Lufthansa поставя условия, за да купи Alitalia
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Lufthansa поставя условия, за да купи Alitalia

Италианската авиокомпания продължава да извършва полети благодарение на държавно финансиране.

Lufthansa поставя условия, за да купи Alitalia

Германската авиокомпания настоява за намаляване на персонала и флотата на италианския превозвач

5415 прочитания

Италианската авиокомпания продължава да извършва полети благодарение на държавно финансиране.

© Reuters


Германската авиокомпания Lufthansa поставя сериозни условия, за да придобие изпадналия за пореден път във финансови затруднения национален превозвач на Италия – Alitalia.

"Въпреки че признаваме полезността на мерките, които Alitalia е взела до момента, все още смятаме, че компанията трябва да предприеме допълнителни промени, преди окончателно да я закупим." Това заявява изпълнителният директор на германския превозвач Lufthansa Карстен Спо в писмо към министъра на промишлеността на Италия Карло Календа, съобщава Reuters.

През 2014 г. базираната в Обединените арабски емирства авиокомпания Etihad купи 49% от италианския превозвач като стъпка към глобалното й разрастване. Но оттогава Alitalia е притисната силно от нейните високи цени и жестоката конкуренция предимно от нискобюджетните авиокомпании в Европа.

Мерки преди изборите през март

В писмото Спо отбелязва необходимостта от значителни съкращения в компанията, като това прави темата доста чувствителна непосредствено преди парламентарните избори в страната в началото на март. През миналата година Alitalia беше поставена под специален административен режим и обяви несъстоятелност, след като служителите й открито се противопоставиха на план за намаляване на работните места и заплатите. Поради тази причина сега Италия се стреми към по-бързото разрешаване на въпроса, като мениджмънтът на Alitalia счита, че до няколко дни ще успее да започне разговори с потенциалния купувач.

Някога символ на италианския следвоенен икономически бум, днес компанията е широко възприемана като "инертна маса", която трупа загуби и не може да се конкурира с нискотарифните авиокомпании в Европа и бързите влакове на вътрешния пазар. В допълнение към това, недостатъчните инвестиции в по-печеливши дълги маршрути също я правеше по-малко успешна, твърдят експерти. Дружеството вече не може да се надява на финансова подкрепа от държавата и усилено търси купувачи, които от своя страна обаче ще извършат значителни структурни промени. По този начин въпросът се превръща в доста политически деликатен, още повече непосредствено преди предстоящите избори в страната.

Новият спасител?

През октомври на миналата година Lufthansa излезе с оферта да придобие целия бизнес на Alitalia. Решението на германския превозвач беше повлияно от желанието му да добави нови европейски активи към портфолиото си след тези от също фалиралата наскоро Air Berlin, като според CBS подготвяната сума за сделката е 737 млн. долара.

Още тогава в изявление компанията заяви, че в случай на придобиване 6 хил. позиции ще бъдат съкратени, а броят на полетите на къси и средни разстояния ще бъде намалена поради нерентабилност. Месец по-късно обаче източник, близък до Reuters, каза, че цената на сделката ще бъде 300 млн. долара и Lufthansa смята да запази около 90-100 самолета от всички 123, да редуцира служителите наполовина и да не придобие услугите за наземно обслужване на Alitalia.

В периода от октомври 2017 г. досега германската авиокомпания не коментира тези твърдения и не предостави официална информация по въпроса, но в медиите постоянно се съобщаваше за нуждата от преструктуриране преди каквато й да било сделка.

Другите заинтересовани

Освен Lufthansa и други компании предявиха интерес към бизнеса на италианската авиокомпания, като най-изявените от тях включват нискотарифните превозвачи easyJet и RyanAir и американската група за частни инвестиции Cerberus Capital Management. В случая на RyanAir интересът беше единствено в самото начало, като известната информация беше, че е предложена необвързваща оферта и че ще се търси придобиването на мажоритарен дял. Наскоро обаче ирландската авиокомпания обяви, че оттегля участието си, за да се фокусира върху разрешаването на собствени проблеми.

Британската easyJet също има претенции към някои активи на Alitalia, които според Air Transport World са съвместими с настоящата стратегия на компанията за територията на Италия, но засега последната запазва конфиденциалност за плановете си. Американската Cerberus също се вписва в тази картина, като тя е готова да заплати около 100 и 400 млн. евро според запознати и да остави дял и на италианското правителство. За момента повече информация не е достъпна, но думата "преструктуриране" отново гравитира наоколо.

Германската авиокомпания Lufthansa поставя сериозни условия, за да придобие изпадналия за пореден път във финансови затруднения национален превозвач на Италия – Alitalia.

"Въпреки че признаваме полезността на мерките, които Alitalia е взела до момента, все още смятаме, че компанията трябва да предприеме допълнителни промени, преди окончателно да я закупим." Това заявява изпълнителният директор на германския превозвач Lufthansa Карстен Спо в писмо към министъра на промишлеността на Италия Карло Календа, съобщава Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Никога не спира да ме изненадва самоубийствения инат на профсъюзите. Предпочитат всички да си изгубят работата пред това да работят в здрава, стабилна и просперираща компания. И сега какво? Пак протести. Няма да иам съкращения. Ще им пратим Виденов да им обещае "плавен преход". И накрая като Кремиковци...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK