Пол Кларк: Е-търговията с храни е рентабилна само чрез прилагането на иновации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пол Кларк: Е-търговията с храни е рентабилна само чрез прилагането на иновации

Пол Кларки

Пол Кларк: Е-търговията с храни е рентабилна само чрез прилагането на иновации

Технологичният директор на Ocado пред "Капитал"

Константин Николов
5465 прочитания

Пол Кларки

© Личен архив


Пол Кларк е технологичен директор на британската Ocado, най-големия онлайн търговец на хранителни стоки в света. В компанията е от 12 години, където участва в развитието на автоматизирания логистичен център, както и в разработката на мобилни и други технологии. В момента ръководи отдела Ocado Technology, включващ над 1000 софтуерни инженери и други специалисти, отговарящи за IT и софтуерната инфраструктура на Ocado. Компанията има и цялостно облачно решение - Ocado Smart Platform (OSP), за автоматизирани складове, изпълнение на поръчките и доставки, което предлага на големите глобални вериги. Кларк е завършил физика в Оксфорд, преди да навлезе в компютърната индустрия. Той ще бъде лектор на форума за иновации Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал", който ще се проведе на 22 февруари в Sofia Event Center. Повече информация за събитието на http://innovationexplorer.bg/

Какво е бъдещето на онлайн пазаруването и специално е-търговията с храни?

- Приложението на все повече технологии под формата на автоматизация, роботика, Big Data и изкуствен интелект (AI), за да се постигне по-висока ефективност и по-добро обслужване на клиентите. Това важи особено за онлайн бизнеса с храни, тъй като ниските маржове при него означават, че можете да постигнете добра рентабилност само чрез прилагането на такива технологии.

Все повече ще стават големите автоматизирани складове, които предлагат множеството предимства на централизиран модел за дистрибуция, какъвто оперираме в Ocado. Има огромни възможности за използване на AI в целия процес, за да се подобри ефективността и да се помогне на клиентите да пазаруват по-бързо и с по-малко грешки. Това включва предсказуеми анализи, нов тип потребителски интерфейс, включително гласови услуги и добавена реалност (AR), интелигентни лични асистенти за пазаруване и т.н.

Тотална промяна при доставките може да се постигне чрез използването на автономни превозни средства, което пък създава възможност за нови типове формати за доставка, като например автоматизирани центрове, които могат да задържат поръчката - позволявайки на потребителя да я получава при поискване. Ще наблюдаваме и по-голяма консолидация на веригите за доставки и крайните дейности преди доставка. Очаквам и растеж на markletplace моделa.

Продължаващото сближаване на онлайн и офлайн световете ще осигури на ритейлъра "единна представа за клиента".

Кои са основните технологии, които ще бъдат използвани във вашия бизнес, и как те ще променят сектора?

- Бизнесът ни работи на пресечната точка на пет технологии - интернет на нещата, Big Data, облачни услуги, роботика и изкуствен интелект.

Ние ги използваме за цялостния процес на електронна търговия, за логистичната ни платформа и изпълнение на поръчките, като почти всички от тях разработваме в Ocado. Имаме множество приложения в областта на роботиката както в момента, така и в процес на разработка, включително:

- Хиляди роботи, които придвижват в складовете ни хранителните стоки за клиентите ни

- Роботизирана обработка на продукти
- Хуманоиден робот, който се самообучава чрез наблюдаване на работата на инженерите ни, след което ще си сътрудничи с тях - Нови поколения роботизирани хващачи - Автономни превозни средства за доставка

- Автономни превозни средства за придвижване на инвентара в базите ни.

Всички тези изброени технологии се управляват от една основна - изкуствения интелект. Има множество приложения на AI в нашата платформа в области като:

- управление на сложни процеси
- предсказуем анализ

- оптимизация в реално време.

Освен че използваме тази платформа за собствения ни бизнес, ние предлагаме Ocado Smart Platform и на други традиционни търговци на дребно по целия свят, за да им осигурим достъп до най-доброто в класа си решение за онлайн магазини за хранителни стоки.

Смятате ли, че големите търговци на дребно трябва да бъдат и технологични компании като Ocado, или може да използват вашите или други решения? Какво ще се случи, ако те не внедряват иновации?

- Само най-големите търговци могат да си позволят мащабните инвестиции, необходими за изграждането на цялостна платформа за електронна търговия, изпълнение и логистика. Но дори и да могат да си я позволят, те трябва и да я развиват и поддържат. Това означава огромни инвестиции в развойна дейност, които трябва да финансират само от продажбите си. Докато Ocado Smart Platform се финансира от продажбите на нарастващ брой търговци на дребно.

Изграждането на такава платформа не изисква просто инвестиции, ресурси и иновации, но и ноу-хау. В Ocado прекарахме 17 години в развитие и обучение, за да постигнем ефективен онлайн бизнес в мащаб и на печалба. Никой не може просто да прескочи тази крива на обучение.

И непрекъснато търсим начини да променим бизнес модела си. Складовете ни от първо поколение бяха най-големите, най-сложните и най-развити по рода си в света. Но ние създадохме нещо още по-добро - роботизираната технология, която захранва складовете ни от второ поколение. Ако компаниите не продължават да правят иновации, просто ще умрат.

Интервюто взе Константин Николов

Пол Кларк е технологичен директор на британската Ocado, най-големия онлайн търговец на хранителни стоки в света. В компанията е от 12 години, където участва в развитието на автоматизирания логистичен център, както и в разработката на мобилни и други технологии. В момента ръководи отдела Ocado Technology, включващ над 1000 софтуерни инженери и други специалисти, отговарящи за IT и софтуерната инфраструктура на Ocado. Компанията има и цялостно облачно решение - Ocado Smart Platform (OSP), за автоматизирани складове, изпълнение на поръчките и доставки, което предлага на големите глобални вериги. Кларк е завършил физика в Оксфорд, преди да навлезе в компютърната индустрия. Той ще бъде лектор на форума за иновации Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал", който ще се проведе на 22 февруари в Sofia Event Center. Повече информация за събитието на http://innovationexplorer.bg/


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK