От години Космосът е инвестиционна област, запазена ексклузивно за компании със сериозна правителствена подкрепа. Причината е, че изстрелването на летателен апарат в Космоса е изключително скъпо поради огромните количества енергия, необходими за преодоляването на гравитацията, екологичните проблеми, които го съпътстват, и спецификата на площадките, от които то се извършва. Привилегиите на големите обаче са на път бъдат поставени под въпрос, докато редица стартиращи компании, ползващи се с финансовата подкрепа на големите корпорации, се опитват да пробият и променят тази трудна област, показва специализирано проучване на Financial Times.
Стартъпи в Космоса
В началото на тази година основаната от предприемача Грег Уайлър OneWeb очаква да изстреля първите си 10 спътника в орбита, поставяйки началото на сателитна мрежа от 648 летателни апарата, които от компанията се надяват да оформят най-голямото съзвездие от спътници в света. Въпреки че за момента OneWeb няма дори и един сателит в орбита, компанията е успяла да набере над 1.5 млрд. долара през последните две години, като е получила финансиране основно от SoftBank, Qualcomm, Airbus и дори Coca-Cola.
OneWeb обаче не е единствената компания, която се радва на интереса на инвеститорите. Потенциалната търговска изгода е привлякла световноизвестни предприемачи като Джеф Безос и Илън Мъск в тази надпревара за революционизиране на космическата индустрия.
Три стартиращи компании са привлекли инвестиции от над 1 млрд. долара всяка: OneWeb от SoftBank, Blue Origin от основателя на Amazon Джеф Безос и SpaceX на Илън Мъск от Google и Fidelity. Средният обем на финансиране на стартъпи също нараства, като от 500 хил. долара през 2015 г. е достигнала 1.6 млн. долара през 2016 г., ако бъде изключена Blue Origin. В известна степен това компенсира и намаляващия брой на сделките, който от PwC обясняват като цялостна тенденция в сферата на фондовете за инвестиране на рисков капитал. С оглед на това нарастването на инвестициите в космически предприятия е сериозно. За последните пет години обемът на инвестициите в космически стартъпи е достигнал 3.8 млрд. долара, докато за периода 2000 - 2005 г. е бил едва 239.9 млн.
Марк Богет, бивш анализатор и фонд мениджър, основател на Seraphim Capital, първия по рода си фонд, предназначен изцяло за инвестиции в стартиращи компании, разработващи космически проекти.
Сателитите
Космическата реалност обаче е малко по-сложна. Изстрелването на ракети, което понякога наблюдаваме по телевизията, всъщност представлява едва една малка част от инвестициите в космически проекти. По-голямата част от средствата, преобладаващо частни, са концентрирани в изстрелването на орбитални летателни апарати като предаватели на сателитна телевизия и GPS локатори. Общите разходи на частни компании за сателити са били близо 258.3 млрд. долара през 2016 г., или около 76.1% от всички инвестиции в космически проекти.
Този сектор обаче е на път да се промени драстично, докато разходите за изстрелване на космически апарат намаляват значително. Причината, обяснява Рупърт Пиърс, главен изпълнителен директор на работещата със SpaceX Inmarsat, е разработването на ракети за многократна употреба. "Цената на изстрелването на 6-тонен сателит в орбита е изключително висока. Тенденцията обаче е тя да намалява, докато разработките на ракети за многократна употреба все повече свиват разходите на космическите компании. Някой космически оператори вече са постигнали многократни успехи при спасяването на своите ракети, а по-смелите дори са направили няколко успешни приземявания на летателни апарати. Очевидно е, че ако можете да използвате една ракета отново и отново, това би намалило драстично цената на едно космическо пътуване и би променило цялата икономика на космическите проекти", разказва Пиърс пред Financial Times.
За момента обаче достъпните космически пътувания остават по-скоро концепция, отколкото реалност, а стартиращите компании тепърва ще трябва да оправдаят средствата, които са получили.
От години Космосът е инвестиционна област, запазена ексклузивно за компании със сериозна правителствена подкрепа. Причината е, че изстрелването на летателен апарат в Космоса е изключително скъпо поради огромните количества енергия, необходими за преодоляването на гравитацията, екологичните проблеми, които го съпътстват, и спецификата на площадките, от които то се извършва. Привилегиите на големите обаче са на път бъдат поставени под въпрос, докато редица стартиращи компании, ползващи се с финансовата подкрепа на големите корпорации, се опитват да пробият и променят тази трудна област, показва специализирано проучване на Financial Times.
0 коментара