Холивуд: облачно без кюфтета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Холивуд: облачно без кюфтета

Дори продължението на една от най-обичаните поредици в историята - "Междузвездни войни", не успя да обърне тренда в САЩ

Холивуд: облачно без кюфтета

Все повече зрители избират стрийминг услугите пред посещението на киносалоните

Константин Николов
5626 прочитания

Дори продължението на една от най-обичаните поредици в историята - "Междузвездни войни", не успя да обърне тренда в САЩ

© Reuters


Темата накратко

- Големите филмови студиа изпратиха трудна година след спада на приходите в САЩ.

- Липсата на идеи сред мегапродуцентите се задълбочава.

- Все повече зрители избират стрийминг услугите пред посещението на киносалоните.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Американската филмова индустрия изпрати 2017 г. по-объркана от всякога. Скандалите за сексуален тормоз разкриха дълго прикриваните, но подозирани от мнозина мръсни тайни на някои от най-могъщите играчи в Холивуд. В същото време продажбите на билети на щатския пазар са най-ниските за последния четвърт век, макар и приходите в глобален мащаб да са рекордни. Повечето от големите студиа и киновериги губят влияние в битката с все по-силните дигитални компании като Netflix и Amazon. Консолидацията за някои от тях е неизбежна, което се доказа и от предложената мегасделка между Disney и 21st Century Fox. Преди това пък американските регулатори поискаха от съда да блокира сливането на телекомуникационния гигант AT&T и Time Warner.

И през тази година страх

Всички тези случаи показват, че 2018 г. също ще е трудна за Холивуд, особено ако се представят по-зле от очакванията големите заглавия, които ще имат премиера в следващите 12 месеца. "Индустрията трябва да бъде много притеснена, ако има подобен спад в продажбата на билети в САЩ и през 2018 г. Той ще означава, че сривът в сектора е постоянен", обяви Гийта Ранганатан, анализатор в Bloomberg Intelligence.

През миналата година броят на кинозрителите на най-големия пазар в свeта (САЩ и Канада) е намалял с 5.8% до 1.24 млрд. билета - най-ниското им ниво от 1992 г., показаха данните на сайта Box Office Mojo. За сметка на това спадът на приходите е по-малък - само 3% до 11 млрд. долара спрямо рекордната 2016 г. Но причината за това се крие основно в по-скъпите билети за всякакви филми (обикновени, 3D, IMAX и др.).

В същото време глобалният боксофис (приходи от продажби на билети) е рекорден - почти 40 млрд. долара. Той се дължи най-вече на продължаващия възход на Китай като втория най-голям кинопазар в света, както и на добрите приходи в Близкия изток (към който скоро ще се присъедини и Саудитска Арабия). Но дори този факт не намалява облаците над щатските студиа, които са изправени пред две основни предизвикателства - липсата на идеи и възходът на стрийминг услугите. Продълженията за поредния комиксов герой и преправянето на стари хитове просто вече не привличат публиката както преди. По-високи са и допълнителните разходи при ходене на кино като пуканки и напитки.

Не особено оригинални

Достатъчно е да се видят кои са най-касовите филми на 2017 г. в световен мащаб. Четири от първите пет са част от поредица, а един е римейк на известен детски рисуван хит (виж таблицата). Дори продължението на една от най-обичаните поредици в историята - "Междузвездни войни", не успя да обърне тренда в САЩ. Само един от топ 20 на игралните филми в глобалния боксофис е по оригинална идея - "Дюнкерк" на Кристофър Нолан. Всички останали са адаптации на стари идеи, римейк или поредната серия. Успехът на по-малки оригинални филми като "Зад волана", "Бягай!" и други все пак показват, че добрите идеи винаги се оценяват от зрителите, но броят на такива филми в класациите все още е ограничен. А и големите студиа често избират да не заложат на такива проекти, а да налеят огромни пари в поредния комиксов герой или поредица. Което също ги опари - през миналата година се провалиха (или не донесоха очакваните печалби) предварително обявените за хитове "Пришълецът: Завет", "Трансформърс: Последният рицар", "Карибски пирати: Отмъщението на Салазар", "Мумията" и др.

Стрийминг заплаха

Зрителите просто потърсиха оригинално и интересно съдържание на друго място - в стрийминг услугите в домовете си. От години някои сериали не отстъпват на филмовите продукции по бюджет, актьори и добри сценарии. А с разширяването на мощта си най-голямата стрийминг платформа в света - Netflix, влага все повече пари в производството на собствени филми и сериали. И за ужас на киноверигите ги пуска ексклузивно за своите потребители, които веднага могат да ги гледат на телевизора, лаптопа или дори телефона си. Платформата инвестира над 100 млн. долара в последния филм на Уил Смит - Bright, който пусна през декември за зрителите си в цял свят. Въпреки лошите ревюта мнозина от тях го гледаха.

Някои от филмите на Netflix и услугата на Amazon - Prime Video, получават номинации за "Оскар", "Златен глобус" и "Еми". Което само доказва, че макар и бавно, потребителските предпочитания се променят. Само за последната година броят на абонираните за такива платформи е нараснал значително в световен мащаб.

"Големите студиа са изправени до стената и в следващите няколко години трябва да създадат голям брой качествени филми, за да върнат публиката", смята Джеф Бок, анализатор в анализаторската компания Еxhibitor Relations.

От голям по-голям

Разбира се, рано е да се говори за залеза на големите холивудски студиа. Пример е най-могъщото от тях - Disnеy, което става все по-голямо и амбициозно. Щом не може да победи Netflix, то просто обяви създаването на собствена стрийминг услуга, която да стане факт до две години. Това означава и премахването на филмите й от Netflix, което ще навреди на дигиталната услуга.

Още по-мащабен е обявеният ход от Disney с придобиването на голяма част от друго легендарно студио - Fox, в предложена сделка за 66 млрд. долара с дълговете. Транзакцията тепърва трябва да бъде одобрена от регулаторите, но ако стане факт, ще направи гиганта абсолютен колос. Идеята е Disney да придобие филмовите и телевизионните активи на 21 Century Fox (без новинарския Fox News) и да ги обедини със своите. Акционерите на Fox ще получат 25% от обединената компания, но сделката ще сложи край на активното участие на семейството на медийния магнат Рупърт Мърдок в развлекателната индустрия, което му носеше смесени успехи, особено в последните години. За миналата година само два от най-гледаните 20 филма в света са на Fox.

Под шапката на новата група ще попаднат хитове като "Междузвездни войни", Marvel, Pixar и всички анимационни филми на Disney в комбинация с поредици като X-Men, "Дедпул", "Ледена епоха" и други на Fox, както и огромен каталог. Но безспорно едно от най-привлекателните сред тях ще са очакваните четири продължения на най-гледания филм в историята - "Аватар" на Джеймс Камерън. Общите активи на Disney и Fox ще създадат най-влиятелното холивудско студио с над 40% от боксофиса в САЩ. Естествено до постигането на това остава одобрението от регулаторите. Което може и да се случи трудно, ако се съди по опитите за блокиране на сделката между AT&T и Time Warner.

Disney и в момента е водещият играч в Холивуд. Приходите на групата за миналата година от продажба на билети само в САЩ достигнаха 2.3 млрд. долара, което за втора поредна година й отреди лидерската позиция, и то с далеч по-малко премиерни филми от втория - Warner. Въпреки това печалбата от филмите е по-ниска, най-вече заради огромните разходи по маркетинг. През тази година студиото отново няма да е особено "оригинално" - ще пусне четири филма на Marvel, два на Pixar и един от "Междузвездни войни". За повечето останали холивудски студиа облаците може и да са гъсти, но за Disney формулата явно ще е "налей още едно от същото".

Темата накратко

- Големите филмови студиа изпратиха трудна година след спада на приходите в САЩ.

- Липсата на идеи сред мегапродуцентите се задълбочава.

- Все повече зрители избират стрийминг услугите пред посещението на киносалоните.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Слезте на земята! Проекторите вече не са толкова скъпи, вече почти всеки американец може да пренесе киното у дома, поне що се касае за стандартните 2Д прожекции.

  • 2
    nemisemisli avatar :-|
    nemisemisli

    НВО ГО за България ми върше тази работа.
    Истината е, че за година съм бил 1 път на кино с гаджето.
    През другото време това ми е достатъчно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK