Renault-Nissan подготвя инвестиционен фонд за финансиране на стартъпи

Капацитетът му ще бъде 200 млн. долара

Карлос Гонс, главен изпълнителен директор на Renault и председател на управителния съвет на трите компании
Карлос Гонс, главен изпълнителен директор на Renault и председател на управителния съвет на трите компании    ©  Reuters
Карлос Гонс, главен изпълнителен директор на Renault и председател на управителния съвет на трите компании
Карлос Гонс, главен изпълнителен директор на Renault и председател на управителния съвет на трите компании    ©  Reuters

Групата Renault-Nissan-Mitsubishi планира инвестиция на стойност 200 млн. долара в съвместен фонд за финансиране на стартиращи компании в сферата на автомобилния транспорт, съобщава Reuters, позовавайки се на информация от свои източници. Намеренията на групата затвърждават тенденцията все повече автомобилни производители да се опитват да се приспособят към динамиката на автомобилния бранш чрез стратегически финансиране от собствените си инвестиционни подразделения.

По данни на Reuters основаването на фонда ще бъде официално обявено от главния изпълнителен директор на Renault Карлос Госн на технологичното изложение на CES в Лас Вегас този четвъртък. Началният капитал на фонда ще бъде с 40-процентното участие от страна на Renault и Nissan и 20% от Mitsubishi.

"Това ще ни позволи да придвижваме сделки в областта на придобиванията по-бързо от конкурентите ни", споделят източниците на Reuters, макар от групата да са отказали коментар.

Инвестиционният фонд ще бъде регистриран в Холандия и ще бъде ръководен от Франсоа Доса, бивш ръководител на бизнеса на Societe Generale в Бразилия. Основаването му също така ще премахне необходимостта да се разпределя собствеността върху придобитите от Renault-Nissan-Mitsubishi компании в рамките на самата група.

Движението в бранша

Традиционните автомобилни производители все по-осезаемо усещат необходимостта от инвестиции в сферата на иновациите и електрификацията, докато конкуренцията и динамиката в сферата на персоналния транспорт се засилват с навлизането на компании, предоставящи превоз срещу заплащане като Uber, и много платформи за споделен превоз като Blancride, които намаляват нуждата от притежание на личен автомобил. Някои от по-предпазливите производители вече са започнали процеса по интеграция на различни видове технологии и за да го ускорят, подобно на Renault-Nissan-Mitsubishi са започнали инвестиции директно в стартиращи компании. А идеята е да си осигурят максимален достъп до интелектуална собственост.

Компании като General Motors и френския производител на Peugeot - PSA, са едни от първите корпоративни гиганти, насочили сериозни суми към собствените си инвестиционни подразделения, съответно с инвестиции от 240 и 120 млн. долара. В тази група обаче изпъква германската BMW, която до момента е инвестирала над 600 млн. долара за придобивания в сферата на платформите за споделен превоз и компаниите, разработващи технологии за автономни автомобили.