Търговците на храни: Нови магазини и продължаващ растеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговците на храни: Нови магазини и продължаващ растеж

Търговците на храни: Нови магазини и продължаващ растеж

Мениджърите на шестте най-големи вериги в сектора представят своите планове за 2018 г.

Мара Георгиева
16965 прочитания

© Надежда Чипева


Малко над 9 млрд. лв. е оборотът на топ 100 на най-големите търговци на дребно в България за 2016, като ръстът спрямо 2015 г. е 10%. Резултатите за 2017 ще станат ясни по-късно през годината, но, ако се съди по отговорите на управителите на най-големите вериги за бързооборотни стоки, те отново ще са възходящи.

Анкетата очертава няколко основни тенденции в сектора за 2017. Най-отчетлив е растящият брой на обектите за продажба. Веригите работят повече с местни доставчици – фермери, млеко- и месопреработватели и др., някои от които продават и в обекти в чужбина. Отчетлива тенденция е и предлагането на повече био- и здравословни продукти в магазините – резултат от нарастващо търсене.

В последните три години от пазара на бързооборотни стоки отпаднаха три големи вериги. През есента на 2015 г. германската Rewe Group обяви, че ще изтегли от страната дискаунтъра си Penny Market. През 2016 г. затвориха врати последните магазини на Carrefour в България, а през пролетта на 2017 г. спря дейността си и веригата "Пикадили". В края на 2017 обаче в страната стъпи македонската КАМ, която е от типа "хард дискаунт".

"Капитал" попита мениджърите на шестте най-големите вериги за храни какво очакват. Ето и въпросите, които им зададохме:

1. Какъв е трендът на отминалата 2017 г., каква беше годината за компанията?

2. Какви са плановете за нови търговски обекти и инвестиции през 2018 г.?
3. Кои ще са определящите тенденции в потребителското търсене през 2018 г.? 4. Какви са прогнозите ви за развитие на пазара през 2018 г.?

5. Какви са промените в онлайн търговията, какъв е планът ви за онлайн продажби?

Димитър Спасов
Фотограф: Надежда Чипева

Димитър Спасов, председател на управителния съвет на "Кауфланд България": Предстои мащабно разширяване на централния ни склад

1. През 2017 г. запазихме лидерското място в сектора на бързооборотни стоки както по отношение на приходи и оборот, така и като клиентопоток. Въведохме нова концепция в изграждането на обектите си. Тя има за цел да улесни максимално клиентите и да направи пазаруването още по-лесно и по-бързо. Първият ни обект, построен и проектиран по новата концепция, беше открит във Варна през октомври 2017. До средата на декември 2017 пет от съществуващите ни филиали в София, Варна, Пловдив и Враца бяха реновирани.

2. През 2018 планираме да открием 2 нови хипермаркета – във Велико Търново и във Варна. Също така ще продължим с модернизацията на филиалите в страната. Планираните инвестиции през 2018 г. възлизат на 100 млн. лв. Предстои мащабно разширяване на централния ни склад в с. Стряма, който ще надградим с още 25 хил. кв.м.

3. В забързаното ежедневие най-важното и ценното за потребителите е времето. Затова решенията им за покупка са ориентирани към места, в които могат да намерят богат и разнообразен асортимент с гарантирано качество. Българският клиент продължава да цени високо комбинацията между качество, ексклузивни цени и изненадващи промоции.

4. Българските потребители стават все по-взискателни и изборът им при пазаруване е все по-осъзнат. "Kaufland България" изпревари тази тенденция. Поставихме силен акцент върху качеството, разпознаваемите и доказани марки, здравословния начин на живот, но това, което запазихме, са възможността за огромен избор и характерното за "Kaufland България" съотношение между цена и качество.

5. Потребителите все още предпочитат да купуват стоки, чието качество имат възможността да проверят преди покупка и които да избират на място. Проект за онлайн търговия е в тестова фаза, но фокусът ни продължава да е върху развитието на пълния потенциал, който "живата" търговия може да предложи.

Атила Йенисен
Фотограф: Николай Дойчинов

Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на "Метро България": Ще променим секторите "Млечни продукти" и "Риба"

1. През 2017 г. в "Метро България" успяхме да постигнем растеж за бизнеса си с над 4%, а също така и да увеличим печалбата си. Решихме да подкрепим и защитим автентичните български земеделски продукти. През октомври 2017 г. дадохме старт на новите си биоотдели във всички 11 магазина на компанията. А през ноември 2017 г. дадохме и нов старт на своите винени отдели.

2. В навечерието на 2018 г. "Метро" инвестира над 4 млн. лв. в откриването на нов логистичен център за доставка на хранителни продукти за ресторанти и хотели. "Метро" инвестира и в нова дистрибуционна платформа във Варна, която ще открием в началото на юни 2018 г.

През 2018 ни предстои рестарт на секторите "Млечни продукти" и "Риба". Една сериозна и важна инвестиция и специален интерес е нашият ангажимент към локалните земеделски производители. С тяхна помощ през 2018 г. предстои да изнесем български розови домати в четири европейски държави.

3. Смятам, че особено в големите български градове предпочитанието на клиентите да излизат и да се хранят извън дома ще нараства. Ето защо ние ще продължим да поставяме фокус върху предлагането на качествени услуги и решения за хорека сектора, за да му помогнем да се справи с новите предизвикателства. Българите започват да развиват предпочитание и вкус към нови ястия и нови световни кухни.

4. Настроени сме оптимистично - 2018 обещава да е година на просперитет и растеж.

Милена Драгийска
Фотограф: Надежда Чипева

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България": Ще продължим устойчивото си партньорство с българските производители

1. През 2017 открихме втория ни логистичен център в с. Кабиле, инвестицията в който беше над 80 млн. лева. С това създадохме нови 150 работни места в региона. Отворихме магазини на места, където до този момент Lidl не присъстваше – като Самоков и Балчик, и инвестирахме в сериозно обновяване на магазинната ни мрежа. Пуснахме продуктовата линия "Родна стряха" с висококачествени продукти от български производители.

2. През 2018 планираме да открием поне 5 нови магазина, като интерес за нас представляват столицата и Черноморието. Преди малко повече от година представихме новата ни филиална концепция, по която строим всички наши нови обекти. Тя e с много повече удобства за клиентите, подобрена работна среда за служителите и грижа за околната среда. Ще продължим и с обновяването на част от магазините.

3. Част от тези тенденции вече ясно се очертаха през 2017 г. и естествено през 2018 г. ще продължат да оформят потребителското поведение. Ако трябва да направя своеобразна обиколка из магазина, ще започна с това, че обновихме асортимента на прясно изпечените хлебни изделия. Свежите плодове и зеленчуци винаги ще бъдат основна част от трапезата на българина. Предстои да предложим нови продукти към селекцията "Родна стряха", като осигуряваме на българските производители реални шансове за развитие и излизане на чужди пазари.

4. Надявам се, че ще се запази положителната тенденция на нарастващо потребление, както и че ще можем да разчитаме на предсказуема и стабилна икономическа среда.

5. Факт е, че онлайн пазаруването навлиза все по-активно. Тази стъпка обаче изисква много сериозна и мащабна подготовка, свързана с покриването на сериозни изисквания и цялостна реорганизация на работните процеси. За да навлезем в онлайн търговията, трябва да сме абсолютно сигурни, че можем да гарантираме тези качество и свежест по начина, по който ги гарантираме в момента в стационарните ни магазини. Едновременно с това в онлайн бизнеса говорим за съвсем различна логистика – налице е и сериозно разходно перо. Вярваме в онлайн търговията, но желанието за социални срещи е в народопсихологията на българина. Затова смятаме, че стационарната търговия също продължава да има своето важно място в навиците за пазаруване.

Бойко Сачански, управител на "Билла България": През 2018 г. ще открием между 8 и 10 магазина

1. През 2017 открихме 8 нови обекта "Билла". Започнало е строителството на още 2, които ще бъдат открити в началото на 2018 – един във Варна и един в София. Един среден обект на "Билла" създава около 30 работни места, но някои могат да достигнат и 100. Основно реконструирани бяха 7 магазина, а в други 15 бе направен т.нар. софт рефреш. Със 118 магазина в страната "Билла" е на първо място по брой на търговските обекти. Надявам се да сме номер едно и по темп на растеж, но дали това е така ще стане ясно по-късно през годината, когато излязат резултатите.

2. През 2018 г. ще бъдат открити между 8 и 10 магазина "Билла" и ще бъдат направени 9 основни реконструкции на търговски обекти.

3. Все повече хора ще се ориентират към здравословното хранене, респективно ще расте делът на тези храни.

4. Двуцифрените ръстове от последните години, с които се развиваха основните играчи, няма да се повторят. Модерната търговия ще продължи да увеличава пазарния си дял, но бавно – не повече от 2-3%, и ще остане далеч от нивото на другите страни в Централна и Източна Европа.

5. През следващата година "Билла" няма да стартира онлайн търговия.

Мирослава Георгиева

Мирослава Георгиева, директор "Маркетинг и реклама" на "Фантастико": Ще продължаваме да развиваме онлайн търговията с пълна сила

1. През 2017 открихме два нови обекта в гр. Елин Пелин и в жк"Младост 1" в София. Инвестицията в тях възлиза на над 18 млн. лева. В резултат на това екипът ни се увеличи със 190 души.

2. През 2018 сме планирали няколко нови обекта и една голяма реконструкция на вече съществуващ супермаркет.

3. "Клиентското изживяване" става все по-определящо. Затова през последните години сме се концентрирали върху изграждането на по-големи обекти, където продуктовата ни селекция е фокусирана върху многообразие и качество.

4. Лоялността към определен търговец ще нараства. Ниската цена със сигурност вече не е толкова определяща. Потребителите откриват и търсят непрекъсното нови възможности за пазаруване, тенденции на хранене, нови продукти, технологии за производство на храни и пазарът трябва да им ги предложи.

5. Планът ни е да продължаваме да развиваме онлайн търговията с пълна сила. Този тип търговия се разраства с изключително бързи темпове и ние за момента сме единствената компания в хранителния сектор, която я предлага и развива.

Едвинас Волкас

Едвинас Волкас, генерален директор на "Максима България": Планираме разширяване на предлагания асортимент

1. През 2017 г. "Максима България" реконструира 11 от магазините T Market и откри 4 нови обекта. Два от тях са в столицата, един в Костинброд, а последният новооткрит супермаркет се намира в Казанлък. Така броят на магазините от веригата T Market нарасна до 65. За компанията работят почти 1400 служители в 32-та града.

2. И през 2018-а ни предстои откриване на нови обекти и реконструиране на някои от първите магазини T Market. Стартираме годината с откриването на още един нов обект в столицата.

3. Планираме разширяване на предлагания асортимент от свежи продукти и включване на нови стоки, в това число повече био- и здравословни продукти, тъй като потребителите все по-често се интересуват именно от тези категории. И през следващата година очакваме най-търсено да бъде прясното месо. От началото на октомври 2017 пък пуснахме на пазара и собствена линия подправки с името Giardena.

4. Делът на модерната търговия в България към момента е малко над 50%, но интересът към този модел непрекъснато расте. Това се дължи и на постепенния ръст на покупателната способност на населението. И през 2018 г. ритейл секторът ще продължи да се движи напред с бързи темпове, като и присъствието на новите модели супермаркети в българските градове ще се увеличи.

Малко над 9 млрд. лв. е оборотът на топ 100 на най-големите търговци на дребно в България за 2016, като ръстът спрямо 2015 г. е 10%. Резултатите за 2017 ще станат ясни по-късно през годината, но, ако се съди по отговорите на управителите на най-големите вериги за бързооборотни стоки, те отново ще са възходящи.

Анкетата очертава няколко основни тенденции в сектора за 2017. Най-отчетлив е растящият брой на обектите за продажба. Веригите работят повече с местни доставчици – фермери, млеко- и месопреработватели и др., някои от които продават и в обекти в чужбина. Отчетлива тенденция е и предлагането на повече био- и здравословни продукти в магазините – резултат от нарастващо търсене.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Фантастико има перфектна стратегия за София с онлайн доставки. Единствен проблем остава това че не доставят тежки продукти като 11л. вода. За този продукт използвам собствената си кола, а веднъж тръгна ли с нея обикалям по два-три супермаркета. От E bag продължават да не разбират елементарни неща.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK