С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 8 яну 2018, 17:59, 8763 прочитания

Сърбия избра френския гигант Vinci за концесионер на летището в Белград

Силният инвеститор прави по-неатрактивно летище София, което след години отлагане скоро ще бъде предложено на чужди оператори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сърбия избра френската компания Vinci за концесионер на международното летище "Никола Тесла" в Белград. Съседната държава успя да получи двойно повече пари за аерогарата си в столицата си от това, което беше заложила българската администрация за летище София. И то за десет години по-късо време. И за летище с по-малък трафик.

България изпусна поредна възможност да развие важен инфраструктурен обект преди конкурентите си от региона, което може да се отрази негативно на отлаганата с години процедура за отдаване на летище София на чужд мениджър. Заради многото стартирания и спирания на търга българската аерогара изостана спрямо Белград и оттук нататък ще бъде в догонваща позиция.


В края на октомври министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че до два месеца концесията на аерогарата ще започне отново (явно неспазен срок), след като предишната процедура беше прекратена от служебния кабинет миналата пролет. Този път в процеса са привлечени международни консултанти в лицето на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. В момента двете институции работят по довършването на предконцесионните анализи и вероятно до няколко месеца търгът ще започне.

Една по-мащабна процедура

Докато българската администрация пращаше противоречиви сигнали към инвеститорите за "Летище София" и процедурата ту спираше, ту тръгваше, първоначален интерес към аерогарата в Белград декларираха 27 компании. През миналата година Сърбия получи четири окончателни оферти за концесията на аерогарата в Белград.



В средата на декември сръбските медии съобщиха, че освен Vinci Airports кандидати са били още три консорциума – първият е с участието на френските компании Meridiam Eastern Europe Investments и Eiffage заедно с швейцарската Zurich Airport; вторият е бил съставен от индийската GMR Infrastructure Limited и гръцката Terna; а третият е бил между южнокорейската Incheon International Airport Corporation, турската IC İçtaş и руската VTB Capital Infrastructure.

Едно от изискванията на сръбското правителство беше кандидатите в процедурата да нямат повече от акционерно участие 20% в други летища на разстояние 450 км от белградското, през които са минали повече от 1 млн. пътници през 2016 г., или да не са концесионери на летища в същия радиус и със същия пътникопоток. Тези изисквания на практика превърнаха процедурата в конкурентна на тази за летище София.

Low-cost Sofia

Ако сравним условията на двете процедури, може да се направи изводът, че сърбите са сключили една добра сделка.

Последната процедура за отдаването на летище София на концесия предвиждаше то да бъде отдадено за 35 години, или за 10 години повече в сравнение с летището в Белград. Плановете на министерство на транспорта предвиждаха концесионерът да плати минимум 550 млн. лв. без ДДС, които да отидат за оздравяване на държавните жп компании. В съседна Сърбия Vinci спечели с оферта от 501 млн. евро, като обеща да инвестира още 732 млн. евро. Заложените минимални инвестиции за София бяха 306 млн. лв., като те трябваше да решат проблема със стария терминал.

Процедурата беше прекратена по време на последното служебно правителство, като тогавашният служебен министър на транспорта Христо Алексиев изказа тезата, че заради концесията и първоначалното плащане от 550 млн. лв. ще се стигне до вдигане на летищните такси с 20 - 25 млн. лв. на година, което може да доведе до отлив на авиокомпании и до свиване на трафика. В сръбските медии се цитира информация, че концесионерът там няма да може да вдига таксите.

Сръбският президент Александър Вучич заяви, цитиран от БТА, че компанията ще плаща годишни концесионни такси между 4.3 и 16 млн. евро. За българското летище беше заложено концесионерът да внася концесионна такса от минимум 9.9 млн. лв.

По-малко пътници – повече приходи

В съседна Сърбия Vinci има за цел да увеличи допълнително трафика, като подкрепи нови полети на дълги дестинации на Air Serbia и използва съществуващите партньорства с над 200 авиокомпании, заявяват от френската компания, като целта според информация в медиите е пътникопотокът да е 15 млн. към края на концесията. Сръбският президент Александър Вучич в събота обяви и че компанията е поела и ангажимент да запази всички служители, които в момента работят на летището.

Сръбското правителство държи 83.1% от акциите на компанията - оператор на летището, Aerodrom Nikola Tesla, останалите са собственост на малки акционери. Летището в Белград извървя пътя от затворено за международни полети заради войната в бивша Югославия и санкциите срещу страната до обслужването на над 5 млн. пътници през миналата година. За сравнение - един месец преди края на 2017 г. броят на пътниците на летище София достигна 6 млн. души.

На фона на по-малкото пътници на летището в Белград то постига по-добри финансови резултати от софийския си конкурент. Изпълнителният директор на аерогарата в Белград коментира пред местна информационна агенция през декември, че очаква печалбата на аерогарата да нарасне до 29 млн. евро през 2017 г. от 26 млн. евро през 2016 г. За сравнение - "Летище София" при държавния си мениджмънт завърши 2016 г. със загуба от 13.3 млн. лв., след като загуби 25.5 млн. лв във фалиралата КТБ, а предишните две години печалбата на дружеството беше едва малко над 5 млн. лв.

И националният авиопревозвач

Летището в съседен Белград води пред София и по още един показател. Това е националният авиопревозвач Air Serbia, където собственик с 49% е Etihad Airways. Трафикът на "Никола Тесла" се увеличи, след като през 2013 г. авиокомпанията от Абу Даби придоби 49% от задлъжнелия тогава национален превозвач JAT, ребрандира го на Air Serbia и увеличи дестинациите, до които лети.

За развитието на дадено летище наличието на силен базиран там превозвач, който може да превърне аерогарата в хъб, е важно за развитието на трафика. За сравнение - "България ер" дължи десетки милиони на "Летище София" и изгледите да увеличи мащабите на дейността си са малки.
Кои са Vinci

Vinci би трябвало да поеме управлението на "Никола Тесла" до края на годината. Vinci е най-голямата инфраструктурна компания в Европа. Тя управлява 35 летища в шест държави в света. Това са Япония, където компанията оперира двете летища в Осака, Португалия, Камбоджа, Доминиканската република, Чили и Франция, където компанията оперира 13 аерогари. През 2016 г. през тях са преминали общо 132 млн. пътници. Групата се разширява в по-бързо развиващите се и печеливши сектори като управление на летища, автомагистрали и енергиен инженеринг, за да противодейства на спада на строителството във Франция.

Изпълнителният директор на Vinci Concessions и председател на Vinci Airports Николас Нотбар коментира във връзка със спечелването на процедурата "този успех бележи нов етап в експанзията на Vinci Airports извън Франция", както и че "Никола Тесла" ще се превърне в хъб за компанията в Югоизточна Европа. Приходите на групата за 2016 г. са 38.1 млрд. евро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година

Най-силни са очакванията в минната индустрия, лидерът по региони отново е Варна

10 дек 2019, 611 прочитания

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 2 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 1868 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Renault-Nissan подготвя инвестиционен фонд за финансиране на стартъпи

Капацитетът му ще бъде 200 млн. долара

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10