Френската Vinci беше избрана за концесионер на летището в Белград

Договорът е за 25 години, компанията ще плати 501 млн. евро и ще инвестира 732 млн. евро за периода

Летището в Белград е обслужило над 5 млн. пътници през 2016 г.
Летището в Белград е обслужило над 5 млн. пътници през 2016 г.    ©  Shutterstock
Летището в Белград е обслужило над 5 млн. пътници през 2016 г.
Летището в Белград е обслужило над 5 млн. пътници през 2016 г.    ©  Shutterstock

Сърбия избра френската компания Vinci за концесионер на международното летище "Никола Тесла" в Белград, съобщава Reuters. Vinci, която е най-голямата инфраструктурна компания в Европа, предложи да плати 501 млн. евро за концесията и обеща да инвестира още 732 млн. евро през 25-те години, заяви сръбският президент Александър Вучич в събота. Той добави, че компанията е поела ангажимент да запази всички служители, които в момента работят на летището.

Процедурата е важна и за България, защото летището в София е пряк конкурент в региона на това в Белград. Освен това се очаква българското правителство да обяви отново процедурата за концесия на софийското летище, която беше спряна от служебното правителство.

Поема управлението до края на годината

Vinci, която не разкри финансовите условия, по-късно заяви, че очаква поделението й Vinci Airports да подпише концесионния договор през първото тримесечие и да поеме управлението на летището до края на годината, след като осигури финансирането.

"Този успех бележи нов етап в експанзията на Vinci Airports извън Франция", казва Николас Нотбар, главен изпълнителен директор на Vinci Concessions и председател на Vinci Airports, в съобщение на дружеството. Летище "Никола Тесла" ще се превърне в хъб за компанията в Югоизточна Европа – регион, в който досега Vinci Airports не е развивала дейност, добавя той.

През миналата година Сърбия получи четири оферти за концесията на аерогарата в Белград, като по време на процедурата не беше давана подробна информация. В средата на декември сръбските медии съобщиха, че освен Vinci Airports кандидати са били още три консорциума – първият е с участието на френските компании Meridiam Eastern Europe Investments и Eiffage заедно с швейцарската Zurich Airport; вторият е бил съставен от индийската GMR Infrastructure Limited и гръцкия конгломерат Terna; а третият е бил между южнокорейската Incheon International Airport Corporation, турската Yatirimlar ve isletme и руската VTB Capital Infrastructure.

Сега не бяха дадени данни за очакваните приходи на френската компания от управлението на аерогарата. Летищните оператори обикновено генерират приходи от транспортни такси, плащани от авиокомпаниите или пътниците, както и от различни видове търговски услуги като безмитни магазини. Трафикът на "Никола Тесла" се увеличи, след като през 2013 г. авиокомпанията от Абу Даби Etihad придоби 49% от задлъжнелия тогава национален превозвач JAT, ребрандира го на Air Serbia и увеличи дестинациите, до които лети.

Летището в Белград извървя пътя от затворено за международни полети заради войната в бивша Югославия и санкциите срещу страната до обслужването на над 5 млн. пътници през миналата година.

Целта е увеличение на трафика

Vinci има за цел да увеличи допълнително трафика, като подкрепи нови полети на дълги дестинации на Air Serbia и използва съществуващите партньорства с над 200 авиокомпании, заявяват от френската компания.

Изпълнителният директор на аерогарата в Белград коментира пред местната информационна агенция през декември, че очаква печалбата да нарасне до 29 млн. евро през 2017 г. от 26 млн. година по-рано.

Сръбското правителство държи 83.1% от акциите на компанията - оператор на летището, Aerodrom Nikola Tesla, останалите са собственост на малки акционери.

Vinci, която управлява 35 летища в света, обяви през ноември, че когато се появи възможност, ще участва в концесионни процедури и ще разшири дейността си с в сферата на управление на аерогари. Групата се разширява в по-бързо развиващите се и печеливши сектори като управление на летища, автомагистрали и енергиен инженеринг, за да противодейства на спада на строителството във Франция.

Конкуренция със София

Едно от основните изисквания на сръбското правителство беше кандидатите в процедурата да нямат повече от акционерно участие 20% в други летища на разстояние 450 км от белградското, през които са минали повече от 1 млн. пътници през 2016 г., или да не са концесионери на летища в същия радиус и със същия пътникопоток. Тези изисквания на практика превърнаха процедурата в конкурентна на процеса по търсене на стопанин за летище София.

В края на октомври българският министър на транспорта Ивайло Московски обяви, че до два месеца концесията на аерогарата ще започне отново, след като предишната процедура беше прекратена от служебния кабинет с неясни мотиви. Този път в процеса са привлечени международни консултанти в лицето на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. В момента двете институции работят по довършването на предконцесионните анализи, след което търгът ще бъде рестартиран, вероятно в началото на 2018 г.

От отдаването на летище София, което е един от най-големите държавни активи, правителството очаква бързо плащане от поне 480 млн. лв. Средствата, поне според стара идея, ще бъдат похарчени за покриването на дълговете на БДЖ.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане