Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 яну 2018, 10:27, 4829 прочитания

Космическата одисея на частните инвеститори

Частните капитали в сектора нарастват, докато разходите по изстрелването на летателните апарати намаляват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От години Космосът е инвестиционна област, запазена ексклузивно за компании със сериозна правителствена подкрепа. Причината е, че изстрелването на летателен апарат в Космоса е изключително скъпо поради огромните количества енергия, необходими за преодоляването на гравитацията, екологичните проблеми, които го съпътстват, и спецификата на площадките, от които то се извършва. Привилегиите на големите обаче са на път бъдат поставени под въпрос, докато редица стартиращи компании, ползващи се с финансовата подкрепа на големите корпорации, се опитват да пробият и променят тази трудна област, показва специализирано проучване на Financial Times.

Стартъпи в Космоса


В началото на тази година основаната от предприемача Грег Уайлър OneWeb очаква да изстреля първите си 10 спътника в орбита, поставяйки началото на сателитна мрежа от 648 летателни апарата, които от компанията се надяват да оформят най-голямото съзвездие от спътници в света. Въпреки че за момента OneWeb няма дори и един сателит в орбита, компанията е успяла да набере над 1.5 млрд. долара през последните две години, като е получила финансиране основно от SoftBank, Qualcomm, Airbus и дори Coca-Cola.

OneWeb обаче не е единствената компания, която се радва на интереса на инвеститорите. Потенциалната търговска изгода е привлякла световноизвестни предприемачи като Джеф Безос и Илън Мъск в тази надпревара за революционизиране на космическата индустрия.

Три стартиращи компании са привлекли инвестиции от над 1 млрд. долара всяка: OneWeb от SoftBank, Blue Origin от основателя на Amazon Джеф Безос и SpaceX на Илън Мъск от Google и Fidelity. Средният обем на финансиране на стартъпи също нараства, като от 500 хил. долара през 2015 г. е достигнала 1.6 млн. долара през 2016 г., ако бъде изключена Blue Origin. В известна степен това компенсира и намаляващия брой на сделките, който от PwC обясняват като цялостна тенденция в сферата на фондовете за инвестиране на рисков капитал. С оглед на това нарастването на инвестициите в космически предприятия е сериозно. За последните пет години обемът на инвестициите в космически стартъпи е достигнал 3.8 млрд. долара, докато за периода 2000 - 2005 г. е бил едва 239.9 млн.
"Космосът, който доскоро институциите считаха за прекалено рискована и скъпа сфера за инвестиране освен за големите сателитни оператори, се превръща във все по-нормална област на дейност."
Марк Богет, бивш анализатор и фонд мениджър, основател на Seraphim Capital, първия по рода си фонд, предназначен изцяло за инвестиции в стартиращи компании, разработващи космически проекти.

Сателитите



Космическата реалност обаче е малко по-сложна. Изстрелването на ракети, което понякога наблюдаваме по телевизията, всъщност представлява едва една малка част от инвестициите в космически проекти. По-голямата част от средствата, преобладаващо частни, са концентрирани в изстрелването на орбитални летателни апарати като предаватели на сателитна телевизия и GPS локатори. Общите разходи на частни компании за сателити са били близо 258.3 млрд. долара през 2016 г., или около 76.1% от всички инвестиции в космически проекти.

Този сектор обаче е на път да се промени драстично, докато разходите за изстрелване на космически апарат намаляват значително. Причината, обяснява Рупърт Пиърс, главен изпълнителен директор на работещата със SpaceX Inmarsat, е разработването на ракети за многократна употреба. "Цената на изстрелването на 6-тонен сателит в орбита е изключително висока. Тенденцията обаче е тя да намалява, докато разработките на ракети за многократна употреба все повече свиват разходите на космическите компании. Някой космически оператори вече са постигнали многократни успехи при спасяването на своите ракети, а по-смелите дори са направили няколко успешни приземявания на летателни апарати. Очевидно е, че ако можете да използвате една ракета отново и отново, това би намалило драстично цената на едно космическо пътуване и би променило цялата икономика на космическите проекти", разказва Пиърс пред Financial Times.

За момента обаче достъпните космически пътувания остават по-скоро концепция, отколкото реалност, а стартиращите компании тепърва ще трябва да оправдаят средствата, които са получили.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 6 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 5575 прочитания

Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара 1 Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара

Dawn Polymer е един от най-големите печеливши в света от повишеното търсене

29 мар 2020, 1847 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Airbus настига конкурента Boeing след поръчка за 435 самолета

Европейският авиопроизводител може да задмине американския си конкурент по годишни продажби на самолети

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10