Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 11 яну 2018, 16:57, 3710 прочитания

Екстремният бизнес на GoPro

Производителят на спортни камери продължава да отчита спад на продажбите си и не изключва продажба на по-голяма група

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Двамата братя и черният лебед

Българската "Дронамикс" разработва товарния дрон The Black Swan за доставки в региони със слабо развита инфраструктура

9 мар 2018

GoPro е отворена за партньорство, но не търси продажба на всяка цена

Производителят на екшън камери се отказва от бизнеса с дронове

9 яну 2018

Производителите на дронове търсят реализация във всички сектори

Китай и САЩ облекчават бюрокрацията и изискванията за производството и употребата им

12 юли 2017
Силициевата долина обича да има любимци. Някои от тях като Илън Мъск и Стив Джобс са постоянна величина и не подлежат на никакви критики. Но през годините немалко предприемачи са получавали статута на звезди, а днес никой не ги помни. Защото "Меката на технологиите" обича да създава култ към даден мениджър и бизнес. Но още повече обича да го срине. Точно това изглежда се случва с основателя на GoPro Ник Удман. Калифорнийската компания, която създаде изцяло нов сегмент със своите спортни камери, обяви, че ще съкрати над 20% от персонала си и затваря бизнеса си с дрони. И призна, че не изключва продажба на по-голям играч.

Все по-малък бизнес

Новината не е чак толкова изненадваща, защото GoPro от доста време не може да реализира сериозен растеж на бизнеса си. През миналата година фирмата вече съкрати над 270 души и с новите около 300 уволнени броят на служителите ще падне под 1000. Отделно значително намали и очакванията за продажбите си за четвъртото тримесечие (тоест най-силният коледен сезон) до 340 млн. долара, далеч под предвидените 472 млн. долара. След новината в понеделник акциите на компанията се сринаха с над 30% преди леко да възстановят позиции (виж инфографиката). Отделно двама от висшите мениджъри - оперативният директор Чарлз Пробър и вицепрезидентът Шарън Зезима, обявиха, че напускат фирмата.

Целта на Удман е да съкрати разходите с около 80 млн. долара. "Очакваме да се завърнем към печалба и растеж през втората половина на 2018 г.", обяви основателят на компанията в изявление. Но въпреки оптимизма му немалко експерти считат, че компанията трудно ще оцелее самостоятелно.

Хардуер не е достатъчен



Въпреки че марката GoPro се превърна в синоним на спортната камера (action cam на английски), продажбите не успяха да достигнат нужните бройки за здравословен растеж и развитие на компанията. В най-добрата си година - 2015, компанията продаде 6.5 млн. камери и оттогава не успява да надмине тази бройка. Истината е, че с възхода на все по-качествените смартфони спортните камери постепенно се превърнаха във все по-нишов продукт. Те имат своите почитатели, но повечето клиенти предпочитат да снимат с телефона си.

Целта на Удман беше съвсем различна - GoPro да е далеч повече от хардуерен производител, а да се превърне в лайфстайл марка. И донякъде успя - брандът все още е много разпознаваем и натрупа лоялна база. Но пък продуктите му вече не са толкова търсени. Основна част от амбициите на основателите беше излизането на борсата през 2014 г. И въпреки първоначалния фурор интересът на инвеститорите постепенно се изпари. През есента на 2014 г. акциите надминаха 80 долара - в момента цената им е около 6. Като публична компания GoPro е под постоянен натиск да пуска нови и нови продукти. Което е скъпо начинание, особено ако не можеш да намериш купувачи за тях. Така моделът Hero5 не успя да постигне успеха на предшественика си Hero4. Тазгодишният Hero6 също не е особено търсен от потребителите. Причина за забавянето е и фактът, че продуктите на компанията са издръжливи и някои купувачи не намират причина да сменят по-стария си модел.

Според разработчика Мат Хакет най-голямата грешка на GoPro е била нежеланието на мениджмънта да заложи на повече софтуер, който да съпътства добрите продукти. Той смята, че не е достатъчно да имаш само продукти и програма за монтаж на заснетия материал, а фирмата трябва да участва във всяка стъпка от процеса на гледане и споделяне. "Да станеш потребителска софтуерна компания означава брутална трансформация, касаеща промяна на културата и организацията във фирмата. Дори Apple изпитва трудности в тази насока", казва Хакет.

Но Удман и екипът му така и не успяха да постигнат тази промяна и GoPro остана потребителска компания, която прави един основен продукт много добре и го продава на ентусиасти. Провал се оказа и навлизането в бизнеса с дронове. Пуснатият през 2016 г. модел Karma се сблъска с дефекти още от премиерата си - някои от продуктите губеха мощност във въздуха и се разбиваха. GoPro изтегли всички от пазара и ги пусна отново през 2017 г. В крайна сметка сега реши да се откаже от този сегмент и обявените съкращения са именно в този отдел.

Балон с добър продукт

Самият Удман също се превърна в символ на културата на надуване на балони в Силициевата долина. В годината на излизането на борсата - 2014, възнаграждението му достигна 300 млн. долара, което го превърна за малко в най-добре платеният изпълнителен директор в САЩ. Участваше в предавания като Shark Tank и беше обявен за един от най-обещаващите предприемачи. Сега от фирмата обявиха, че за 2017 г. той ще получи символична заплата от 1 долар.
Ник Удман

[Reuters]

Не е ясно как GoPro може да обърне тенденцията на спад. Най-вероятният изход е продажба на по-голяма компания, за която намекна и Удман, макар да уточни, че подобен ход все още не е 100% сигурен. За целта вече са наети и услугите на инвестиционната банка Morgan Stanley, която да оцени възможностите за подобна сделка. "Естествено, че сме заинтересувани, ако има възможности да се обединим с по-голяма компания майка", заяви Удман пред CNBC.

"GoPro може да добави стойност към по-голям производител и да бъде само една брънка от "по-голяма история", вместо да се опитва да се справи сама", твърди пред LA Times Анджело Дзино, анализатор в консултантската компания CFRA Research. За евентуалния купувач плюс е, че ще получи утвърден бранд. Но дори и тогава не е ясно кой ще иска да купи GoPro.

В момент на откровение Удман призна, че GoPro не е останала "съвременна" след възхода на смартфоните. Но какво повече може да направи, за да промени съдбата си?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобални IT компании пострадаха от забраната на Telegram в Русия Глобални IT компании пострадаха от забраната на Telegram в Русия

Телекомуникационният регулатор "Роскомнадзор" блокира плафтормата заради отказа на компанията да предаде данните на потребителите й

21 апр 2018, 780 прочитания

Латинска Америка се опитва да привлече чужди компании в добива на петрол и газ Латинска Америка се опитва да привлече чужди компании в добива на петрол и газ

Редица правителства от региона се стремят да превърнат страните си в предпочитана дестинация за инвестиции

21 апр 2018, 652 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Конкурсите като скрити възможности за кариерно развитие

Или защо е важно да участвате в подобни инициативи и как да ги използвате максимално в своя полза

Стажове, стипендии, конкурси (10-15 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (2 - 8 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

"Лидл" отваря 300 работни места за касиери в София със заплащане от 1260 лв.

Компанията предоставя и ваучери за храна, гъвкаво работно време и допълнително здравно осигуряване

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Свилоза" частично възстановява производството

Компанията е получила малко дървесина и цели да предотврати загуби и щети от студеното време

Втори опит за милиард от сделки за портфейли лоши заеми

Месеци след първата рекордна за пазара сделка, се подготвя втора, с още по-голям обем от просрочени банкови вземания

Финансирай бързо

Втората по големина в света платформа за обществено набиране на средства Indiegogo става все по-популярна

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: Akrogiali

Нов гръцки ресторант в София

София импровизира

18 представления от утвърдени чуждестранни и български хореографи на новото издание на "Антистатик"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете