайта на финансовото министерство миналата седмица. Приемането на становища по предложените от Министерството на финансите текстове приключва на 21 януари 2018 г.

Ако се приеме наредбата, търговците ще имат месец за подаване на информация.

Оборотите в бранша

Електронната търговия е все по-често използвана в страната. Според анализ на Nielsen декларираните доходи на онлайн магазините у нас надхвърлят 340 млн. лв. годишно. По данни на Националния статистически институт огромната част от потребителите, пазарували в интернет (87.5%), са използвали български електронни магазини, а 35% от тях – интернет магазини в рамките на Европейския съюз. Затова от известно време приходната агенция е насочила усилия да въведе допълнително прозрачност в този тип търговия. През април 2016 г. в дирекция "Контрол" на НАП беше създаден отдел "Електронен одит", чиято цел е да осъществява мониторинг на търговията в интернет. В рамките на миналата година те са извършили над 100 проверки, като са установили недекларирани данъци и осигуровки на обща стойност над 1.6 млн. лв.

Отделно чуждестранните фирми, които имат оборот от над 35 000 евро на територията на страната, са задължени да се регистрират по местния Закон за данък добавена стойност, независимо дали са с българско или друго седалище. Да се докаже подобна дейност обаче не е особено лесно, тъй като засега липсва синхрон между данъчните служби от Европейския съюз. В такъв случай от НАП може да търсят съдействие от операторите на платежни карти. В страната пък проверки се правят и през информация от куриерски фирми.

Националната агенция за приходите планира да създаде регистър на собствениците на електронни магазини в страната. Към момента в преобладаващата част от онлайн магазините няма информация за търговеца, извършващ продажби през него. Целта е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговската дейност. Освен това тези данни ще бъдат видими и за потребителите, като всяко лице ще може да извършва справка за собственика на определен електронен магазин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK