С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 11 яну 2018, 16:57, 4310 прочитания

Екстремният бизнес на GoPro

Производителят на спортни камери продължава да отчита спад на продажбите си и не изключва продажба на по-голяма група

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Двамата братя и черният лебед

Българската "Дронамикс" разработва товарния дрон The Black Swan за доставки в региони със слабо развита инфраструктура

9 мар 2018

GoPro е отворена за партньорство, но не търси продажба на всяка цена

Производителят на екшън камери се отказва от бизнеса с дронове

9 яну 2018

Производителите на дронове търсят реализация във всички сектори

Китай и САЩ облекчават бюрокрацията и изискванията за производството и употребата им

12 юли 2017
Силициевата долина обича да има любимци. Някои от тях като Илън Мъск и Стив Джобс са постоянна величина и не подлежат на никакви критики. Но през годините немалко предприемачи са получавали статута на звезди, а днес никой не ги помни. Защото "Меката на технологиите" обича да създава култ към даден мениджър и бизнес. Но още повече обича да го срине. Точно това изглежда се случва с основателя на GoPro Ник Удман. Калифорнийската компания, която създаде изцяло нов сегмент със своите спортни камери, обяви, че ще съкрати над 20% от персонала си и затваря бизнеса си с дрони. И призна, че не изключва продажба на по-голям играч.

Все по-малък бизнес

Новината не е чак толкова изненадваща, защото GoPro от доста време не може да реализира сериозен растеж на бизнеса си. През миналата година фирмата вече съкрати над 270 души и с новите около 300 уволнени броят на служителите ще падне под 1000. Отделно значително намали и очакванията за продажбите си за четвъртото тримесечие (тоест най-силният коледен сезон) до 340 млн. долара, далеч под предвидените 472 млн. долара. След новината в понеделник акциите на компанията се сринаха с над 30% преди леко да възстановят позиции (виж инфографиката). Отделно двама от висшите мениджъри - оперативният директор Чарлз Пробър и вицепрезидентът Шарън Зезима, обявиха, че напускат фирмата.

Целта на Удман е да съкрати разходите с около 80 млн. долара. "Очакваме да се завърнем към печалба и растеж през втората половина на 2018 г.", обяви основателят на компанията в изявление. Но въпреки оптимизма му немалко експерти считат, че компанията трудно ще оцелее самостоятелно.

Хардуер не е достатъчен



Въпреки че марката GoPro се превърна в синоним на спортната камера (action cam на английски), продажбите не успяха да достигнат нужните бройки за здравословен растеж и развитие на компанията. В най-добрата си година - 2015, компанията продаде 6.5 млн. камери и оттогава не успява да надмине тази бройка. Истината е, че с възхода на все по-качествените смартфони спортните камери постепенно се превърнаха във все по-нишов продукт. Те имат своите почитатели, но повечето клиенти предпочитат да снимат с телефона си.

Целта на Удман беше съвсем различна - GoPro да е далеч повече от хардуерен производител, а да се превърне в лайфстайл марка. И донякъде успя - брандът все още е много разпознаваем и натрупа лоялна база. Но пък продуктите му вече не са толкова търсени. Основна част от амбициите на основателите беше излизането на борсата през 2014 г. И въпреки първоначалния фурор интересът на инвеститорите постепенно се изпари. През есента на 2014 г. акциите надминаха 80 долара - в момента цената им е около 6. Като публична компания GoPro е под постоянен натиск да пуска нови и нови продукти. Което е скъпо начинание, особено ако не можеш да намериш купувачи за тях. Така моделът Hero5 не успя да постигне успеха на предшественика си Hero4. Тазгодишният Hero6 също не е особено търсен от потребителите. Причина за забавянето е и фактът, че продуктите на компанията са издръжливи и някои купувачи не намират причина да сменят по-стария си модел.

Според разработчика Мат Хакет най-голямата грешка на GoPro е била нежеланието на мениджмънта да заложи на повече софтуер, който да съпътства добрите продукти. Той смята, че не е достатъчно да имаш само продукти и програма за монтаж на заснетия материал, а фирмата трябва да участва във всяка стъпка от процеса на гледане и споделяне. "Да станеш потребителска софтуерна компания означава брутална трансформация, касаеща промяна на културата и организацията във фирмата. Дори Apple изпитва трудности в тази насока", казва Хакет.

Но Удман и екипът му така и не успяха да постигнат тази промяна и GoPro остана потребителска компания, която прави един основен продукт много добре и го продава на ентусиасти. Провал се оказа и навлизането в бизнеса с дронове. Пуснатият през 2016 г. модел Karma се сблъска с дефекти още от премиерата си - някои от продуктите губеха мощност във въздуха и се разбиваха. GoPro изтегли всички от пазара и ги пусна отново през 2017 г. В крайна сметка сега реши да се откаже от този сегмент и обявените съкращения са именно в този отдел.

Балон с добър продукт

Самият Удман също се превърна в символ на културата на надуване на балони в Силициевата долина. В годината на излизането на борсата - 2014, възнаграждението му достигна 300 млн. долара, което го превърна за малко в най-добре платеният изпълнителен директор в САЩ. Участваше в предавания като Shark Tank и беше обявен за един от най-обещаващите предприемачи. Сега от фирмата обявиха, че за 2017 г. той ще получи символична заплата от 1 долар.
Ник Удман

[Reuters]

Не е ясно как GoPro може да обърне тенденцията на спад. Най-вероятният изход е продажба на по-голяма компания, за която намекна и Удман, макар да уточни, че подобен ход все още не е 100% сигурен. За целта вече са наети и услугите на инвестиционната банка Morgan Stanley, която да оцени възможностите за подобна сделка. "Естествено, че сме заинтересувани, ако има възможности да се обединим с по-голяма компания майка", заяви Удман пред CNBC.

"GoPro може да добави стойност към по-голям производител и да бъде само една брънка от "по-голяма история", вместо да се опитва да се справи сама", твърди пред LA Times Анджело Дзино, анализатор в консултантската компания CFRA Research. За евентуалния купувач плюс е, че ще получи утвърден бранд. Но дори и тогава не е ясно кой ще иска да купи GoPro.

В момент на откровение Удман призна, че GoPro не е останала "съвременна" след възхода на смартфоните. Но какво повече може да направи, за да промени съдбата си?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

(Хипер)Наука за офиси (Хипер)Наука за офиси

Българско-американската компания HyperScience прави софтуер за оптимизация на документацията в големи компании

20 юли 2018, 1540 прочитания

Краят на една ера Краят на една ера

36-годишният Роджър Федерер прекъсна дългогодишното си партньорство с Nike и сключи 10-годишен договор с японската Uniqlo

20 юли 2018, 1846 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Как да изберете правилното образование за успешна кариера

Няколко съвета за всеки ученик, студент или търсещ кариерно преориентиране

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Свилоза" частично възстановява производството

Компанията е получила малко дървесина и цели да предотврати загуби и щети от студеното време

Банкови карти под онлайн заплаха

Заблуда и неволни грешки най-често са причина за източване на суми, но повече внимание може да ограничи рисковете

По-малко дивиденти, но стабилна доходност

Публичните компании ще разпределят около 140 млн. лв. от печалбите си, което е с 46% по-малко от рекордната 2017 г.

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Бира в лятна нощ

Крафт бирата през лято 2018 г. носи тропически аромати. Няколко предложения за свежи нови вкусове, които вече имате възможност да опитате в България

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 21.07.2018 Прочетете