Бумът на онлайн продажбите допринася за замърсяването на въздуха и влошаването на трафика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бумът на онлайн продажбите допринася за замърсяването на въздуха и влошаването на трафика

Големи градове в Азия и Европа забраняват доставките по домовете в определени часови интервали

Бумът на онлайн продажбите допринася за замърсяването на въздуха и влошаването на трафика

Доставчиците в големите градове взимат мерки, с които се опитват да намалят негативния ефект от тази тенденция

6213 прочитания

Големи градове в Азия и Европа забраняват доставките по домовете в определени часови интервали

© Reuters


Интернет продажбите нарастват главоломно през последните години, като потребителите все повече предпочитат да закупуват стоки онлайн, а компаниите затварят физическите си магазини, за да инвестират в новите технологии.

По данни на компанията Pitney Bowes в периода 2014-2016 г. пратките в онлайн търговията са се повишили с близо 50% в глобален мащаб, а до 2021 г. растежът ще е между 17 и 28% на година. Тази тенденция е показателна за редица проблеми, които очакват високо урбанизираните райони - замърсяване на околната среда и усложняване на трафика в пиковите часове. Това засяга и доставчиците, като посочените усложнения влияят отрицателно на продуктивността и приходите им и изискват мерки, които да подобрят положението едновременно и на двете засегнати страни – онлайн търговците и спедиторите, съобщава BBC.

Нож с две остриета

Онлайн пазаруването се превръща в навик на потребителите, който ще продължава да взима превес над останалите форми на пазаруване. Това води до използването на повече автомобили от компаниите, за да изпълнят в срок доставките.

По отношение на екологичното замърсяване The Guardian твърди, че автомобилите за доставки допринасят за увеличаването на фините прахови частици PM 2.5 във въздуха, които създават една от сериозните опасности за човешкото здраве. Според изданието Vox за 2016 г. в САЩ транспортният сектор взема връх над електроцентралите по отношение отделяне на въглероден диоксид за пръв път от 1979 г., като близо четвърт от този въглероден "отпечатък" е дело на средно и тежкотоварни автомобили – същите, които се използват от спедиторите за доставка на пратките до потребителите.

Отделяните вредни емисии са пряко свързани с нарастващия трафик, който представлява вторият проблем за разрешаване. Бич за модерното общество още преди ерата на онлайн пазаруването, днес задръстванията допринасят за изменения в околната среда в допълнение към завишаване на нивата на шума. В контекста на електронното пазаруване, отличаващо се със засилено търсене, изисквания за скоростни доставки и различните крайни дестинации, автомобилите за доставки правят многократни превози с непълен капацитет и по този начин още повече стимулират разрастването на проблемите със задръстванията и мръсния въздух в градовете.

Нужда от мерки

С цел намаляване на разходите си и повишаване на продуктивността си редица спедиторски компании започват да налагат нови идеи, които, ако бъдат правилно въведени, ще намалят и нивата на замърсяване и трафика. От специални отделения за временното съхраняване на стоки през използването на компактното превозно средство тип eBike, до убеждаването на клиентите сами да прибират поръчките си, компаниите се опитват да наклонят везните в своя полза.

Amazon дори представи и изобретението smart lock, което осигурява достъп на куриерите до всеки един от адресите за доставки. Всичко това се прави с идеята за намаляване броя на провалените и/или непълни превози, което, ако се постигне, ще помогне както на фирмите, така и на градовете.

От своя страна различни градове и дори страни също повеждат свой "кръстоносен поход", за да подобрят положението си. Големи градове в Азия и Европа забраняват доставките по домовете в определени часови интервали, строят складове, за да централизират дистрибуцията. В Ню Йорк също взимат мерки, като кметът на града Бил де Блазио наложи вето на доставките по време на час пик по най-натоварените булеварди, а Департаментът на транспорта се опитва да накара 900 фирми да преместят доставките си в ненатоварените часове на деня, като до този момент има успех с 400 от тях.

Интернет продажбите нарастват главоломно през последните години, като потребителите все повече предпочитат да закупуват стоки онлайн, а компаниите затварят физическите си магазини, за да инвестират в новите технологии.

По данни на компанията Pitney Bowes в периода 2014-2016 г. пратките в онлайн търговията са се повишили с близо 50% в глобален мащаб, а до 2021 г. растежът ще е между 17 и 28% на година. Тази тенденция е показателна за редица проблеми, които очакват високо урбанизираните райони - замърсяване на околната среда и усложняване на трафика в пиковите часове. Това засяга и доставчиците, като посочените усложнения влияят отрицателно на продуктивността и приходите им и изискват мерки, които да подобрят положението едновременно и на двете засегнати страни – онлайн търговците и спедиторите, съобщава BBC.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Хм - според мен много едностранчиво са показани нещата.
    Да - доставките се увеличават, като това означава увеличен трафик и замърсяване, ама от друга страна нали говорим за онлайн търговия - което предполага хората да са седнали някъде (например вкъщи), да цъкат в интернет, да избират и да поръчват. А какво би станало, ако я нямаше тази опция - да вървят от магазин на магазин, предполагаемо с кола, също генерираща трафик, търсеща паркинг място, замърсяваща и т.н.

    Съберете данни за всички доставки , изчислете замърсяване. После изчислете какво биха стрували тези доставки оффлайн и тогава говорете...

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Нека размърдаме за момент и двете си мозъчни клетки, от гледна точка на замърсяване, и да помислим колко феноменално тъпа е тази статия.

    1) Шофьорът-доставчик днес за работния си ден ще направи примерно 15 доставки; 15 души - 15 адреса. С един автомобил. Сравнително нов и поддържан, на фона на средната възраст и състояние на личните... бангии в България.
    2) Ако 15-те души не бяха поръчали онлайн, щяха да излязат всичките със своите грохнали каталясници 'да отидат до мола, после едно бързо кафенце и да се върнат, щото българите така правим.

    Ха сега отгатнете кой вариант генерира повече замърсяване и повече задръстване?
    "The Guardian твърди, че автомобилите за доставки допринасят за увеличаването на фините прахови частици PM 2.5 във въздуха". Не думай! Скъпи The Guardian и Капитал респективно, а от останалите коли какво излиза? Дъги и еднорози? Вие нормални ли сте така вън-от-контекст да списвате? Ами и от линейките излиза замърсяване - да вземем да ги махнем освен? То не че имаме много, де.

    Мине не мине време и се излагате с някоя колосално тъпа статия, наполовина списана, наполовина копи-пейстната вън от контекст. Продължавайте, забавни сте.

  • 4
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#3] от "kirka80286":

    Нещата всъщност са далеч по сложни - един мъж може да иска да си купи риза от производител 1, дънки от производител 2 и обувки от производител 3. Отива той в мола, пазари всичко това от раз и се прибира. Докато ако си ги поръча онлайн доставчика на всеки от магазините трябва да му достави нещо (идеалния случай е доставчика да е на повече от 1 търговец). От друга страна пък доставчика може да достави много поръчки в локален разпределителен център (квартален магазин например)...така че според мен нещата даже са и много трудни за измерване и сравняване...

  • 5
    prv59547453 avatar :-|
    prv59547453

    До коментар [#2] от "rainbou1":

    Това е нелепо, отнася се и за писалия след теб. Първо, част от хората ползват градски транспорт. Второ, много от личните автомобили са на газ. Трето, никой не си седи само вкъщи и да пали колата специално за да отиде до магазина (освен форумните плъхове-социопати може би). Хората и така ползват автомобилите си за работа, личен живот, водене/прибиране на децата от училище/детска градина, пазаруване, просто ще се отбият до поредния магазин или мол за още една покупка, вместо да бързат да се приберат за да има човек вкъщи да приеме онлайн поръчката, което и замърсява въздуха, и пилее ценно време в чакане.
    Също и големите вериги-магазини водят до замърсяване на въздуха и увеличават трафика, затова и е хубаво да има квартални магазини, да се насърчава дребния бизнес, местния бизнес и пр.

  • 6
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    Странна идея има в статията. Онлайн покупките генерират почти същия трафик, както и нормалните, може би и в пъти по-малък. Защо? нека тръгнем с нормално пазаруване:
    - търговец зарежда магазин с бус/камион. Магазинът зарежда сравнително малки количества. Към това веригата обикновено е през дистрибутори за регион, държава и техните складове.
    - човек се качва на кола и отива в магазина да пазарува. Ако пазарува от 10 места, то ще са 10 зареждания на търговци

    При онлайн:
    - търговецът като Амазон зарежда наведнъж да речем по 5000 бройки от цялата гама на производителя директно. Всичко отива в централни складове в няколко държави.
    - потребителят поръчва от вкъщи и не пали колата си
    - куриерът прибира накуп примерно 10000 пакета за деня и ги оставя в централен склад, където се обработват
    - куриерът ползва мрежа от депа, до които доставя огромни количества пратки накуп- по цял тир примерно
    - градският куриер разнася примерно 20 пратки на ден, като обикаля в свой район по подреден маршрут, т.е. прави примерно 2 пъти пътя от Люлин до МОЛ-а

    Онлайн търговията и куриерите определено имат ръст, но ръстът в замърсяването е свързан по-скоро с простото увеличаване на броя на превозните средства в градовете като цяло. В България в началото на 90те автомобил на 2-3 семейства беше нормално, ако не и да бяха по-малко колите. Днес автомобилите гонят примерно 1 на семейство(Все пак 80 годишни пенсионери рядко карат, та да намалим 40-50% от домакинствата.). Да не говорим, че преди автомобилът по-рядко се е ползвал за ходене на работа, а е бил повече за уикендите.

    За ФПЧ трябва да сложим и ударното връщане на твърдото гориво. През 80те парното и токът за отопление бяха евтини и се ползваха поголовно. Днес колко хора в блокове с парна инсталация са сложили печки на дърва, ако в блока има комин? В стари кооперации, в къщи?

  • 7
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Не знам кой дебил го е писал това, но няма идея кое как работи. А си сметнете 100 000 000 човека правещи поръчка днес в Амазон как по-точно се качват в колата да отидат да си вземат телевизор и защото не влиза в колата си поръчват и транспорт от магазина до вкъщи. Тоест по 3 се получават вредните емисии. Просто пропагандата в момента е жестока и все повече се изсмукват от пръстите тъпотии.

    Предполагам авторът му е харесвало по време на комунизма - банани от време на време, свобода и бъдеще - никога. Русия не е далеч, ама недейте със самолета, че замърсява, ами пеша! Приятен път ;)

  • 8
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Властите в повечето що-годе нормални държави (нашата е що-годе ненормална, но все пак не сме я още докарали до ниво Конго, примерно, въпреки постоянното старание), та властите и властоимащите като правило НЕ обичат Интернет и нищо свързано с него. Прекалено голям избор от услуги, прекалено достъпни, недопустима свобода на словото, тонове информация, обществени реакции на безобразия, и най-важното - трудно се краде. Възможно, но трудно. Няма 10 посредници, които да паразитират по веригата, има 2, примерно.
    Еми недопустимо е това. :) Ние как 'ше краднем - пардон - вземем процентче? Нека пробваме с пропаганда колко лоши са Интернет доставките, пък да видим какво ще стане. До господина, който изтъкна, че повечето домашни коли са на газ - вие мислите, че финните прахови частици идват от бензина/нафтата ли? Образовайте се малко. Освен това служебните коли какви мислите, че са? Спортни модели с 4 литрови двигатели, които гълтат по 20 литра 100-октанов в града? Нелепа е тезата ви.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK