Сърбия избра френския гигант Vinci за концесионер на летището в Белград
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сърбия избра френския гигант Vinci за концесионер на летището в Белград

Френският концесионер предлага двойно по-висока цена в сравнение с поисканата за София за 10 години по-къс период.

Сърбия избра френския гигант Vinci за концесионер на летището в Белград

Силният инвеститор прави по-неатрактивно летище София, което след години отлагане скоро ще бъде предложено на чужди оператори

Калина Горанова
10241 прочитания

Френският концесионер предлага двойно по-висока цена в сравнение с поисканата за София за 10 години по-къс период.

© Shutterstock


Сърбия избра френската компания Vinci за концесионер на международното летище "Никола Тесла" в Белград. Съседната държава успя да получи двойно повече пари за аерогарата си в столицата си от това, което беше заложила българската администрация за летище София. И то за десет години по-късо време. И за летище с по-малък трафик.

България изпусна поредна възможност да развие важен инфраструктурен обект преди конкурентите си от региона, което може да се отрази негативно на отлаганата с години процедура за отдаване на летище София на чужд мениджър. Заради многото стартирания и спирания на търга българската аерогара изостана спрямо Белград и оттук нататък ще бъде в догонваща позиция.

В края на октомври министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че до два месеца концесията на аерогарата ще започне отново (явно неспазен срок), след като предишната процедура беше прекратена от служебния кабинет миналата пролет. Този път в процеса са привлечени международни консултанти в лицето на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. В момента двете институции работят по довършването на предконцесионните анализи и вероятно до няколко месеца търгът ще започне.

Една по-мащабна процедура

Докато българската администрация пращаше противоречиви сигнали към инвеститорите за "Летище София" и процедурата ту спираше, ту тръгваше, първоначален интерес към аерогарата в Белград декларираха 27 компании. През миналата година Сърбия получи четири окончателни оферти за концесията на аерогарата в Белград.

В средата на декември сръбските медии съобщиха, че освен Vinci Airports кандидати са били още три консорциума – първият е с участието на френските компании Meridiam Eastern Europe Investments и Eiffage заедно с швейцарската Zurich Airport; вторият е бил съставен от индийската GMR Infrastructure Limited и гръцката Terna; а третият е бил между южнокорейската Incheon International Airport Corporation, турската IC İçtaş и руската VTB Capital Infrastructure.

Едно от изискванията на сръбското правителство беше кандидатите в процедурата да нямат повече от акционерно участие 20% в други летища на разстояние 450 км от белградското, през които са минали повече от 1 млн. пътници през 2016 г., или да не са концесионери на летища в същия радиус и със същия пътникопоток. Тези изисквания на практика превърнаха процедурата в конкурентна на тази за летище София.

Low-cost Sofia

Ако сравним условията на двете процедури, може да се направи изводът, че сърбите са сключили една добра сделка.

Последната процедура за отдаването на летище София на концесия предвиждаше то да бъде отдадено за 35 години, или за 10 години повече в сравнение с летището в Белград. Плановете на министерство на транспорта предвиждаха концесионерът да плати минимум 550 млн. лв. без ДДС, които да отидат за оздравяване на държавните жп компании. В съседна Сърбия Vinci спечели с оферта от 501 млн. евро, като обеща да инвестира още 732 млн. евро. Заложените минимални инвестиции за София бяха 306 млн. лв., като те трябваше да решат проблема със стария терминал.

Процедурата беше прекратена по време на последното служебно правителство, като тогавашният служебен министър на транспорта Христо Алексиев изказа тезата, че заради концесията и първоначалното плащане от 550 млн. лв. ще се стигне до вдигане на летищните такси с 20 - 25 млн. лв. на година, което може да доведе до отлив на авиокомпании и до свиване на трафика. В сръбските медии се цитира информация, че концесионерът там няма да може да вдига таксите.

Сръбският президент Александър Вучич заяви, цитиран от БТА, че компанията ще плаща годишни концесионни такси между 4.3 и 16 млн. евро. За българското летище беше заложено концесионерът да внася концесионна такса от минимум 9.9 млн. лв.

По-малко пътници – повече приходи

В съседна Сърбия Vinci има за цел да увеличи допълнително трафика, като подкрепи нови полети на дълги дестинации на Air Serbia и използва съществуващите партньорства с над 200 авиокомпании, заявяват от френската компания, като целта според информация в медиите е пътникопотокът да е 15 млн. към края на концесията. Сръбският президент Александър Вучич в събота обяви и че компанията е поела и ангажимент да запази всички служители, които в момента работят на летището.

Сръбското правителство държи 83.1% от акциите на компанията - оператор на летището, Aerodrom Nikola Tesla, останалите са собственост на малки акционери. Летището в Белград извървя пътя от затворено за международни полети заради войната в бивша Югославия и санкциите срещу страната до обслужването на над 5 млн. пътници през миналата година. За сравнение - един месец преди края на 2017 г. броят на пътниците на летище София достигна 6 млн. души.

На фона на по-малкото пътници на летището в Белград то постига по-добри финансови резултати от софийския си конкурент. Изпълнителният директор на аерогарата в Белград коментира пред местна информационна агенция през декември, че очаква печалбата на аерогарата да нарасне до 29 млн. евро през 2017 г. от 26 млн. евро през 2016 г. За сравнение - "Летище София" при държавния си мениджмънт завърши 2016 г. със загуба от 13.3 млн. лв., след като загуби 25.5 млн. лв във фалиралата КТБ, а предишните две години печалбата на дружеството беше едва малко над 5 млн. лв.

И националният авиопревозвач

Летището в съседен Белград води пред София и по още един показател. Това е националният авиопревозвач Air Serbia, където собственик с 49% е Etihad Airways. Трафикът на "Никола Тесла" се увеличи, след като през 2013 г. авиокомпанията от Абу Даби придоби 49% от задлъжнелия тогава национален превозвач JAT, ребрандира го на Air Serbia и увеличи дестинациите, до които лети.

За развитието на дадено летище наличието на силен базиран там превозвач, който може да превърне аерогарата в хъб, е важно за развитието на трафика. За сравнение - "България ер" дължи десетки милиони на "Летище София" и изгледите да увеличи мащабите на дейността си са малки.

Кои са Vinci

Vinci би трябвало да поеме управлението на "Никола Тесла" до края на годината. Vinci е най-голямата инфраструктурна компания в Европа. Тя управлява 35 летища в шест държави в света. Това са Япония, където компанията оперира двете летища в Осака, Португалия, Камбоджа, Доминиканската република, Чили и Франция, където компанията оперира 13 аерогари. През 2016 г. през тях са преминали общо 132 млн. пътници. Групата се разширява в по-бързо развиващите се и печеливши сектори като управление на летища, автомагистрали и енергиен инженеринг, за да противодейства на спада на строителството във Франция.

Изпълнителният директор на Vinci Concessions и председател на Vinci Airports Николас Нотбар коментира във връзка със спечелването на процедурата "този успех бележи нов етап в експанзията на Vinci Airports извън Франция", както и че "Никола Тесла" ще се превърне в хъб за компанията в Югоизточна Европа. Приходите на групата за 2016 г. са 38.1 млрд. евро.

Сърбия избра френската компания Vinci за концесионер на международното летище "Никола Тесла" в Белград. Съседната държава успя да получи двойно повече пари за аерогарата си в столицата си от това, което беше заложила българската администрация за летище София. И то за десет години по-късо време. И за летище с по-малък трафик.

България изпусна поредна възможност да развие важен инфраструктурен обект преди конкурентите си от региона, което може да се отрази негативно на отлаганата с години процедура за отдаване на летище София на чужд мениджър. Заради многото стартирания и спирания на търга българската аерогара изостана спрямо Белград и оттук нататък ще бъде в догонваща позиция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    "Съседната държава успя да получи двойно повече пари за аерогарата си в столицата си от това, което беше заложила българската администрация за летище София. И то за десет години по-късо време. И за летище с по-малък трафик. "

    Е това хвалба ли е ? Нали Vinci ще им скъсат г*зъ от такси, за да си върнат инвестицията? Те сърбите и газопроводите си продадоха на Газпром, амо то си е техен проблем. Ние да си гледаме в нашето канче.

  • 2
    Riverr avatar :-|
    Discoverer

    Честно казано по-добре Летище София да се вземе от концесионер като Vinci, който управлява 35 летища отколкото да го продължи да го управлява държавата или да го вземе на концесия ТИМ и да си седи на загуба и да тъне в мизерия и обсолютен хаос, както е сега!!! А "България Еър" (ТИМ) кога ще си платят задълженията на стойност от около 50 млн. лева за летищни такси на "Летище София ЕАД", които не са плащани от 7 години насам?

  • 3
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    До коментар [#2] от "Discoverer":

    Който и да вземе софийското летище, ще е по-добре отколкото е състоянието на летището в момента. Дали ще е френска или немска компания, не е толкова важно. То се вижда кои летища се управляват добре и кои са зле.

  • 4
    nage avatar :-|
    nage

    Всички цифри от материала показват едно единствено нещо - безпардонни КРАЖБИ и некадърно управление на софийското летище. Добре че са все пак Райън и Уиз, които се мъчат да правят бизнес ВЪПРЕКИ усилията на държавата и мафията.

  • 5
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Видно за пореден път е , че от корупцията страдат всички.

    Блатото няма дъно!

  • 6
    k_ avatar :-|
    k_

    Малеей сърбите пак вдигнаха мизата!
    Двойно в кеша. А наште комисионери се бяха приготвили да гушнат поне половин милиард разлика.
    Да чакат да мине Председателството, щото стрелбите ще зачестят покрай тая концесия.

  • 7
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Докато ние още се назландисваме, сърбите намериха най-добрия стратегически оператор за тяхното летище.

  • 8
    prv59547453 avatar :-|
    prv59547453

    Браво на сърбите. Но за нас най-разумно е старото софийско летище да си кара на доизживяване и спешно да се почва строеж на ново. Щом сега е тесно, какво ли ще е след 5-10 години. Да почват ново и това е, на по-подходящо место, после старото да го бутат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK